Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Elin G
Jag har precis klippt till alla bitarna till velourbyxorna jag ska sy, men nu undrar jag om jag ska sick-sacka delarna innan jag syr ihop dem. Nån som har ett snabbt svar?
Användarens profilbild
Av tinaw
jag skulle iofs overlocka ihop dem eller helt strunta i sick-sack, men om jag ville sicksacka skulle jag göra det efter att jag sytt ihop, kanterna drar sig en del när man sicksackar annars och så blir det svårt att sy ihop.
Användarens profilbild
Av Elin G
Blir livet lättare ev en overlockmaskin? Det blir verkligen snordåligt när jag syr i trikåtyger, det drar sig och blir fult. Skulle en overlockmaskin råda bot på detta eller är det helt enkelt jag som behöver ĺära mig sy?
Användarens profilbild
Av tinaw
Beror på vad du har för maskin om det går att ställa in bättre eller ej, men overlocken är suverän att sy i elastiska tyger!
Användarens profilbild
Av Elin G
Vad ska jag ändra på (om jag kan)? (Det största) problemet är som sagt att det drar sig så att det blir snett och vridet.
Användarens profilbild
Av Elin G
Ska testa det! Tack för att du tar dig tid att svara :D
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Ha rejäla sömsmåner så varken drar det sig eller krullar sig. Sen kan du klippa dem efteråt.
Användarens profilbild
Av Pyron
Jag skulle sy med en sån där söm som går rakt och emellanåt på snedden. Den använder jag till nästan allt. Den är följsam och det blir kanonbra.
Användarens profilbild
Av Sammet
Skaffa en "dubbelnål" eller "tvilllingnål", jättebra när man syr i olika trikåer. Sömmen blir en sån som är på vanliga köpta trikåplagg, 2 räta sömmar bredvid varann på framsidan och en slags sicksack på baksidan.
Sicksacka INTE sömmarna innan du syr ihop, det behövs inte. :wink:
Användarens profilbild
Av Elin G
Frida med Mea skrev:Sy med en elastisk söm i velour för annars riskerar det att spricka.

Och ja, men en overlock blir det mycket bättre/snyggare
Liten sick-sack eller? Vad finns det annars som är elastiskt?
Användarens profilbild
Av Elin G
Pyron skrev:Jag skulle sy med en sån där söm som går rakt och emellanåt på snedden. Den använder jag till nästan allt. Den är följsam och det blir kanonbra.
Är det den där nålen liksom går fram och tillbaka på samma ställe så att det går långsamt och tråden tar slut? :) För det är den söm på min maskin som jag uppfattar det som. Längesen jag sydde med den... Kanske borde testa igen :D .
Användarens profilbild
Av Elin G
Sammet skrev:Skaffa en "dubbelnål" eller "tvilllingnål", jättebra när man syr i olika trikåer. Sömmen blir en sån som är på vanliga köpta trikåplagg, 2 räta sömmar bredvid varann på framsidan och en slags sicksack på baksidan.
Sicksacka INTE sömmarna innan du syr ihop, det behövs inte. :wink:
Jag har ju faktiskt en tvillingnål. Men det blir bara trassel när jag använder den :( . Vad gör jag för fel?
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Kolla så att den inte är en massa skit nere i, där undertråden sitter. Det löste mitt trassel när jag körde med tvillingnål. Och så ska man ju ha två rullar tråd... det fattade inte jag först, fast det gör nog andra :oops:
Och så testa att ställa om ... vad heter det?... :mitvit: kommer inte på alls vad det heter :oops: ja iaf hur hårt tråden dras. Testa lite olika i materialet som ska sys.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
går tvillingnål att använda på alla maskiner?

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?