Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av MariaKB
Hej, är det någon här som är duktig på att sticka utan mönster? Alltså bara genom att se på ett plagg? Jag har nämligen köpt en mössa till É, och jag skulle gärna vilja ha den i någon annan färg och ett annat garn. Den här är akryl/ull och blir lätt svettig, men jag gillar modellen. Jag tänkte om jag kunde skicka den till någon tillsammans med garn, få den stickad och sen skickad till mig igen. Krångligt kanske men jag känner ingen som är bra på att sticka här. Du får naturligtvis betalt för att sticka den!

Bild

Undrar också vilket garn jag skulle köpa? Vill ha den i ett ganska svalt, mjukt garn - några förslag? Bambugarn, kan man hitta det?
Användarens profilbild
Av anilov
Tänkte bara säga att bambugarn kanske inte är så bra, det är ett "tungt" fall på det, den kofta jag stickade hängde ut sig fullständigt, och på den där modellen vill du nog ha något elastiskt garn, så att det inte tappar formen. Som ylle, till exempel :wink: Det finns ju mjölkgarn nu, jag vet inte vad de har för egenskaper, om de behåller elasticiteten (bomull funkar nog inte, det töjer ut sig och återtar inte formen sedan).
Användarens profilbild
Av solängel
Jag ska inte ta på mig att sticka, tyvärr har jag inte tid, annars hade jag gärna bytt mot nåt sytt.

Men jag tänkte på det där att den blir svettig och varm, kan det inte vara akrylen som är boven? Jag upplever att jag blir fuktigare om fötterna om sockarna är i blandgarn än om det är ren ull. Ren ull andas på ett annat sätt, och man behöver ju inte ta det tjockaste garnet. Sedan ska till exempel alpackaull vara varmare än fårull också, så det kan skilja mellan ull och ull.
Av MariaKB
Tack för tipsen! :)
Jo, visst är det akrylen som gör det svettigt. Jag använder alltid obehandlad ull men denna mössa fanns bara i akryl/ull och jag gillade modellen så mycket... men sen tänkte jag att ull sticks ju en hel del mot hals och kinder och så. Vill ju ha ngt riktigt gosigt. Babyull eller vad det heter, är det ren ull? Tänkte inte på det där med att bambu är tungt, det stämmer ju faktiskt. Mjölkgarn är jag väldigt intresserad av också, undrar vilka egenskaper det har? Jag stickar inte själv så vill gärna ha råd. Alpacka tycker jag är för luddigt att ha mot ansiktet, han suger ju gärna på mössan.

Bubbi, jag PM:ar dig! :tumup:
Användarens profilbild
Av anilov
Mitt yngsta barn är känsligt för ull, men snordyrt merinoullsgarn har funkat som mössor och vantar, det är s väldigt mjukt att det inte sticks (om man vill ha ull, alltså)
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
MariaKB skrev:Tack för tipsen! :)
Jo, visst är det akrylen som gör det svettigt. Jag använder alltid obehandlad ull men denna mössa fanns bara i akryl/ull och jag gillade modellen så mycket... men sen tänkte jag att ull sticks ju en hel del mot hals och kinder och så. Vill ju ha ngt riktigt gosigt. Babyull eller vad det heter, är det ren ull? Tänkte inte på det där med att bambu är tungt, det stämmer ju faktiskt. Mjölkgarn är jag väldigt intresserad av också, undrar vilka egenskaper det har? Jag stickar inte själv så vill gärna ha råd. Alpacka tycker jag är för luddigt att ha mot ansiktet, han suger ju gärna på mössan.

Bubbi, jag PM:ar dig! :tumup:
Vilken söt mössa! Vill också sticka (om/när jag hinner). Jag skulle välja ett mjukt ullgarn. Ull andas ju. :) 100% merino eller kanske freedom spirit. Jag ska nog testa i freedom spirit (eftersom jag har det). Om man stickar med lite större stickor så blir det ju luftigare än när man använder det till ullisar (tygblöje-ytterbyxor).

Skulle man kunna få några fler bilder? Kanske från sidan uppifrån och bakifrån? Om jag hade mössan på plats skulle jag räkna maskor och så också. :)

Ha det så bra och lucka till! :)
Av MariaKB
Här kan ni se dem: http://www.etsy.com/shop/lolabear?section_id=6482215 Det ser ut som om det är en söm mitt fram på halsresåren, annars är den stickad i ett enda stycke tror jag. Eller vad vet jag, jag kan som sagt inte sticka :)

Nu har jag kommit överens med Bubbi om att hon ska sticka den åt mig men om Bubbi ändrar sig så får du gärna göra det.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?