Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ketronya
Någon som vet hur man på bästa sätt tvättar fårull som man ska spinna garn av?

Ska man karda det innan man tvättar det eller efter? Använda något tvättmedel eller bara vatten? Hur ska man göra? :D
Användarens profilbild
Av Fina
Jag vet inte, men jag hade det i badkaret med en barnängen-tvål som jag gnuggade med.
Användarens profilbild
Av Ketronya
Men tovade det inte ihop sig då? Ull tovar sig ju av friktion...
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag bara undrar varför du vill tvätta det innan spinning? Jag brukade karda och spinna först och sedan sticka, oftast tvättade jag efter att jag stickat till och med. Det jag fått lära mig är att kardningen och spinningen går lättare med lanolinet kvar.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Man sköljer det i varmt vatten flera ggr... tills boss och bajs är borta, och vattnet är rent. Pillar lite försiktigt så det inte tovar sig. Det blir nog med lanolin kvar ändå...
Vet inte om man kan ha i nån sorts tvål med? :hmm:
Användarens profilbild
Av Edith
Jag har samma fundering. :D

Provade att karda och spinna utan att tvätta ullen först. Att karda gick fint, men den var faktiskt för fet för att gå bra att spinna. Den liksom klistrade ihop sig. Så jag vill tvätta först.

Nu har jag inte kommit så långt ännu, men när det väl blir av tänkte jag prova att göra som Tant Kofta. Jag gissar att ullen blir lagom fet då för att gå lätt att jobba med, men jag vet ju inte.
Användarens profilbild
Av teres
Jag har aldrig tvättat fårull, men för att kunna tova ihop ull så behövs tre saker;
*friktion
*fukt
*farenheit (värme)

skippar man en av dem så tovar inte ull ihop sig.
Användarens profilbild
Av dolvis
Jag tvättar alltid efter att bearbetningen av ullen är klar. (inte för att jag ullat så mkt på länge förstås.) Färdigt garn, eller färdig tovetossa. Innan dess finns ingen anledning tycker jag.
Användarens profilbild
Av Ketronya
Fryle skrev:Jag bara undrar varför du vill tvätta det innan spinning? Jag brukade karda och spinna först och sedan sticka, oftast tvättade jag efter att jag stickat till och med. Det jag fått lära mig är att kardningen och spinningen går lättare med lanolinet kvar.
Jag har ju aldrig gjort det förr, men jag tänkte att smutsen och bajset kanske måste bort först?
Användarens profilbild
Av Ketronya
Edith skrev:Jag har samma fundering. :D

Provade att karda och spinna utan att tvätta ullen först. Att karda gick fint, men den var faktiskt för fet för att gå bra att spinna. Den liksom klistrade ihop sig. Så jag vill tvätta först.

Nu har jag inte kommit så långt ännu, men när det väl blir av tänkte jag prova att göra som Tant Kofta. Jag gissar att ullen blir lagom fet då för att gå lätt att jobba med, men jag vet ju inte.
Det ser ut som en bra metod, jag vet bara inte hur man gör för att bara centrifugera i maskinen, finns det nåt särskilt program? :hmm:
Användarens profilbild
Av Ketronya
Emmamedhunden skrev:Man sköljer det i varmt vatten flera ggr... tills boss och bajs är borta, och vattnet är rent. Pillar lite försiktigt så det inte tovar sig. Det blir nog med lanolin kvar ändå...
Vet inte om man kan ha i nån sorts tvål med? :hmm:
Hur varmt vatten ska man ha?
Användarens profilbild
Av Edith
Ketronya skrev:

Det ser ut som en bra metod, jag vet bara inte hur man gör för att bara centrifugera i maskinen, finns det nåt särskilt program? :hmm:
Det ska funka att köra bara centrifugering, vi har gjort det nån gång. Fast du får nog kolla i instruktionsboken för inställningarna lär vara olika på olika maskiner!
Användarens profilbild
Av Ketronya
Edith skrev:
Ketronya skrev:

Det ska funka att köra bara centrifugering, vi har gjort det nån gång. Fast du får nog kolla i instruktionsboken för inställningarna lär vara olika på olika maskiner!
Jag får nog testa det lite, någon instruktionsbok har vi aldrig haft eftersom den köptes begagnad :wink:
Användarens profilbild
Av Fryle
teres skrev:Jag har aldrig tvättat fårull, men för att kunna tova ihop ull så behövs tre saker;
*friktion
*fukt
*farenheit (värme)

skippar man en av dem så tovar inte ull ihop sig.
Jag protesterar lite, eftersom jag gått en tovningskurs hos textilkonstnärinnan Yvonne Bävman. Där tovade vi med bara kallvatten och det gick alldeles utmärkt!
Av Nettan
Kul med fler som spinner.
Jag lägger ullen i varmt (kanske 40-50 grader) vatten och låter det ligga en kvart eller så. Sedan byts vattnet mot nytt rent likavarmt vatten. Gör detta några gånger så ullen blir ganaka ren.
Det går ganska snabbt att få ullen torr om man lägger ett tunnt lager på handduk och sedan rullar ihop och kramar ordentligt. Sedan på galler, gärna över värme.

Tycker att helt otvättad ull är ganska äcklig att hantera vid kardor/spinnrock/slända, blir en tjock hinna med klet snabbt.

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?