Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av FruFant
Var igår på syfestivalen och köpte bla garn för att försöka mig på ullbyxor.
Men hälften av garnet jag köpt är sk "superwash" och nu har jag hittat lite kommentarer att det inte alls är så bra till blöjbyxor :|

Vad är det som gör att det inte fungerar? Läcker dom?
Användarens profilbild
Av Amaltea
För att blöjbyxor i ull ska bli täta måste ullen kunna filta ihop sig. Det gör inte superwash behandlad ull.
Användarens profilbild
Av jazoo
Superwash är ju sån ull som är behandlad för att INTE filta sig när man tex tvättar osv. För att ullbyxorna skall bli täta så MÅSTE de filta sig. Så då funkar inte superwash. Men du kanske kan sticka några fina barnplagg ändå av garnet?
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Jag gjorde det samma, beställde garn på nätet som var 100% ullgarn. Det stod ingenstans att det var superwash behandlat. När jag får hem det så står det på etiketten att det är superwash behandlat och jag var verkligen jättebesviken. Men jag kommer sticka annat av det i stället, det är ju så fint och jag orkar verkligen inte klaga...
Av Sofie
Men ullbyxor måste väl inte filta sig för att hålla tätt? :hmm:
jag har gryningen och hh finstickade samt swaddlebees vävda, inga har varit filtade från start och alla höll tätt fr början.

Däremot tror jag ju att superwashbehandlingen tar kål på de egenskaperna som gör ull lämpligt för blöjbyxor.
Användarens profilbild
Av Amaltea
Sofie skrev:Men ullbyxor måste väl inte filta sig för att hålla tätt? :hmm:
jag har gryningen och hh finstickade samt swaddlebees vävda, inga har varit filtade från start och alla höll tätt fr början.

Däremot tror jag ju att superwashbehandlingen tar kål på de egenskaperna som gör ull lämpligt för blöjbyxor.
Hemmastickade tycker jag allt behöver filta sig annars är det ju hål rakt igenom i maskorna. Så finstickat är svårt att åstadkomma för hand.
Av Sofie
Amaltea skrev:

Hemmastickade tycker jag allt behöver filta sig annars är det ju hål rakt igenom i maskorna. Så finstickat är svårt att åstadkomma för hand.
Det förklarar saken! Har aldrig haft handstickade blöjbyxor.
Av FruFant
Tackar snälla för att ni förklarat vad superwash är och varför det inte fungerar.
Får fundera ut något annat fint att sticka till lille sonen.

Någon som har tips på mönster på något enkelt till en pojke?
Har 100gr Lanett Superwash i vitt.
Trulsamin skrev:Jag gjorde det samma, beställde garn på nätet som var 100% ullgarn. Det stod ingenstans att det var superwash behandlat. När jag får hem det så står det på etiketten att det är superwash behandlat och jag var verkligen jättebesviken. Men jag kommer sticka annat av det i stället, det är ju så fint och jag orkar verkligen inte klaga...
Oj vad irriterad jag hade vart i din sits. För mig var det ju ren okunnighet från min sida iom att det tydligt står superwash på garnet.
Av FruFant
Glömde fråga om Mark & Kattens Eco Babyull ok? Ser inte att det står något om superwash eller liknande.

....håller tummarna och hoppas garnet fungerar....
FruFant skrev:Glömde fråga om Mark & Kattens Eco Babyull ok? Ser inte att det står något om superwash eller liknande.

Det funkar!! Har stickat ett par, de är jättetäta, inte i babyullen men i "vanliga" ecoullen, har inte ens kurat dom än, de är täta ändå! :vågen: Har fått lära mig att det ska vara handtvätt på ullgarnet (betyder kanske att det inte är superwash?)
Har gnuggat dom i grenen i ättiksvatten och eller olivtvål, tvättat dom efter bytena i början, nu är de favoriten, snygga och täta, håller en hel natt till 4månaders sonen. Bild finns under "rundstickad blöjbyxa nr 2" i det här forumet.
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Amaltea skrev:

Jag har haft handstickade byxor (köpta) som inte filtat sig och ändå hållit tätt i över ett år (väldigt stertchiga). Har funderat på det här med varför superwash inte ska fungera. Jag vet inte exakt vad behandlingen innebär. Men jag har inte vågat testa... för jobbigt att sticka om det är i onödan ;)

Appropå ullisar och ullets funktion: Någon som vet varför viss ull slutar fungera? Jag har t ex handstickade köpta ullisar (de ovan efter över ett års användande) och imse-kardborre-ullisar (köpta begagnade i detta skick) där ullen gulnat och inte längre är vattenavstötande. Förutom dessa två grejer ser de ut som tidigare. Gulnaden tror jag beror på kiss (rätt område och färg). Byxorna kan ullkuras till världens ände utan ändring. Jag har även testat gall-tvål mm. Är det något annat i ullen än lanolin som bryta ner av kisset så att byxorna till slut slutar fungera?

Ha det så bra!! :)
Av FruFant
Emmamedhunden skrev:
FruFant skrev:Glömde fråga om Mark & Kattens Eco Babyull ok? Ser inte att det står något om superwash eller liknande.

Det funkar!! Har stickat ett par, de är jättetäta, inte i babyullen men i "vanliga" ecoullen, har inte ens kurat dom än, de är täta ändå! :vågen: Har fått lära mig att det ska vara handtvätt på ullgarnet (betyder kanske att det inte är superwash?)
Har gnuggat dom i grenen i ättiksvatten och eller olivtvål, tvättat dom efter bytena i början, nu är de favoriten, snygga och täta, håller en hel natt till 4månaders sonen. Bild finns under "rundstickad blöjbyxa nr 2" i det här forumet.
:vågen: tjohoo...kalasbra att det fungerar.
Så fina byxorna som du stickat är! Betydligt mer avancerade än de jag knåpar på.
Har kommit halvvägs än så länge och jag gör efter detta mönster http://www.tygisar.se/gor_det_sjalv.php?artikel=17

Någon som har köpt garn från Garnbutiken, är det en pålitlig butik?

http://www.garnbutik.se/Default.aspx
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
FruFant skrev:Någon som har tips på mönster på något enkelt till en pojke?
Har 100gr Lanett Superwash i vitt.
Lanett är mitt favoritgarn, det är ju så supermjukt! Har själv bland annat stickat klassiska bebismössor (bara räta maskor, superenkelt) i det, samt pulsvärmare. Kliar inte ett dugg!
Bild
Av FruFant
Den var jättesöt....en bebismössa borde jag nog klara av.
Finns det något enkelt gratismönster måntro?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?