Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av petraokalle
Min syster ska ha tvillingar i vår och har önskat sig trikåsjalar till dem. Jag har tänkt mig att sy dessa till henne och tänker att med en tygbredd på 140 cm så torde det väl bli tre sjalar av samma tyg? Jag har nosat på tygerna på Ohlssons tyger, men vet inte riktigt hur ett bra trikåtyg ska kännas för att det ska bli bra sjalar. Jag vill inte att tyget ska vara sladdrigt som på Granitsjalarna, men ändå inte för tjockt och varmt eftersom hon kommer att bära i sommar. Några förslag på vad man ska spana efter?
Användarens profilbild
Av Mammut
Har inget svar men tassar. Vill också ge bort till bebiskusin!
Användarens profilbild
Av ernamalin
Har inte massor av bra svar men försöker ändå, visst är det så att Sinon är av stor del modal?
Köpte en gång ett trikåtyg som var av 50%modal och 50%bomull (har jag för mig :hmm: ) och känslan i det tyget påminde mycket om Sinon, kanske kunde det vara något att kika efter.
Användarens profilbild
Av petraokalle
Tack snälla! Nu har jag lite mer att gå på! Kanske finns det nån annan som sitter inne med mer info?
Användarens profilbild
Av Victoria P.
Poppa in på babyproffsen o känn på deras trikåsjalar de säljer där vetja!
Det sägs ju att tyget ska tretcha på snedden/diagonalen men inte på längden. Trikåtyget ska väl gå att klippa i utan att det fransar upp sig oxå, vet inte om det stämmer på alla. Har själv varit inne på att sy ihop en trikåsjal till en vän. Kollade oxå på såna breda tyger, de kan man ju bara ta 2 meter eller så, klippa i två och sy ihop! Väldigt simpelt egentligen. :)
Användarens profilbild
Av Panakeia
tre sjalar på 140 cm skulle jag inte chansa på. Det blir rätt kort användningstid på dem iom att de blir så smala. Jag skulle rekomendera en bredd på minst 50 cm per sjal.

ang tyget får det inte strecha på längden utan ska bara strecha på bredden till en trikåsjal. Undvik elestan/lycra. Tänk på tjockleken. Det blir snabbt varmt i en trikåsjal. jag skulle satsa på singel eller tunn trikå - undvik interlock - tror jag blir för varmt.
Tänk på att kanterna blir ganska hårt belastade - så du syr så sömmen håller.
Bomull, lin, bambu, ull - naturmaterial är min rekommendation - modal är liknande viskos se här för mer info http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_%28textile%29
personligen verkar min kropp ha svårt för modal (luktar svett såfort jag tittar på ett plagg av modal) men det är inte så det sas SKA vara - och jag har inte lyckats lista ut varför - det ÄR jättekonstigt.

Modal är, om man håller den kemiska processen vid tillverkningen av fibern sluten och återvunnen, ett bra material. Billigt och klimatsmart.
Användarens profilbild
Av Victoria P.
Wow Panakeia! Va inne o kollade på din sida med syalster.. Va duktig du är!! :D Jättefina saker!
Användarens profilbild
Av petraokalle
Panakeia skrev:tre sjalar på 140 cm skulle jag inte chansa på. Det blir rätt kort användningstid på dem iom att de blir så smala. Jag skulle rekomendera en bredd på minst 50 cm per sjal.

ang tyget får det inte strecha på längden utan ska bara strecha på bredden till en trikåsjal. Undvik elestan/lycra. Tänk på tjockleken. Det blir snabbt varmt i en trikåsjal. jag skulle satsa på singel eller tunn trikå - undvik interlock - tror jag blir för varmt.
Tänk på att kanterna blir ganska hårt belastade - så du syr så sömmen håller.
Bomull, lin, bambu, ull - naturmaterial är min rekommendation - modal är liknande viskos se här för mer info http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_%28textile%29
personligen verkar min kropp ha svårt för modal (luktar svett såfort jag tittar på ett plagg av modal) men det är inte så det sas SKA vara - och jag har inte lyckats lista ut varför - det ÄR jättekonstigt.

Modal är, om man håller den kemiska processen vid tillverkningen av fibern sluten och återvunnen, ett bra material. Billigt och klimatsmart.

Panakeia: :urule: NU kan jag gå och köpa tyg! Min syster (och alla som tassat) kommer att tacka dig!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?