Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Lojse
#7730246
melon skrev:
Lojse skrev:gisses vilka söta vantar!!

öhm, får jag fråga i vilken grad ni andra tvättar tofflorna i och hur mycket brukar de krympa(beror på vilket garn ni använder va?)

har nämligen två par lovikavantar som är några stlk för stora, men vill ju jätte gärna kunna använda dem, har redan tvättat dem i varmaste vattnet i kranen, men de krymte inte något märkvärt, blev bara mjukare :roll: kan jag koka dem måntro och skölja dem i kallt vatten när de verkar ha rätt stlk?
Ull kräver värme, fukt och rörelse för att tovas. Utan rörelse händer det inte mycket. Har du ingen torktumlare? Där brukar det gå rätt fort. Jag brukar tumla ihop med att par tennisbollar coh så kollar jag ganska ofta, när tovningsprocessen satts igång går det ganska fort.
okey, jag stod och gnugga dem helt förbrilt :? men jag ska testa turktumlaren nästa gång vi har tvättstuga! tack för tipset!
Användarens profilbild
Av ellla
#7730282
Lojse skrev:
melon skrev:
Lojse skrev:gisses vilka söta vantar!!

öhm, får jag fråga i vilken grad ni andra tvättar tofflorna i och hur mycket brukar de krympa(beror på vilket garn ni använder va?)

har nämligen två par lovikavantar som är några stlk för stora, men vill ju jätte gärna kunna använda dem, har redan tvättat dem i varmaste vattnet i kranen, men de krymte inte något märkvärt, blev bara mjukare :roll: kan jag koka dem måntro och skölja dem i kallt vatten när de verkar ha rätt stlk?
Ull kräver värme, fukt och rörelse för att tovas. Utan rörelse händer det inte mycket. Har du ingen torktumlare? Där brukar det gå rätt fort. Jag brukar tumla ihop med att par tennisbollar coh så kollar jag ganska ofta, när tovningsprocessen satts igång går det ganska fort.
okey, jag stod och gnugga dem helt förbrilt :? men jag ska testa turktumlaren nästa gång vi har tvättstuga! tack för tipset!
Sån där valkbräda som det är i många tvättstuge zinkar tycker jag är bra! (När jag tovar i maskin blir det nästan alltid för mycket tovat..)
Av Umma
#7730374
kvarnvik skrev:Jag funderar på det här med blockning. Jag har kommit halvvägs på ena ärmen på min kofta nu och funderar på hur lång jag ska sticka den. Precis lagom lång, lite kortare, lite längre? Jag har inte blockat något plagg innan, bara en rätstickad sjal. Koftan är slätstickad, beter sig rät- och slätstickat olika när man blockar? JAg får en känsla av att rätstickat töjer sig mer på längden än slätstickat?
Något blockningsproffs som har några svar?
Inget proffs precis :lol: men jag blockar oftast mina stickningar. Undantaget flätstickade grejer som jag tycker tappar liv om man blockar för hårt. Då kan man nöja sig med att spraya lite vatten på och låta plantorka. Jag upplever att om stickningen är lös kan man få ett jätteplagg efter blockningen. Jag har gjort några tröjor alldeles för breda. Jag har inte tänkt på skillnaden mellan slät- och rätstickning. Så man får tänka på att inte dra för mycket i sådana plagg. Å andra sidan är det ett bra sätt att förlänga livslängden på en barntröja. Man kan först använda den oblockad och sedan när barnet vuxit blocka den och dra ut den till en större storlek. :tumup:
Av Umma
#7730388
melon skrev:Kosmos: Jag förstår det... :? Men ta en paus och sticka fina fiskar till nästa år istället? Du har ju annat roligt att sticka på nu.

Knyttet: Ja, den blir så, oresårig. Det är pga de två trådarna, om du vill ha den mer resårig kan du sticka resåren som vanligt, men samma tråd hela tiden, och sedan mönster på vanten kanske?

Umma: Lite info: http://www.krokmaskan.se/. Man tvinnar garnen på baksidan hela tiden för att få ett tjockare och tätare resultat. En av effekterna är att stickningen blir mycket mer stum. Men det passar himla fint till vantar, jag tycker de blir helt underbara :heart: Det finns folk som stickar tröjor med tvåändsstickning, men det tycker jag är slöseri på tid. Vantar är lagom stora projekt.
:tumup: Tack för länken! Väldigt lyckat resultat med Kaunigarnet också, jag får lite över här efter min Baktus, kanske ska man använda det så till mönstersticke... :think:
Användarens profilbild
Av Humle
#7730515
Fryle skrev:
Humle skrev:Hej nya sticktråden! Har någon av er erfarenhet av att beställa från muchis.se? Har det i så fall varit bra? Jag funderar på att lägga en beställning därifrån nu.
Nej, men sidan ser ju trevlig ut och rundstickorna är billiga och finns i grovlekar som kan vara lite svåra att hitta någon annanstans.
Tack för svar. Jag har beställt några stickor nu hoppas det blir bra.
Användarens profilbild
Av Lojse
#7730561
btw är det någon som vet var man kan hitta stora/tjocka virknålar?

såg för längesedan ett klipp på youtube där de stickade kuddar med jätte tjocka stickor, borde ju gå och göra med virknål också va?

edit: hittade klippet: http://www.youtube.com/watch?v=CRTdSeLjueQ
funderar på om jag blev länkad från detta forumet eller hur jag hittade detta klippet..
Användarens profilbild
Av Fryle
#7730730
Lojse skrev:btw är det någon som vet var man kan hitta stora/tjocka virknålar?
På ovan namnda muchis har de i alla fall storlek 8, men du vill kanske ha ännu större? (Jag har inte tittat på YT-klippet, sitter vid en långsam dator.)
#7730985
Lojse skrev:btw är det någon som vet var man kan hitta stora/tjocka virknålar?

såg för längesedan ett klipp på youtube där de stickade kuddar med jätte tjocka stickor, borde ju gå och göra med virknål också va?

edit: hittade klippet: http://www.youtube.com/watch?v=CRTdSeLjueQ
funderar på om jag blev länkad från detta forumet eller hur jag hittade detta klippet..
Jag har virkat mattor med trikåtrasor med en virknål modell ENORM men den hittade jag i en tygaffär i San Fransico 2004 :Hahaa:
Den är jättetjock, typ lite tjockare än min tumme. Jag har aldrig hittat en likadan i sverige.
Användarens profilbild
Av melon
#7731083
Lojse skrev:
melon skrev:
Lojse skrev:gisses vilka söta vantar!!

öhm, får jag fråga i vilken grad ni andra tvättar tofflorna i och hur mycket brukar de krympa(beror på vilket garn ni använder va?)

har nämligen två par lovikavantar som är några stlk för stora, men vill ju jätte gärna kunna använda dem, har redan tvättat dem i varmaste vattnet i kranen, men de krymte inte något märkvärt, blev bara mjukare :roll: kan jag koka dem måntro och skölja dem i kallt vatten när de verkar ha rätt stlk?
Ull kräver värme, fukt och rörelse för att tovas. Utan rörelse händer det inte mycket. Har du ingen torktumlare? Där brukar det gå rätt fort. Jag brukar tumla ihop med att par tennisbollar coh så kollar jag ganska ofta, när tovningsprocessen satts igång går det ganska fort.
okey, jag stod och gnugga dem helt förbrilt :? men jag ska testa turktumlaren nästa gång vi har tvättstuga! tack för tipset!
Om de redan valkat ihop sig lite, eller är väldigt hårt stickade kan det vara svårt att få dem att tova ihop sig mera. Det kan hjälpa med lite såpa, och så mer värme och mer rörelse. Torktumlare är som sagt bra, om man inte vill bli så svettig :wink: Kom ihåg bara att inte ha några andra kläder i samtidigt.
Användarens profilbild
Av tweed
#7731211
glis skrev:Jag läser med intresse. Sylvi är provbar, med nästan 1 dm lång huva och oihopsatta ärmhålor så jag inser att jag snart måste tova jättekofta!
Huvva, att du har blivit så liten :D
Användarens profilbild
Av Lojse
#7731296
linafelicia: du har inte möjlighet att länga upp en bild, funderar om det rentav inte ska gå och tälja till en egen av vanlig rund stav.. :lol: och ja det är med att göra saker av trasremsor verkar kul oxå!

Melon: de är ju iof ganska hårt stickade, men jag ska ge torktumlaren en chans, det där med såpa mins jag från skolan.
Användarens profilbild
Av tweed
#7731356
Blää, vad jag är trött på min kofta :roll: Den är så tråkig och grå att sticka på. Och så blir slätstickningen knölig på ärmarna :( Vet inte vad jag gör för knas, det brukar ju bli jämnare när man bara behöver sticka räta :hmm:
Av Umma
#7731363
kvarnvik skrev:Blää, vad jag är trött på min kofta :roll: Den är så tråkig och grå att sticka på. Och så blir slätstickningen knölig på ärmarna :( Vet inte vad jag gör för knas, det brukar ju bli jämnare när man bara behöver sticka räta :hmm:
:klappa: Låter som du behöver en paus.
Av Umma
#7731375
Jag har precis börjat blocka min Baktus och min Påfågelsjal! :D Trött :zzz: för jag har stickat hela kvällen men så nöjd med att avsluta några projekt. Plus att Baktusen känns väldigt användbar för min del.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 289

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?