Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
#7729076
Juliusdotter skrev: Ah det var säkert detta jag tog för moss stickning (ville ju inte krypa på golvet och titta på folks hälar). Behöver jag ändra antalet maskor, eller är det bara att köra på?
Britt skrev: Ska det bli rätstickning eller slätstickning av det hela? Ska börja på en häl jag också men kommer inte igång...
Man ska inte ändra maskantalet, men det kan ju hända att det blir smalare om man drar lite väl hårt.

Slätstickning har det varit i de mönster jag läst.
Användarens profilbild
Av MuuM
#7729102
Tjoho, en ny sticktråd! :vågen:

Snart är jag klar med min mastodontsjal, bara typ 15 varv kvar. Varje varv är dock ca 400 maskor, så det tar ett tag...
#7729165
Juliusdotter skrev:.Har börjat på dessa sockor http://www.garnstudio.com/drops/mag/116/1/1-2.jpg, ena sockan har jag kommit förbi den tvåfärgade mönster delen, och på den andra halva. Skall bli skönt när även den är färdig så man kan få sticka på i en färg.

Behöver häl tipps. Vill förstärka hälen (kanske förstärka under foten också, vill ju att de håller ett tag). Tycker ni jag skall sticka med dubbla tådar? Vill minnas att jag sett ett par sockor irl som jag tror hade moss stickning på hälen kan det stå emot slitage bättre? Har läst att förr tog man med hår i stickningen för att få det mer slitstarkt, nån som provat? Men sen har jag även funderat på att göra en träskohäl av delar från mönstret som finns upptill. Hur skulle ni göra?
Jag har läst någonstans (minns inte var) att man kan sticka med en slitstark sytråd, typ knapptråd i hälen, då ska det även gå lättare att stoppa den dagen dom går sönder...
Användarens profilbild
Av MuuM
#7729168
En fråga i god tid innan jag kommer dit (det tar ca 20 min för ett varv, jag räknade just ;-) ) :

Sista varven ska virkas ihop, hur gör man det, egentligen? :hmm: Såhär står det:

Efter varv 130 virkas m av på följande sätt: virka ihop 3 m, 7 lm, X virka ihop 4 m, 7 lm, virka ihop 3 m, 3 ggr med 7 lm emellan, virka ihop 4 m 2 ggr med 7 lm emellan, virka ihop 5 m, 7 lm, upprepa från X 13 ggr.

lm kan jag, men exakt vad menas med virka ihop 3/4/5 maskor? Tar man virknålen genom tre maskor på stickan, tar om garnet och drar ihop? Är det så enkelt?
Användarens profilbild
Av Elflin
#7729172
MuuM skrev:Tar man virknålen genom tre maskor på stickan, tar om garnet och drar ihop? Är det så enkelt?
Med reservation för att jag är kass på mönster så skulle jag läsa ett virkmönster på det viset.
#7729241
Uäh... jag har ingen stickning!

Eller rättare sagt - jag har bara stickningar som jag börjat på för att jag inte haft något bättre projekt för mig. Så jag har ingen stickning som jag har lust att sticka på....

Men jag har betällt garn till en kofta till... :oops: (Fatta att jag har stickat tre koftor under 2009! :shock: Jag som aldrig förut använt koftor, men nu "måste" jag ju när jag stickat dem....)
Användarens profilbild
Av emindy
#7729260
nu är de coola blöjbyxorna färdigstickade så nu skall de bara tovas i maskin och sen skall något broderas nedanför döskallen... Jag funderar på "pirat" eller "piratbäbis" men sambon var mer inne på "farligt avfall"
Däremot får jag inte in någon bild! *frustrerad*
Av Sia
#7729327
Idag blev mina tovade tofflor klara som jag skulle ha på mig hela dagarna här hemma för att slippa frysa om mina fötter på våra kalla golv.
Men när dom hoppade ut ur tvättmaskinen så var dom i storlek 46 :roll:
Mannen blev iallafall jätteglad över sina nya fina tofflor..... :evil:

Måste jag straffsticka ett par nya nu bara för det?
Jag har ju ingen lust att sticka nå mer juh!!
#7729348
Sia skrev:Idag blev mina tovade tofflor klara som jag skulle ha på mig hela dagarna här hemma för att slippa frysa om mina fötter på våra kalla golv.
Men när dom hoppade ut ur tvättmaskinen så var dom i storlek 46 :roll:
Mannen blev iallafall jätteglad över sina nya fina tofflor..... :evil:

Måste jag straffsticka ett par nya nu bara för det?
Jag har ju ingen lust att sticka nå mer juh!!
Jag gjorde så för något år sedan - men mina tofflor kom ut i stl 25, precis lagom till Karin, då ca 3 år :D.

Det dröjde någon månad, men sen tog jag mig i kragen och stickade ett par som blev lagom till mig.
#7729349
Sia skrev:Måste jag straffsticka ett par nya nu bara för det?
Jag har ju ingen lust att sticka nå mer juh!!
Du kan ju annars kasta dem i maskinen en gång till - kanske krymper de lagom mycket till dig då? Jag har krympt saker i omgångar förut.
Av Sia
#7729418
Kaffemoster skrev:
Sia skrev:Måste jag straffsticka ett par nya nu bara för det?
Jag har ju ingen lust att sticka nå mer juh!!
Du kan ju annars kasta dem i maskinen en gång till - kanske krymper de lagom mycket till dig då? Jag har krympt saker i omgångar förut.
Nu är det försent, mannen har redan blivit förtjust i dom, hoppas han tröttnar snart.... :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 289
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?