Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8231763
Får jag pris för årets mest ambitiösa provlapp med det här:
Bild

Jag håller på att kolla om ett mönster jag köpte på ravelry (Fiddlehead) funkar att sticka dubbelstickning. Det kan kanske gå, med några modifikationer..

Det spännande är hur olika stickfastheten blir!!
Grundmönstret ska använda stickor 3,25; 3,5;3.75 för att sticka de olika storlekarna - och jag stickar på stickor 2,0 mm och de blir nog mest jämförbara med L!
#8231855
solängel skrev:
kvarnvik skrev:
kvarnvik skrev:hjälp mig hitta ett fint mössmönster nu :D Jag har hittat ett supermjukt och tjockt garn här hemma nu som jag vill sticka av. Det är Viking Alpacka och har stickfasthet 12m/10cm på stickor 6-7. JAg vill ha någon slags pösig mössa, gärna med lite mer än bara räta och aviga maskor. Flätor eller nåt :mrgreen:
Hur gör man om man vill söka efter stickfasthet på Ravelry? :hmm:
Den här blir det:
Bild
Alpackagarnet bromsar på mina knitpro :?
Vet ni förresten någon webbshop som säljer viking alpacka? Jag tror jag kommer vilja ha mer av det här garnet, det är så mjukt :loving:
3 stickor har garnet.

Och mössan var superfin!
:love: Kanske också skulle göra en sån...

Undra om inte yll&tyll också har det?
#8231856
Kaffemoster skrev:Får jag pris för årets mest ambitiösa provlapp med det här:
Bild

Jag håller på att kolla om ett mönster jag köpte på ravelry (Fiddlehead) funkar att sticka dubbelstickning. Det kan kanske gå, med några modifikationer..

Det spännande är hur olika stickfastheten blir!!
Grundmönstret ska använda stickor 3,25; 3,5;3.75 för att sticka de olika storlekarna - och jag stickar på stickor 2,0 mm och de blir nog mest jämförbara med L!
Det får du nog... :siishah: :love:
#8231860
zandrama skrev:
Kaffemoster skrev:Får jag pris för årets mest ambitiösa provlapp med det här:
Bild

Jag håller på att kolla om ett mönster jag köpte på ravelry (Fiddlehead) funkar att sticka dubbelstickning. Det kan kanske gå, med några modifikationer..

Det spännande är hur olika stickfastheten blir!!
Grundmönstret ska använda stickor 3,25; 3,5;3.75 för att sticka de olika storlekarna - och jag stickar på stickor 2,0 mm och de blir nog mest jämförbara med L!
Det får du nog... :siishah: :love:
Iaf är blir det svårt för oss andra att hinna utmana dig! :wink: Vilket jobb! Men snyggt...
Användarens profilbild
Av Moson
#8232490
Tänkte sticka de två ärmarna till E:s body samtidigt på magic loop men hr lägger man upp för att det ska bli rätt?
Användarens profilbild
Av melon
#8232502
Moson skrev:Tänkte sticka de två ärmarna till E:s body samtidigt på magic loop men hr lägger man upp för att det ska bli rätt?
Om du vill att varven ska bli rätt så att du har båda ärmarna på samma sticka efter att ha stickat ett varv på vardera ärmen så lägger du först upp halva första, sedan hela andra och sedan andra hälften av första. Se till att du håller garnet rätt och att alla maskor är vridna åt rätt håll när du börjar. Vik vajern i mitten av den andra uppläggningen som nu befinner sig i mitten av vajern. Jag brukar sätta en tråd/markering i den första delen för att ha koll om jag blir avbruten mitt i ett varv.

Om du inte är så noga med att börja och sluta varje varv med båda ärmarna på samma sticka, kan du lägga upp hela första och sedan hela andra och börja. Då kommer du ha en ärm på varje sticka efter ett varv på varje ärm.
Användarens profilbild
Av tweed
#8232555
Nu är min mössa klar :D Den blev nog mindre än mössan på mönstret, så den blir inte lika pösig, men fin ändå. Och alpackan känns jättevarm och skön. Enda problemet är att H hävdar att det är hennes mössa :lol:
Användarens profilbild
Av Moson
#8232584
melon skrev:
Moson skrev:Tänkte sticka de två ärmarna till E:s body samtidigt på magic loop men hr lägger man upp för att det ska bli rätt?
Om du vill att varven ska bli rätt så att du har båda ärmarna på samma sticka efter att ha stickat ett varv på vardera ärmen så lägger du först upp halva första, sedan hela andra och sedan andra hälften av första. Se till att du håller garnet rätt och att alla maskor är vridna åt rätt håll när du börjar. Vik vajern i mitten av den andra uppläggningen som nu befinner sig i mitten av vajern. Jag brukar sätta en tråd/markering i den första delen för att ha koll om jag blir avbruten mitt i ett varv.

Om du inte är så noga med att börja och sluta varje varv med båda ärmarna på samma sticka, kan du lägga upp hela första och sedan hela andra och börja. Då kommer du ha en ärm på varje sticka efter ett varv på varje ärm.
Det var ju inte så svårt, jag gjorde på det första sättet. Tog hjälp av en till sticka för den sista halvan för att kunna lägga upp på dubbla stickor där också.
Nu är det bara att sticka på :)
Det finns hopp för den här nu känns det som :vågen: efter veckor av resårstickning grått, grått, runt, runt...
Har alltså kommit till ärmhålet och precis börjat på ärmarna till en sådan här
Bild
Användarens profilbild
Av Moson
#8232585
MuuM skrev:Är det någon som får ner den här sjalen http://www.sticka.org/_data/documents/m ... ivning.pdf och kan skicka mig mönstret. NÄr jag laddar ner filen och öppnar den så är det fel i filen och det går inte att öppna.
Jag får upp den i webbläsaren :tumup: vill du ha den på mail?
Användarens profilbild
Av MuuM
#8232586
Moson skrev:
MuuM skrev:Är det någon som får ner den här sjalen http://www.sticka.org/_data/documents/m ... ivning.pdf och kan skicka mig mönstret. NÄr jag laddar ner filen och öppnar den så är det fel i filen och det går inte att öppna.
Jag får upp den i webbläsaren :tumup: vill du ha den på mail?
Jag får den också i webbläsaren men kan inte spara ner den. Kan du testa om du kan spara och sen öppna den? Tack!
Användarens profilbild
Av Moson
#8232589
MuuM skrev:
Moson skrev:
MuuM skrev:Är det någon som får ner den här sjalen http://www.sticka.org/_data/documents/m ... ivning.pdf och kan skicka mig mönstret. NÄr jag laddar ner filen och öppnar den så är det fel i filen och det går inte att öppna.
Jag får upp den i webbläsaren :tumup: vill du ha den på mail?
Jag får den också i webbläsaren men kan inte spara ner den. Kan du testa om du kan spara och sen öppna den? Tack!
Det kunde jag i Safari. Pma din mail om du vill att jag ska skicka den
Användarens profilbild
Av ellla
#8232755
Moson skrev:
melon skrev:
Moson skrev:Tänkte sticka de två ärmarna till E:s body samtidigt på magic loop men hr lägger man upp för att det ska bli rätt?
Om du vill att varven ska bli rätt så att du har båda ärmarna på samma sticka efter att ha stickat ett varv på vardera ärmen så lägger du först upp halva första, sedan hela andra och sedan andra hälften av första. Se till att du håller garnet rätt och att alla maskor är vridna åt rätt håll när du börjar. Vik vajern i mitten av den andra uppläggningen som nu befinner sig i mitten av vajern. Jag brukar sätta en tråd/markering i den första delen för att ha koll om jag blir avbruten mitt i ett varv.

Om du inte är så noga med att börja och sluta varje varv med båda ärmarna på samma sticka, kan du lägga upp hela första och sedan hela andra och börja. Då kommer du ha en ärm på varje sticka efter ett varv på varje ärm.
Det var ju inte så svårt, jag gjorde på det första sättet. Tog hjälp av en till sticka för den sista halvan för att kunna lägga upp på dubbla stickor där också.
Nu är det bara att sticka på :)
Det finns hopp för den här nu känns det som :vågen: efter veckor av resårstickning grått, grått, runt, runt...
Har alltså kommit till ärmhålet och precis börjat på ärmarna till en sådan här
Bild
Snygg!!!
Användarens profilbild
Av Moson
#8232761
ellla skrev:
Moson skrev:
melon skrev:
Moson skrev:Tänkte sticka de två ärmarna till E:s body samtidigt på magic loop men hr lägger man upp för att det ska bli rätt?
Om du vill att varven ska bli rätt så att du har båda ärmarna på samma sticka efter att ha stickat ett varv på vardera ärmen så lägger du först upp halva första, sedan hela andra och sedan andra hälften av första. Se till att du håller garnet rätt och att alla maskor är vridna åt rätt håll när du börjar. Vik vajern i mitten av den andra uppläggningen som nu befinner sig i mitten av vajern. Jag brukar sätta en tråd/markering i den första delen för att ha koll om jag blir avbruten mitt i ett varv.

Om du inte är så noga med att börja och sluta varje varv med båda ärmarna på samma sticka, kan du lägga upp hela första och sedan hela andra och börja. Då kommer du ha en ärm på varje sticka efter ett varv på varje ärm.
Det var ju inte så svårt, jag gjorde på det första sättet. Tog hjälp av en till sticka för den sista halvan för att kunna lägga upp på dubbla stickor där också.
Nu är det bara att sticka på :)
Det finns hopp för den här nu känns det som :vågen: efter veckor av resårstickning grått, grått, runt, runt...
Har alltså kommit till ärmhålet och precis börjat på ärmarna till en sådan här
Bild
Snygg!!!
Ja men sjukt tråkig att sticka (det är alltså inte jag som stickat den på bilden), min är inte färdig än men den kommer bli ungefär likadan men lite mörkare.
  • 1
  • 280
  • 281
  • 282
  • 283
  • 284
  • 289

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?