Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Elin G
Jag har en symaskin med många fler sömmar än jag använder :oops: . Men nu vill jag börja sy lite mer kläder i trikå och sånt, så frågan är om jag behöver en overlock... Behöver man en overlock? Går det att trä en overlock (ser ju sjukt avancerat ut)? Finns det en bra overlock i en rimlig prisklass? :help:
Användarens profilbild
Av Aurian
Katharina skrev:Jag har ingen aning men hoppas kunna låna tråden och få förklarat för mig skillnaden på en vanlig symaskin och en overlock :oops: :oops: :oops:
En overlock är en symaskin som har fyra(?) stora spolar och den syr typ sicksack och skär bort den kanten som kommer över pressarfoten s.a.s
Om du tittar i sömmarna på vilken trikåtop eller collegetröja som helst så ser du :wink:
Användarens profilbild
Av marlene
åh en sån hade dom när jag hade nån tillvalskurs på gymnasiet som hette nått fånigt som "mode, stil och sömnad" eller nått sånt åååh drömmer mig bort, det bara svhischar till så är man färdig :mums:
Användarens profilbild
Av Nova
Syr inte vissa vanliga symaskiner också någon slags fuskvariant av overlock?
Användarens profilbild
Av jag71
Nova skrev:Syr inte vissa vanliga symaskiner också någon slags fuskvariant av overlock?
Jo det finns sånna men då jag kollat runt så är det inget att ha jämfört med en riktig. Man kan inte ens jämföra dem på samma vecka! Och nej jag kan egentligen ingenting om sånt men råkade trilla in på en sida med en massa kunniga männsikor, tyvärr har jag tappat adressen dit. Ska kolla om jag hittar den lite senare. Dem där verkar lika kunniga på symaskiner och olika handarbeten som många här är på sjalar!
Användarens profilbild
Av Nova
Två forum jag ramlat på för folk med syintresse.

http://ideraform.idera.org/

http://www.sysidan.se/forum/

Det var inte någon av dessa sidor?
Användarens profilbild
Av tinaw
menar du www.sysidan.se :?:

Behöver och behöver... Det är otroligt smidigt att jobba med en overlock när man väl lärt sig, den syr mycket fortare och så. Men behöver gör man nog inte. Fast jag vill inte vara utan. Inte alla overlocker klipper.

Om man kolla på symaskintillverkarnas sidor har de nog info om sina maskiner där. Bernina, Husqvarna, Brother, Janome, Pfaff ... vilka fler?
Användarens profilbild
Av Anna
min dröm är att ha en :loving: mamma her en fantastisk sådan maskin ävenom den är gammal. Men nu ska jag först ha en bättre "vanlig" symaskin.
Användarens profilbild
Av tinaw
marlene skrev:vad kostar en overlock maskin?
Ny 4-5000 beg 2-4000. Brukar alltid finnas begegnade, folk köper dem och tror att de ska använda dem och sen gör de inte det. Kanske en varningsklocka? Men min går varm :D
Användarens profilbild
Av jag71
tinaw skrev:menar du www.sysidan.se :?:
Ja!!! Ja!!!! Just den!!! Där finns liksom inte heller några för dumma frågor och en bunt trevliga människor som vill hjälpa om dem kan!!!! Tack tinaw!!!
Användarens profilbild
Av linafelicia
Elin G skrev:Jag har en symaskin med många fler sömmar än jag använder :oops: . Men nu vill jag börja sy lite mer kläder i trikå och sånt, så frågan är om jag behöver en overlock... Behöver man en overlock? Går det att trä en overlock (ser ju sjukt avancerat ut)? Finns det en bra overlock i en rimlig prisklass? :help:
Det är livsfarligt att börja sy på overlock, man blir beroende redan första gången och sen klarar man sig aldrig utan en. Overlock :twisted: sätter klorna i dig direkt. Om mitt hus skulle börja brinna skulle jag rädda overlocken först :lol:

Att trä den är inte så komplicerat som det ser ut och man behöver inte göra det särskilt ofta, när man byter tråd klipper man av trådarna uppe vid rullarna och knyter fast dom nya trådarna som man sen bara drar genom maskinen. Be symaskinsförsäljaren visa dig. Ibland behöver man trä någon enstaka tråd som gått av men det är oftast samma som går av så man lär sig snabbt, se till att få instruktionsbok med om du köper begagnad.
Det finns overlockar med 3, 4 och 5 trådar, köp en med 4. Dom med tre trådar är inte bra att sy ihop plagg med (man använder dom istället för att sicksacka) och dom med 5 trådar är mycket mer komplicerade och jag tycker att dom är onödiga. Man kan sy en speciell söm med dom men det är oftast så komplicerat att ställa om maskinen att det slutar med att man aldrig använder den funktionen.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Elin G skrev:Jag har en symaskin med många fler sömmar än jag använder :oops: . Men nu vill jag börja sy lite mer kläder i trikå och sånt, så frågan är om jag behöver en overlock... Behöver man en overlock? Går det att trä en overlock (ser ju sjukt avancerat ut)? Finns det en bra overlock i en rimlig prisklass? :help:
Det är livsfarligt att börja sy på overlock, man blir beroende redan första gången och sen klarar man sig aldrig utan en. Overlock :twisted: sätter klorna i dig direkt. Om mitt hus skulle börja brinna skulle jag rädda overlocken först :lol:

Att trä den är inte så komplicerat som det ser ut och man behöver inte göra det särskilt ofta, när man byter tråd klipper man av trådarna uppe vid rullarna och knyter fast dom nya trådarna som man sen bara drar genom maskinen. Be symaskinsförsäljaren visa dig. Ibland behöver man trä någon enstaka tråd som gått av men det är oftast samma som går av så man lär sig snabbt, se till att få instruktionsbok med om du köper begagnad.
Det finns overlockar med 3, 4 och 5 trådar, köp en med 4. Dom med tre trådar är inte bra att sy ihop plagg med (man använder dom istället för att sicksacka) och dom med 5 trådar är mycket mer komplicerade och jag tycker att dom är onödiga. Man kan sy en speciell söm med dom men det är oftast så komplicerat att ställa om maskinen att det slutar med att man aldrig använder den funktionen.
Användarens profilbild
Av melon
Ni är inte snälla alltså... Jag sitter här och försöker intala mig att en overlock är inget att ha! :help: :wink: :D
Användarens profilbild
Av tinaw
Tinaw: Vilken maskin klipper inte?
Det finns flera maskiner som kan sy overlocksöm uppepå tyg också. Jag har inte provat nån, min klipper.

På min 4-trådiga kan jag även sy två olika tre-trådiga sömmar. 5-trådig förstår inte jag vitsen riktigt med.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?