Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Challe
#7652490
Ska sticka benvärmare till liten tjej (2 år). Hade tänkt att stcka resårstickning men vet inte om man ska ha strumpstickor (5st???), rundstickor eller vanliga stickor. Vilket blir lättast, bäst och snyggast?
Användarens profilbild
Av MuuM
#7652624
Absolut sticka på rundstickor med Magic loop (kan inte länka nu men det finns instruktionsfilmer på Youtube och du kan säkert hitta dem här på forumet om du söker i Gör det själv).

Om du stickar fram och tillbaka blir det en söm längst bak och det är mindre bekvämt. Resår lär väl passa bäst men det är ju också en smaksak. :)
Av Challe
#7652691
Sticka rätstickning fram och tillbaka blir bra och enkel resår till benvärmare annars!

SOLÄNGEL; jag förstår inte riktigt... Rätstickning blir väl bara vågigt mönster. Att sticka resår är ju t.ex 2 räta och 2 aviga, 2 räta och 2 aviga osv.

Någon som vet hur många maskor man ska lägga upp så det passar ett lite barnben?
Användarens profilbild
Av tweed
#7652730
Jag har stickat de här till min 1,5 åring: Bild
Jag började med 35 m och ökade sen lite lagom, resår längst ner och längst upp. Garnet är M&K baby ull eco och stickor 3,5- 4 någonting... Stickade dem på magic loop :tumup: Dessa är så långa att de går upp på låren som ett par babylegs och då får man tänka på att maska av löööst, mina sitter lite för hårt :roll:
Av Challe
#7652811
KVARNVIK; NICE! Benvärmare... Hur långa är dem? Är dem stickade på rundsticka? Jättefina gråa nyanser...
Användarens profilbild
Av solängel
#7653161
Challe skrev: SOLÄNGEL; jag förstår inte riktigt... Rätstickning blir väl bara vågigt mönster. Att sticka resår är ju t.ex 2 räta och 2 aviga, 2 räta och 2 aviga osv.
Jo, på längden, liksom. Man stickar rätstickning fram och tillbaka och syr ihop till en tub, uppläggningskant mot avmaskningskant. :wink:
Användarens profilbild
Av tweed
#7653237
Challe skrev:KVARNVIK; NICE! Benvärmare... Hur långa är dem? Är dem stickade på rundsticka? Jättefina gråa nyanser...
Jadu, de är kanske 25cm långa. Och stickade på rundsticka med Magic loop.
Av Sia
#7653453
Challe skrev:Sticka rätstickning fram och tillbaka blir bra och enkel resår till benvärmare annars!

SOLÄNGEL; jag förstår inte riktigt... Rätstickning blir väl bara vågigt mönster. Att sticka resår är ju t.ex 2 räta och 2 aviga, 2 räta och 2 aviga osv.
Inte om du vänder på stycket varje varv, då blir det ju från framsidan sett ett varv räta, ett varv aviga, ett varv räta osv.
Edit: Är det mossstickning det kallas då?
Användarens profilbild
Av MuuM
#7653485
Sia skrev:
Challe skrev:Sticka rätstickning fram och tillbaka blir bra och enkel resår till benvärmare annars!

SOLÄNGEL; jag förstår inte riktigt... Rätstickning blir väl bara vågigt mönster. Att sticka resår är ju t.ex 2 räta och 2 aviga, 2 räta och 2 aviga osv.
Inte om du vänder på stycket varje varv, då blir det ju från framsidan sett ett varv räta, ett varv aviga, ett varv räta osv.
Edit: Är det mossstickning det kallas då?
Du menar nog slätstickning?
Användarens profilbild
Av Ester
#7653615
MuuM skrev:
Sia skrev:
Challe skrev:Sticka rätstickning fram och tillbaka blir bra och enkel resår till benvärmare annars!

SOLÄNGEL; jag förstår inte riktigt... Rätstickning blir väl bara vågigt mönster. Att sticka resår är ju t.ex 2 räta och 2 aviga, 2 räta och 2 aviga osv.
Inte om du vänder på stycket varje varv, då blir det ju från framsidan sett ett varv räta, ett varv aviga, ett varv räta osv.
Edit: Är det mossstickning det kallas då?
Du menar nog slätstickning?
mosstickning är varannan rät varannan avig - men om du stickar på rätt blir det inte nån vidare resår tycker jag - jag gillar 2 varva av var för att få det bra.

slätstickning får du om du stickar enbart räta runt runt på en strumpsticka eller rundsticka.
Av Sia
#7653701
Iallafall, jag skulle ha andvänt strumpstickor och kört två am, två rm hela vägen som två raggsocksskaft, eller skulle det bli för tjockt under kläderna?
Användarens profilbild
Av zandrama
#7657907
Jag stickade benvärmare till bebis när Svante var liten. Jag mätte benets omkrets på tjockaste stället, långt upp på vaden om den bara ska gå till knät och stickade en provlapp. Sen räknade jag ut hur många maskor jag stickade på 10 cm och räknade ut hur många maskor jag behövde lägga upp. La upp önskat antal maskor på strumpstickor och stickade tills jag tyckte att benvärmarna var lika långa.

Jag stickade ca 2-3 cm vanlig resår (2 am, 2 rm) i ändarna och vred resåren på resten av benvärmarna, på samma sätt som i det här mönstret.
Av Fai72721
#9568193
Challe skrev: sön nov 15, 2009 20:40 Ska sticka benvärmare till liten tjej (2 år). Hade tänkt att stcka resårstickning men vet inte om man ska ha strumpstickor (5st???), rundstickor eller vanliga stickor. Vilket blir lättast, bäst och snyggast?
Okay
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?