Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
Nu har jag äntligen kommit igång med att sy :D Jisses vad kul det är och faktiskt blir det ganska så bra, även om det blir lite nybörjarmissar :oops:

Två par byxor har det blivit men nu vill jag försöka mig på en tröja och då krävs det tryckknappar. Min omtänksamma make hittade en "knapppress" med tillhörande knappar på verktygsboden :? men det är ju sådana stora knappar som antagligen används till jeans och inte till små mjuka babykläder.

Var köper jag knappar? och kan jag använda knappapparaten (ser ut som en hålgörare för skärp)?

Säg inte att jag ska köpa en kampress för jättemycket pengar för SÅ mycket syr jag då rakt inte. Pengarna gick ju åt när jag skulle "kika" vad Andersson & Hjalmarsson hade för tyger, så jag kom hem med MASSOR av underbara tyger :loving: så är jag ju nu tvungen att lära mig sy. :vågen:
Av Emmiez
Jag tror det går att ha olika storlekar på knappar i sån knapppress, (om det nu är sån jag tror)

jag vet inte riktigt var man köper knappar, fanns det inte andra storlekar på knappar där ni köpte den?

Andersson och Hjalmarsson är farligt :app:
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Vad är det du syr? Blöjtokar använder du gärna plastknappar och det finns en särskild tång som är billigare än KAM-pressen. Ska du ha vanliga små tryckknappar så är det en prym-tång du behöver, det finns i sybehörsaffärer, Nea Nobelle, Bibbi, mfl.
Av petwol
Tack för era svar!!!

Emmiez, maken köpte den på verktygsboden så där finns bara jeansknappar (eller för arbetskläder)

Jenny, jag hade tänkt att sy bodys samt klänning med knapp vid axeln så tyget är ju vanlig trikå. Kan man inte använda blöjknappar till vanliga kläder också. Tyckte mig se att svärmor hade en liten liten plasttång som man skulle banka för att få knappen på plats. Men det var väldigt klurigt har jag för mig hon sa.

Har ni något knep för att slippa att tyget går sönder vid knappen (det har hänt med väldigt många köpepyamasar när man är lite för snabb :cry: )?
Av Emmiez
petwol skrev:Tack för era svar!!!

Emmiez, maken köpte den på verktygsboden så där finns bara jeansknappar (eller för arbetskläder)

Jenny, jag hade tänkt att sy bodys samt klänning med knapp vid axeln så tyget är ju vanlig trikå. Kan man inte använda blöjknappar till vanliga kläder också. Tyckte mig se att svärmor hade en liten liten plasttång som man skulle banka för att få knappen på plats. Men det var väldigt klurigt har jag för mig hon sa.

Har ni något knep för att slippa att tyget går sönder vid knappen (det har hänt med väldigt många köpepyamasar när man är lite för snabb :cry: )?
Man kan använda blöjknapparna men dom är så stora så man vill oftast inte det. Det finns en mindre variant med plastknappar som passar bättre till kläder isåfall, men man måste ändå ha den knapppressen.

prymtången är bra till body, då är det såna små metallknappar som ofta är i body.

att tyget går sönder är troligen att du har för tunt tyg, har du ett lager eller flera?
man bör ha minst 2 lager beroende på tyg (är det jeans tror jag det räcker med 1 lager) och även beroende på knappar.
Av petwol
Emmiez skrev:att tyget går sönder är troligen att du har för tunt tyg, har du ett lager eller flera?
man bör ha minst 2 lager beroende på tyg (är det jeans tror jag det räcker med 1 lager) och även beroende på knappar.
De som man köper varierar ju ofta i kvalitet så där har jag ingen koll om det är dubbla lager. Jag hade tänkt att ha minst 2 eftersom det trikåtyget jag tänkte använda är väldigt tunt. Kanske kan man ha lite tjockare bakom knappet på baksidan? Många bodys har knapparna i resåren i grenen har jag lagt märke till de som går sönder är ju annars ofta mina omlottbodys samt benen på pyamasar och då sitter de inte i resåren.
Av Emmiez
petwol skrev:
Emmiez skrev:att tyget går sönder är troligen att du har för tunt tyg, har du ett lager eller flera?
De som man köper varierar ju ofta i kvalitet så där har jag ingen koll om det är dubbla lager. Jag hade tänkt att ha minst 2 eftersom det trikåtyget jag tänkte använda är väldigt tunt. Kanske kan man ha lite tjockare bakom knappet på baksidan? Många bodys har knapparna i resåren i grenen har jag lagt märke till de som går sönder är ju annars ofta mina omlottbodys samt benen på pyamasar och då sitter de inte i resåren.
aha jag missade att det var köpekläderna, tänkte det var kläder du sydde där det gått sönder.

jag har också köpe body där tyget gått sönder, jag vet inte vad man gör åt det.
syr fast en till tyg och knappar igen :hmm:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?