Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Tänkte sy ett par muddbyxor till mina kommande bebisar och vill gärna ha tips om hur jag kan göra sömmarna så mjuka som möjligt. Tål en prematurbebis vanliga sömmar som sticker ut? Det borde väl bli bäst med så mjuka ytor som möjligt mot huden, eller hur? Vet inte ifall mina tvillingar kommer tidigt eller inte, men vill ha en uppsättning storlek 40-45 ifall att.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Fru Längtan skrev:Sy sömmarna på utsidan eller viksöm. Sy ihop och vik sedan runt tyget och sy platt. Svårt att förklara.
hmm, undrar om jag förstår. :hmm: Tänkte på att fodra, men det blir lite tjockt så jag ville gärna sy enkelt. Funderade på att sy vad som nog heter viksöm (som på jeans?) men undrar om man kommer åt? Fast det kanske man gör på så små plagg? Grensömmen kan väl sys vanligt, för bebisen har ju alltid en body under?! Den sömmen torde väl inte skava. Mudden nertill då? Ska jag bara fålla vanligt kanske?
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Fru Längtan skrev:Sy sömmarna på utsidan eller viksöm. Sy ihop och vik sedan runt tyget och sy platt. Svårt att förklara.
Menar du att jag ska sy ner sömmen från utsidan om jag syr därifrån? Istället för att sy från båda hållen som jag menade med viksömmen? Alltså som på jeans igen? Svårt att förklara ibland. :wink:
Av letw83
När jag sydde premiskläder till syrrans lilla så stickade jag ner raglansömmen på bodyn, och fållade ärmarna, så det inte blev ngn muddsöm som skavde. I övrigt gjorde jag som vanligt när jag sydde kläder till henne.
Nu vet jag inte hur det är på erat sjukhus, men i sunderbyn ville dom inte att hon skulle ha byxor när hon låg i värmebädden, för det förtog lite av värmeeffekten. Så i storlek 40 hade hon bara tröjor/bodies. Först när hon hade storlek 45 och var uppe ur värmebädden mer började hon ha byxor. På dom stickade jag inte ner nån söm alls, och hade mudd i foten. Byxor med fot var totalt värdelöst, för oftast hade hon saturationsmätaren fastsatt på foten.
Användarens profilbild
Av Panakeia
muddarna blir ju svårt, men andra sömmar kan man ju lägga tygerna inomlott och sy platt över med typ våffelsöm, trikåsöm eller likandet tätt - kanske inte snyggast, men platt!

de otvinnade trådarna är ofta mjukare än vanliga tråd också. finns på kon till OL som går utmärkt att använda till vanlig maskin också. finn säkert på rulle också om du letar...

jag skulle nog tänka mer på att försöka minimera antalet sömmar isf. muddbrallor utan ytterbenssöm osv. muddsömmarna kan du ju sticka ner så blir de plattare, om det känns som det behövs. många sömmar lägger sig ju rätt mycket när man tvättat nån eller nåra gånger också...
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
I Gällivare hade vi byxor på neo... fast det var bökigt med mätaren som satt på foten, vi hade turen att ha en syrra där som sydde premiskläder, och stickade!! :heart: så söta pytteullstrumpor! Vi köpte nåon byxa och 2 par strumpor av henne. (inte lätt att sy själv när man bor på neo)

Om jag skulle sy till prematur nu så skulle jag sy så enkelt som möjligt, enkelt att klä på, och gärna med fot, fast sån där övervikbar som brukar finnas på tex fleeceoveraller. Köpte ullsilke från minimundus, en pyttetröja, jättemjuk och värmer bra! :love: och silkesmössa på huvudet hela tiden såklart!

En sovpåse men omlottöppning fram är nog det jag skulle sy, med snörning nedtill så sladden kan sticka ut, i ngt mjukt och skönt tyg.

Om jag skulle få för tidigt igen skulle jag kräva ( :roll: om jag skulle tordas) att få in en säng på neo så jag ständigt kunde ha min bebi på magen trots att den var uppkopplad. (om vi nu var ensamma där, som sist)
Nu fick vi bo i varsitt rum rätt länge :(

hoppas du får ha dom i magen till v 35 iallafall! :)
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Emmamedhunden skrev:hoppas du får ha dom i magen till v 35 iallafall! :)
:heart: Tack! Hoppas jag också, men det är ju svårt att veta när de är två. Har kraftiga sammandragningar till och från, men ännu ser det ganska bra ut. Det blir dock tyngre och tyngre och därmed ökar ju också trycket så jag vill gardera mig mentalt på att de kommer tidigare. Och vill ha lite egna kläder till dem. :heart:

Tack för alla tips!
Materialval hade jag inte funderat så mycket på. Vet inte om jag hinner beställa så mycket nytt. Hade själv tänkt mig velour och trikå. Bör jag tänka om tro?
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Hur lyckas man sy ihop ett par så små byxor med tygstyckena omlott? :hmm: Har inte haft så mycket tid att pula med det, men det kändes (nästan) omöjligt för det är så litet och trångt. Går det alls? Någon som testat? Tål en prematur sömmar mot benet? Det är så på vissa färdiga plagg,k men jag är rädd det blir att skava? Vet inte ens om mina bebisar kommer vara så små, men ifall att vill jag gärna ha ett par små byxor...
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Mamma Eli skrev:Hur lyckas man sy ihop ett par så små byxor med tygstyckena omlott? :hmm: Har inte haft så mycket tid att pula med det, men det kändes (nästan) omöjligt för det är så litet och trångt. Går det alls? Någon som testat? Tål en prematur sömmar mot benet? Det är så på vissa färdiga plagg,k men jag är rädd det blir att skava? Vet inte ens om mina bebisar kommer vara så små, men ifall att vill jag gärna ha ett par små byxor...
det funkar nog med vanliga sömmar, om du har ett mjukt och gosigt tyg... de rör ju sig inte så mycket. Annars kan ju sömmarna vara i avikande färg och utåt, som föreslogs tidigare. Som dekoration. Kanske snyggast om man har overlock...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?