- ons jul 22, 2009 18:31
Hur tusan smörjer man en symaskin? 2 polare har beskrivit för mig, men olika. En är sömmerska, och hon säger att jag kan ta nån droppe å bara gegga runt i spolhuset. Och även droppa lite uppe i de armar som går runt ovanför nålmaskinerit om nån fattar vad jag menar... En annan polare jobbar i ett tryckeri, och är lite av en symaskinexpert. Han säger att jag inte bara kan gegga runt, risken är att det kommer på undertråden vilket är dåligt!
Han sa åt mig att droppa ovanifrån efter att ha lyft bort plattan som sitter under nålen. Den är plomberad, eller jag ser att det sitter skruvar underifrån, kommer inte åt dem. Har en skruv på baksidan av spolhuset. Han sa att jag kunde skruva på den, dra ut hela spolhuset, och sen droppa på nån skena ovanfrån. Spolhuset fick jag tyvär inte ut...
Vad GÖR jag nu? Har aldrig smörjt maskinen nånsin. Å nu har den stått jättelänge utan att användas, vill inte att den ska skära!
Ingen av mina polare har tittat på maskinen, utan bara beskrivit per telefon. 
Han sa åt mig att droppa ovanifrån efter att ha lyft bort plattan som sitter under nålen. Den är plomberad, eller jag ser att det sitter skruvar underifrån, kommer inte åt dem. Har en skruv på baksidan av spolhuset. Han sa att jag kunde skruva på den, dra ut hela spolhuset, och sen droppa på nån skena ovanfrån. Spolhuset fick jag tyvär inte ut...

Vad GÖR jag nu? Har aldrig smörjt maskinen nånsin. Å nu har den stått jättelänge utan att användas, vill inte att den ska skära!

Smurfis
med Simon
21/10 2005, och Malva
16/8 2012!