Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
Hej,

Jag har fått ett par stora rullar med lingarn (tunnare garn på rulle som antagligen kommer från textilindustrin) men vet inte riktigt vad som lämpar sig bäst att använda det till. :hmm: 100% lin. Det fanns även nått som kallades för effekttov samt cottolin.

Finns det någon som har kunskaper om lin? Det är väldigt starkt har jag för mig, annars vet jag inte riktigt. Synd att det inte var ull för då hade jag nog försökt mig på en tygblöja :D

Någon??
Om du nu är inne på tygblöjor - jag fick tipset att sticka inlägg av lingarn när jag undrade om man kunde ha lin i inlägg: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 1&t=135767

Jag köpte lingarn och började sticka, har inte kommit så långt ännu ... känns lite för fint för inlägg egentligen (fast kan tygblöjor och tillbehör bli för fina egentligen???), vore jag bättre på att sticka skulle jag sticka en sjal. Men disktrasor är jag också sugen på.
Användarens profilbild
Av glis
Effektow brukar vara lite ojämnt spunnet med flit, används till dukar i tex munkabälte och gardiner och sådant.
Lintow har jag för mig är samma :hmm: Bra vävgarner i alla fall.
Hur starkt lin är beror mycket på hur det är spunnet. Själva fibern är stark men om inte fibrerna sitter ihop med varandra blir det liksom bara starka halvmetrar om du förstår hur jag menar.

Nehej, nu skall jag packa inför Stokholm/ Åland!
Användarens profilbild
Av dsjohanna
Jag har köpt lindisktrasor och jag gillar dem jätte mycket, kommer inte vilja använda vanliga disktrasor igen. Jag skulle ha gjort några disktrasor och sedan ett blöjinlägg för att prova.
Av petwol
Tyvärr verkar det för tunnt för att sticka så det är antagligen för vävning :( . Det är ju inte något jag har pysslat med sedan mellanstadiet :oops:

Men inlägg till tygblöjor verkar ju vara en spännande tanke... om man kan väva förståss
Användarens profilbild
Av erisara
Det skulle inte funka att sticka med flera trådar då? Dubbelt garn händer det ju att man stickar annat med. Eller kanske virka med, det brukar ju kunna göras med ganska tunnt garn?
Av petwol
erisara skrev:Det skulle inte funka att sticka med flera trådar då? Dubbelt garn händer det ju att man stickar annat med. Eller kanske virka med, det brukar ju kunna göras med ganska tunnt garn?

Smart :tumup: det hade jag inte en tanke på.
dsjohanna skrev:Jag har köpt lindisktrasor och jag gillar dem jätte mycket, kommer inte vilja använda vanliga disktrasor igen. Jag skulle ha gjort några disktrasor och sedan ett blöjinlägg för att prova.
Vad är det för speciellt med lindisktrasor som är så bra?
Användarens profilbild
Av dsjohanna
Den största anledningen att jag gillar dem är att det är miljövänligt, de håller länge.
Man bara kokar dem när de blir smutsiga eller slänger dem i tvättmaskinen, så man klarar sig utmärkt med 2st.
Sen gillar jag att de river i lite, funkar bra på fläckar. Nackdelen är att även om de suger upp bra så blir det inte helt torrt när man torkar det blir liksom små små droppar efter om du förstår vad jag menar. Men för mig gör det inget, det luft torkar fort och jag tror att de blir bättre med tiden.
dsjohanna skrev:Den största anledningen att jag gillar dem är att det är miljövänligt, de håller länge.
Man bara kokar dem när de blir smutsiga eller slänger dem i tvättmaskinen, så man klarar sig utmärkt med 2st.
Sen gillar jag att de river i lite, funkar bra på fläckar. Nackdelen är att även om de suger upp bra så blir det inte helt torrt när man torkar det blir liksom små små droppar efter om du förstår vad jag menar. Men för mig gör det inget, det luft torkar fort och jag tror att de blir bättre med tiden.
Det stämmer, de blir bättre med tiden. Jag köpte en ny och den torkar inte lika torrt som den jag haft några månader. Jag är också såld, som ni förstått. De är snygga och river lite.
:-)
Av Nettan
Lindisktrasor är perfekt att sticka av vävgarn. Har stickat många och det är upp till 3 trådar jag stickat med.
Perfekt att öva med många trådar och om det blir lite fel gör inget för det är ju ändå bara disktrasor. Har lärt mig massor under tiden jag stickat dem. Och så är det bra att man inte behöver tänka utan kan sticka framför tv:n, i bilen och när man fikar med kompisar. :mrgreen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?