Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
#7421819
Har stickat en hjälmmössa och ska nu sticka snodden men förstår inte hur man ska göra... Så här står det:
Tubstickning: * sticka 1 rm, lägg garnet framför arb (mot dig), lyft 1 m som om den skulle stickas avig, lägg garnet bakom arb igen (från dig) *, upprepa *-* på alla v. Det blir nu en rundstickad snodd.

Knytband: Lägg upp 4 m på st 2,5.
Sticka Tubstickning – se förkl ovan. Maska av när bandet mäter ca 16-18-20 (22-24) cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band nederst i varje spets i varje sida.
Användarens profilbild
Av Edith
#7421828
Det är lättare om du stickar snodden på strumpstickor istället!

Lägg upp fyra maskor. Sticka maskorna räta som vanligt. Dra sedan maskorna till andra änden av stickan. Vänd arbetet, dra garnet bakom maskorna (dra åt lite) och fortsätt sticka räta maskor som vanligt.

Fortsätt sedan sticka räta maskor, dra maskorna till andra änden, vänd och sticka rätt... Upprepa tills snodden är tillräckligt lång.

Hoppas att jag förklarar tillräckligt bra...
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
#7421861
Edith skrev:Det är lättare om du stickar snodden på strumpstickor istället!

Lägg upp fyra maskor. Sticka maskorna räta som vanligt. Dra sedan maskorna till andra änden av stickan. Vänd arbetet, dra garnet bakom maskorna (dra åt lite) och fortsätt sticka räta maskor som vanligt.

Fortsätt sedan sticka räta maskor, dra maskorna till andra änden, vänd och sticka rätt... Upprepa tills snodden är tillräckligt lång.

Hoppas att jag förklarar tillräckligt bra...
jag skulle säga VÄND INTE arbetet....

I första inlägget i tråden Sticksnacktråd (eller hur den heter) finns en länk till knittinghelp (eller något liknande) och om man där letar upp i-cord så finns förmodligen en bra video på hur man gör (de brukar ha bra instruktioner.)
Användarens profilbild
Av Edith
#7421864
Edith skrev:Det är lättare om du stickar snodden på strumpstickor istället!

Lägg upp fyra maskor. Sticka maskorna räta som vanligt. Dra sedan maskorna till andra änden av stickan. Dra garnet bakom maskorna (dra åt lite) och fortsätt sticka räta maskor som vanligt.

Fortsätt sedan sticka räta maskor, dra maskorna till andra änden, och sticka rätt... Upprepa tills snodden är tillräckligt lång.

Hoppas att jag förklarar tillräckligt bra...
Användarens profilbild
Av Edith
#7421866
Kaffemoster skrev:
Edith skrev:Det är lättare om du stickar snodden på strumpstickor istället!

Lägg upp fyra maskor. Sticka maskorna räta som vanligt. Dra sedan maskorna till andra änden av stickan. Vänd arbetet, dra garnet bakom maskorna (dra åt lite) och fortsätt sticka räta maskor som vanligt.

Fortsätt sedan sticka räta maskor, dra maskorna till andra änden, vänd och sticka rätt... Upprepa tills snodden är tillräckligt lång.

Hoppas att jag förklarar tillräckligt bra...
jag skulle säga VÄND INTE arbetet....

I första inlägget i tråden Sticksnacktråd (eller hur den heter) finns en länk till knittinghelp (eller något liknande) och om man där letar upp i-cord så finns förmodligen en bra video på hur man gör (de brukar ha bra instruktioner.)
Nä, men förutom den LILLA :roll: detaljen så... :oops:

Har ändrat nu.
Användarens profilbild
Av AnnaBanana
#7422068
Mamma Eli skrev:Har stickat en hjälmmössa och ska nu sticka snodden men förstår inte hur man ska göra... Så här står det:
Tubstickning: * sticka 1 rm, lägg garnet framför arb (mot dig), lyft 1 m som om den skulle stickas avig, lägg garnet bakom arb igen (från dig) *, upprepa *-* på alla v. Det blir nu en rundstickad snodd.

Knytband: Lägg upp 4 m på st 2,5.
Sticka Tubstickning – se förkl ovan. Maska av när bandet mäter ca 16-18-20 (22-24) cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band nederst i varje spets i varje sida.
fast jag gillar verkligen denna variant av snoddstickning. man kan tänka att du har två sidor, första varvet är första sidan och då stickar du varannan maska rätt som vanligt och hoppar över varannan maska genom att bara lyfta dem till höger sticka. du måste dock lägga garnet framför stickan för att inte få öglor på utsidan av tuben. på nästa varv gör du likadant men då stickar du de maskorna som du lyfte på förra varvet och lyfter de andra, redan stickade maskorna. efter några varv brukar det klarna eftersom man börjar se en tub. men kanske blev detta inte ett enda dugg tydligare, det är lite svårt att beskriva.
Användarens profilbild
Av MuuM
#7422726
AnnaBanana skrev:
Mamma Eli skrev:Har stickat en hjälmmössa och ska nu sticka snodden men förstår inte hur man ska göra... Så här står det:
Tubstickning: * sticka 1 rm, lägg garnet framför arb (mot dig), lyft 1 m som om den skulle stickas avig, lägg garnet bakom arb igen (från dig) *, upprepa *-* på alla v. Det blir nu en rundstickad snodd.

Knytband: Lägg upp 4 m på st 2,5.
Sticka Tubstickning – se förkl ovan. Maska av när bandet mäter ca 16-18-20 (22-24) cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band nederst i varje spets i varje sida.
fast jag gillar verkligen denna variant av snoddstickning. man kan tänka att du har två sidor, första varvet är första sidan och då stickar du varannan maska rätt som vanligt och hoppar över varannan maska genom att bara lyfta dem till höger sticka. du måste dock lägga garnet framför stickan för att inte få öglor på utsidan av tuben. på nästa varv gör du likadant men då stickar du de maskorna som du lyfte på förra varvet och lyfter de andra, redan stickade maskorna. efter några varv brukar det klarna eftersom man börjar se en tub. men kanske blev detta inte ett enda dugg tydligare, det är lite svårt att beskriva.
Aha! Det är som dubbelstickning fast med en färg. http://designkatrinaliden.blogspot.com/ ... kning.html och med färre maskor.
Av Fai72721
#9568194
Mamma Eli skrev: fre jun 26, 2009 14:39 Har stickat en hjälmmössa och ska nu sticka snodden men förstår inte hur man ska göra... Så här står det:
Tubstickning: * sticka 1 rm, lägg garnet framför arb (mot dig), lyft 1 m som om den skulle stickas avig, lägg garnet bakom arb igen (från dig) *, upprepa *-* på alla v. Det blir nu en rundstickad snodd.

Knytband: Lägg upp 4 m på st 2,5.
Sticka Tubstickning – se förkl ovan. Maska av när bandet mäter ca 16-18-20 (22-24) cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band nederst i varje spets i varje sida.
Good
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?