Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av corona
Jag fick chansen att köpa en overlock till ett bra pris och nappade naturligtvis...

Men den är ju rena tekniktestet... va fan ska ja göra med den :hmm:
Jag fattar ju ingenting :hmm: :Hahaa:

Tänkte köpa tråd så jag kan provköra den innan garantin går ut...
Vart köper ni tråd?
Ska man ha fyra rullar av samma färg när man trär maskinen?

Andra bra nybörjartips? :help:
Nu är jag ju nybörjare som dig, men kommit igång lite med overlocken :-)

Jag köpte iaf tråd i symaskinsaffären, vet att jag läst att andra rekommenderat en kvinna som säljer på nätet!? Du kan ju söka i trådarna på gör-det-själv. Ok konerna var ju inte direkt billiga men jag tyckte å andra sidan inte att de var jättedyra heller så orkar inte engagera mig att hitta billigare.

Du kan ha olika färg om du vill, sömmarna blir väldigt fina när det är flera färger, sen beror det ju helt på om sömmarna kommer synas eller inte. Fick väl rådet att i början ha olika färger på tråden så att jag lätt kunde se vilken tråd som gjorde vad i sömmen (höll på att skriva sömnen :lol: )

Sedan har jag nu valt att sy det mesta i en beige nyans istället för att försöka färgmatcha allt.

Andra nybörjartips, neh alltså de tips jag fick med mig var att öva på att trä om ofta i början och sedan sy sy sy så du får in vanan... HIHI fast det sista var ju lite onödigt för det var så kul att sy så det är svårt att gå ifrån maskinen. Men testa runt med inställningar så att du ser vad som händer tror jag är bra oxå
Jag köper tråd från Bibbis Textil, http://www.sysidan.se/company/view.htm?ID=10. Den är toppenbra och billigare än i tygaffärerna.

Jag brukar trä med fyra trådar av samma färg, men har också hört många som har tre trådar med vitt och den tråden som är närmast själva plagget i samma färg som tyget. Det ska tydligen funka bra. :)

Jag har ärligt talat inte testat mer än att sy ihop plaggen med overlocken och då behöver man ju inte pilla så mycket på inställningarna. Så tuta och kör!

När man ska byta tråd är det enklaste att klippa av tråden nära trådrullen och knyta i hop den med den nya färgen och sedan bara dra i den gamla tråden tills knuten har kommit igenom hela maskinen. Då behöver man inte göra om allt pillarbete varje gång.
vill du ha lite tips till hur du skall tänka när du grejjar med overlocken så har jag ett par bra (tycker jag själv :D inlägg i min blogg.

börja med olika färg i varje så att du tydligt ser vad varje tråd gör. Sätt dig ned och i lugn och ro, trä om maskinen en tio-tjugo gånger, så att om det tjorvar inte behöver tänka på det. Overlockar krånglar inte så mycket, men om de gör det brukar universalmetoden vara att göra rent och trä om helt från början.

ta ett gammalt lakan, riv av en bunte remsor c 5-6 cm breda och test sy de olika sömmarna, skriv på lakansbiten vilka inställningar du haft, bra som referens i början, så att man ser hur olika sömmar ser ut. Beroende på vilken maskin du har kan den vara kinkig på tråd, så köp inte för mycket av Bibbis tråd innab du testat att den funkar i din maskin, jag köper bara märkestråd till mina maskiner, det är så liten kostnad i sammanhanget!

På min maskin finns inga märkningar för vilka rattar som är vad, så i början satte jag en liten lapp vid ratten för diff, sömnlängd, pressarfotstryck etc, dessutom hade jag en fusklapp på framsidan på inställningar på diffen för olika tyg, tog ett litet tag innan jag fattade hur det hängde ihop och kunde göra det mer på känn.

Framförallt, våga testa! Overlocken är en superbra kompis i syrummet och den bara ser lite respektingivande ut :D
hari nte läst vad de andra skrivit, så jag kanske upprepar. men i alla fall kommer mina tips här!
*tråd kan du ha vilka som helst, olika eller samma färgere tc, men jag skulle sattsa på samma SORT tråd, annars gör man dig än jobbigare med trådspänningen än vad det behöver vara
*Testa! prova greja! att göra fel är bästa sättet att lära sig! dra i alla rattar så spakar och ny provblappar å se vad som händer!
*Är trädningnen färgkodad? trä maskinen med samma färger som kodningen är, på så sätt är det lättare att lära sig vilken ratt som ger vilken del av sömmen, och lättare där med att lära sig!

Det är skitkul med OL!

Vad för sort?
Grattis till din nya OL!!! :vågen:

Själv bråkar jag ofta med min Ol och oftast är det en omträdning som behövs. Sen är ett hett tips att när du fått sömmen fin så måste du skriva upp inställningarna på alla rattar. Barn tycker tydligen att de rattarna ser roliga ut :roll: :lol:
melon skrev:Grattis till din nya OL!!! :vågen:

Själv bråkar jag ofta med min Ol och oftast är det en omträdning som behövs. Sen är ett hett tips att när du fått sömmen fin så måste du skriva upp inställningarna på alla rattar. Barn tycker tydligen att de rattarna ser roliga ut :roll: :lol:

:tumup: det där lärde jag mig den hårda vägen... att alltid titta hur trådspänningen står innan jag börjar sy.. för de spakarna är det första som Liten ska peta på då hon piper in i sovrummet
Grattis till overlocken :vågen:

Jag fick också chansen att köpa en overlock igår :D en Huskylock så jag tassar här.
Hittills har jag bara provsytt några gånger och sedan har jag trät om den flera gånger nu så det tycker jag börja sitta. På min är trådningen färgkodad så det kändes ganska enkel men det känns ändå som jag har massor av att lära mig innan jag kan den här maskin.
Just nu funderar jag på om det går att fålla med overlocken och hur gör man då med kniven isådantfall eftersom den alltid klipper. Jag vet att det finns med en universalpressarfot till overlocken så jag funderar på om det är den man använder då? eller tar man fram den gamla symaskinen och fållar upp med den :hmm: ?? Jag känner mig ganska dum som inte vet sådant här innan och tjejen som hade maskinen förre mig kan jag inte fråga för hon använde den aldrig mer än en gång. :shock:
Jag instämmer med föregående - har en Huskylock sedan september 2007 (!) och har fortfarande inte sytt på den, för jag har inte ens lyckats börja sy innan tråden går av eller vad det nu är som händer?
Jag tror jag glömmer dra upp trådhållar-ställningarna eller nåt ... Och jag har inte lärt mig trä den heller, så jag gick till affären och de hjälpte mig, men så hände det igen när jag kom hem ... Pinsamt, men så illa är det ... :oops:
Corona: Hur går det för dig?

CasaMia: Vilken Huskylock har du? Min heter 910. Jag funderar på om du kanske har böjda nålar eftersom tråden går av? Fick du inte med någon film till din symaskin?
Jag har det till min fast jag har inte hunnit sett hela ännu. Tv är ju alltid upptagen när man ska se något här. :wink:
Jag säger som de andra här i tråden sätt dig ner och lär dig trä maskinen. Ganska tråkigt men när man väl har lärt sig det då känns maskinen inte så " mäktig". På min finns det färger att följa så jag tycker att det borde även finnas på din.
Jag har nu sytt lite mer. Sytt ihop en luva och fram/bak del på en tröja med den fyrtrådiga overlocken. Jag följde bara maskinens display och ställd in den som den ville och det funkade perfekt. Inga problem med någon konstig trådspänning med öglor utanför eller så.
Däremot har jag inte testat de andra tre/ tvåtrådiga overlocken inte heller har jag hunnit testa ta bort den ena nålen och jag har heller aldrig hunnit testa fälla bort kniven eller testat den andra pressafoten som är med men det ska jag göra.

Andra nybörjar tips som kan vara bra att veta : kör inte över några knappnålar. Ibörjan är det nog bra att inte ha några nålar i tyger alls gissar jag.

När man sytt klart en sömn på tyget så få fortsätter man sy en bit till så det blidas mer tråd och sedan kapar man av tråden. På min maskin forsätter man sy ca 10 cm till lång tråd kedja.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?