Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ezder
Jag håller ögonen på en vit/naturfärgad sjal som jag kanske kan få billigt, med lite (mycket...) tur. Skulle inte gå omkring med en så ljus sjal, inte min stil, men funderar på att köpa den och färga...

Frågan är bara om min plan är praktiskt genomförbar?

Tanken är att jag först skulle färga sjalen i någon starkt cerise/rosa/fuchsia/magenta färg, alternativt limegrön, för att sedan knyta några batikmönster och färga den svart. Skulle det funka? Skulle jag få en svart sjal med starka kontrastmönster i rosa, eller skulle det bara bli grådassigt spräckligt? Och hur skulle det rent praktiskt göras? Och med vilken färg?

Andra tips vad man kan göra för att få en färgstark/brokig sjal med starka kontraster? :D
Av eamane
Det är nog genomförbart ja :) Färga tex rosa först, knyt hårt åt där du vill ha mönster. Ett alternativ är ju batikvax annars? Har funderat på att testa det själv nämligen 8)
Sen vilken färg, jag har bara provat Nitor och Herdins och båda har funkat bra på det jag färgat. Dock ska du tänka på att du kanske behöver 2 förpackningar av varje färg, speciellt den svarta.
Användarens profilbild
Av Ezder
Tack! :)

Jo, såklart behövs två förpackningar svart... Minst... Jag får väga sjalen först, såklart.

Hur funkar vaxet? Och skulle detta lämpligast göras i maskin eller i balja?
Användarens profilbild
Av Ezder
Just det... Om möjligt skulle jag också måla limegröna stjälkar och blad mellan "batikblommorna", och kanske något i silver. :mrgreen: Där kanske batikvaxet skulle komma in? Vanlig textilfärg som man målar med är ju opak, men den kanske spricker sönder när man knyter sjalen...
Av eamane
Ezder skrev:Tack! :)

Jo, såklart behövs två förpackningar svart... Minst... Jag får väga sjalen först, såklart.

Hur funkar vaxet? Och skulle detta lämpligast göras i maskin eller i balja?
Jag har inte testat själv än men mamma gjorde sånt när vi var små. Vet att hon smälte vaxet i en gryta och sen färgade i balja. Vaxet nu kanske är annorlunda dock...
Användarens profilbild
Av Ezder
Bissa skrev:
Ezder skrev:Just det... Om möjligt skulle jag också måla limegröna stjälkar och blad mellan "batikblommorna", och kanske något i silver. :mrgreen: Där kanske batikvaxet skulle komma in? Vanlig textilfärg som man målar med är ju opak, men den kanske spricker sönder när man knyter sjalen...
du kan få en färg på mönstret genom att först färga sjalen ex. grön, sedan vaxa där du vill ha mönstret och avsluta i ett mörkt färgbad. mer avancerat än så tror jag inte riktigt på :wink:
Bah - tååååk! :P

Nä, det är väl sant, men mer än två färger vore ju roligt... Vill ju ha de huvudsakliga mönstren rosa...

This summer is really exciting. World of Warcraft:[…]

When I saw the World of Warcraft: Mists of Pandari[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?