Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
#7237399
Vi hjälps åt att översätta ett mönster som flera vill sticka. :-)

Bild


Babies garter stitch surprise jacket

Materials: 3oz Shetland Wool, a 24" circular needle (work back and forth for garter-stitch) of a size to give you a gauge of 6 sts to 1", and 5 little buttons.
Make a swatch to determine your gauge, and cast on 160 sts. With safety pins, mark the 36th and the 125th stitches.

1. K34, sl1, K2tog, psso, K86, sl1, K2tog, psso, K34
2. and all even-numbered rows, knit
3. K33, sl1, K2tog, psso, K84, sl1, K2tog, psso, K33
5. K32, sl1, K2tog, psso, K82, sl1, K2tog, psso, K32
7. K31, sl1, K2tog, psso, K80, sl1, K2tog, psso, K31

See what you are doing? You are decreasing 2 at each marked stitch, making 2 diagonal lines, and 2 corners. At 5 ridges increase 9 sts (K3, M1) across end sections, believe it or not for fullness above cuff. After 22 decreases, (90 sts9, work 3 rows even, then start to increase at the same points, by M1 each side of marked stitch every 2nd row. Work will start to look very odd, indeed, but trust me, and press on. At 114 sts, increase 10 sts in 1 row evenly spaced across center section for back fullness.

At 152 sts, shape neck by casting off 5 sts at beginnings of next two rows. When there are 158 sts, work on center 90 sts only, for 10 ridges. Hope you are still with me.

Now pick up 10 sts from side of piece just knitted, K34 sts from end of needle. Work next rwo, repeating this process (178 sts). Mark 44th and 135th sts, and start increasing by M1 each side of marked stitch every 2nd rwo. After 3 ridges, work 5 small butonholes (yarn over, K2tog) evelny spaced on end sections. Work 3 ridges and cast off, fairly loosely, in purl, on the right side.

Funny-looking object, isn't it? Well, study the drawing on page 100, match A to A and B to B, join with a neat wowen seam, and hey presto eureka and lo - a baby sweater.

When you know if it's a boy or girl, sew buttons over buttonholes on appropriate side. The baby will probably be unmoved by this offering, but the mother may well be charmed, and your friends will be amazed.
----
Jag börjar översätta här under, sen hoppas jag att ni fyller i det jag inte förstår/kan.
Senast redigerad av MuuM den fre apr 03, 2009 16:32, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av MuuM
#7237448
översättning

Material: 3oz shetlandsull, 24" rundsticka (sticka fram och tillbaka för att få rätstickning) i en storlek som ger dig masktäthet på 6 maskor per inch, ca 24 maskor per tio cm. (ska räkna på det där...). gör ett prov för att bestämma masktätheten och lägg sedan upp 160 maskor. Sätt markörer på den 36e och 125e maskan.

1. Sticka 34 räta maskor, lyft 1, sticka två tillsammans och drag den lyfta maskan över de stickade (ödhp), 86 räta maskor, 1ödhp, sticka 34 (156 maskor)
2. och alla jämna varv, räta maskor.
3. 33 räta maskor, 1ödhp, 84 räta maskor, 1ödhp, 33 räta maskor (152 maskor)
5. 32 räta maskor, 1ödhp, 82 räta maskor, 1ödhp, 32 räta maskor (148 maskor)
7. 31 räta maskor, 1ödhp, 80 räta maskor, 1ödhp, 31 räta maskor (144 maskor)

Ser du vad du gör? Du minskar två maskor vid varje markering, vilket ger två diagonala linjer och två hörn.

Efter 10 varv, öka 9 maskor (3 räta maskor, 1 ökning) över ändsektionerna (dvs före/efter markörerna), för mer fyllighet ovanför mudden, tro det eller ej.

ellla fuskade och gjorde ökningarna då det var 30 maskor innan intagningen, så att ökningen blev så jämn som möjligt. Det var bara efter 8 varv...

Efter 22 minskningsvarv gör 3 jämna varv och öka sedan vid samma markeringar, genom att ta upp en maska på varje sida om de markerade maskorna, vartannat varv. Då har man 90 maskor på stickorna.

Det börjar se väldigt konstigt ut, men tro på mig och fortsätt. När du har 114 maskor, dvs efter 6 ökningsvarv, öka 10 maskor i ett varv, jämnt fördelat över mittensektionen för mera vidd i ryggen.

När du har 152 maskor på stickorna, avmaska 5 maskor i början av de nästa två varven för nacken. När du har 158 maskor, arbeta enbart på de mittersta 90 maskorna i 20 varv. Jag hoppas du hänger med.

Plocka nu upp 10 maskor från sidan av delen som just stickats, sticka 34 maskor från slutet av nålen. Sticka nästa varv och upprepa detta (178 maskor). Markera den 44e och den 135e, och börja öka genom att M1 på varje sida av de markerad emaskorna vartannat varv. Efter 6 varv, gör 5 små knapphål (omslag, K2tog) jämnt fördelade på ändarna. Gör ytterligare 6 varv och maska av ganska löst med aviga maskor, på rätsidan.

Det ser ganska konstigt ut, eller hur? Titta på teckningen på sidan 100; lägg A mot A och B mot B, sy en liten söm och eureka - en bebiströja!
---
Phu.
Senast redigerad av MuuM den fre apr 03, 2009 17:26, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
Av ellla
#7237845
Jag skulle inte tolka mönstret exakt likadant, så jag gör lite ändringar. Jag ska provsticka idag så får vi se!
MuuM skrev:Material: 3oz shetlandsull, 24" rundsticka (sticka fram och tillbaka för att få rätstickning) i en storlek som ger dig masktäthet på 6 maskor per inch, ca 24 maskor per tio cm. (ska räkna på det där...). gör ett prov för att bestämma masktätheten och lägg sedan upp 160 maskor. Sätt markörer på den 36e och 125e maskan.

1. Sticka 34, lyft 1, sticka två tillsammans och drag den lyfta maskan över de stickade, sticka 86, lyft en, sticka två tillsammans och drag den lyfta över den stickade, sticka 34
2. och alla jämna rader, sticka.
3. K33, sl1, K2tog, psso, K84, sl1, K2tog, psso, K33
5. K32, sl1, K2tog, psso, K82, sl1, K2tog, psso, K32
7. K31, sl1, K2tog, psso, K80, sl1, K2tog, psso, K31
Tillägg:
varv 3, 33räta maskor, 1 ödhp, 84 räta maskor, 1 ödhp, 33 räta maskor (= 134 maskor)
varv 5 (=148 m)
varv 7 (=144 m)

Ser du vad du gör? Du minskar två maskor vid varje markering, vilket ger två diagonala linjer och två hörn.

Vid 5 ridges - 10 varv??? - öka 9 maskor (K3, M1) över ändsektionerna, tro det eller ej för mer fyllighet ovanför mudden.

Efter 22 minskningar (på varven??? fattar inte riktigt det här...), gör 3 jämna varv (brukar man göra dem ojämna...?) och öka sedan vid samma markeringar, genom M1 på varje sida av de markerade maskorna, vartannat varv.
alså då man minskat 22 gånger... 22 minskningsvarv måste det väl vara? (då borde arbetet mäta 90 maskor.. 160+18-(22*4)

Det börjar se väldigt konstigt ut, men tro på mig och fortsätt. Vid 114 maskor (är vi fortfarande på samma varv?) , öka 10 maskor i ett varv, jämnt fördelat över mittensektionen för mera vidd i ryggen.
jag tänker att då arbetet är 114 maskor, alså efter 6 ökningsvarv.
Vid 152 maskor (och på samma varv, fortfarande??) avmaska 5 maskor i början av de nästa två varven för nacken. När det är 158 maskor, arbeta enbart på de mittersta 90 maskorna i 10 ridges - 20 varv???. Jag hoppas du hänger med. (nej...)
Då det är 152 maskor på stickorna, alså efter sammanlagt 13 ökningsvarv...

Plocka nu upp 10 maskor från sidan av delen som just stickats, sticka 34 maskor från slutet av nålen. Sticka nästa rad och upprepa detta (178 maskor). Markera den 44e och den 135e, och börja öka genom att M1 på varje sida av de markerad emaskorna vartannat varv. Efter 3 ridges - 6 varv??), gör 5 små knapphål (omslag, K2tog) jämnt fördelade på ändarna. Gör 3 ridges - 6 varv?? och maska av ganska löst med aviga maskor, på rätsidan.

Det ser ganska konstigt ut, eller hur? Titta på teckningen på sidan 100; lägg A mot A och B mot B, sy en liten söm och eureka - en bebiströja!
---
Phu.
Ridges är ju de åsar som bildas vid rätstickning så att gångra med 2 ger rätt varvantal!
Användarens profilbild
Av MuuM
#7240602
ellla skrev:Jag skulle inte tolka mönstret exakt likadant, så jag gör lite ändringar. Jag ska provsticka idag så får vi se!
:app:
MuuM skrev:Material: 3oz shetlandsull, 24" rundsticka (sticka fram och tillbaka för att få rätstickning) i en storlek som ger dig masktäthet på 6 maskor per inch, ca 24 maskor per tio cm. (ska räkna på det där...). gör ett prov för att bestämma masktätheten och lägg sedan upp 160 maskor. Sätt markörer på den 36e och 125e maskan.

1. Sticka 34, lyft 1, sticka två tillsammans och drag den lyfta maskan över de stickade, sticka 86, lyft en, sticka två tillsammans och drag den lyfta över den stickade, sticka 34
2. och alla jämna rader, sticka.
3. K33, sl1, K2tog, psso, K84, sl1, K2tog, psso, K33
5. K32, sl1, K2tog, psso, K82, sl1, K2tog, psso, K32
7. K31, sl1, K2tog, psso, K80, sl1, K2tog, psso, K31
ellla skrev: Tillägg:
varv 3, 33räta maskor, 1 ödhp, 84 räta maskor, 1 ödhp, 33 räta maskor (= 134 maskor)
varv 5 (=148 m)
varv 7 (=144 m)
Ah, är det så det heter. Överdragshoptagning. :-)
MuuM skrev: Ser du vad du gör? Du minskar två maskor vid varje markering, vilket ger två diagonala linjer och två hörn.

Vid 5 ridges - 10 varv??? - öka 9 maskor (K3, M1) över ändsektionerna, tro det eller ej för mer fyllighet ovanför mudden.

Efter 22 minskningar (på varven??? fattar inte riktigt det här...), gör 3 jämna varv (brukar man göra dem ojämna...?) och öka sedan vid samma markeringar, genom M1 på varje sida av de markerade maskorna, vartannat varv.

ellla skrev: alså då man minskat 22 gånger... 22 minskningsvarv måste det väl vara? (då borde arbetet mäta 90 maskor.. 160+18-(22*4)
MuuM skrev: Det börjar se väldigt konstigt ut, men tro på mig och fortsätt. Vid 114 maskor (är vi fortfarande på samma varv?) , öka 10 maskor i ett varv, jämnt fördelat över mittensektionen för mera vidd i ryggen.
ellla skrev:jag tänker att då arbetet är 114 maskor, alså efter 6 ökningsvarv.
Ah, du menar så! Jag fick tänka och läsa några gånger, men jag tror jag är med dig. Jag får nog också provsticka, tror jag.
MuuM skrev: Vid 152 maskor (och på samma varv, fortfarande??) avmaska 5 maskor i början av de nästa två varven för nacken. När det är 158 maskor, arbeta enbart på de mittersta 90 maskorna i 10 ridges - 20 varv???. Jag hoppas du hänger med. (nej...)
ellla skrev:Då det är 152 maskor på stickorna, alså efter sammanlagt 13 ökningsvarv...
de pratar alltså inte varv alls, förutom när de pratar ridges.
MuuM skrev: Plocka nu upp 10 maskor från sidan av delen som just stickats, sticka 34 maskor från slutet av nålen. Sticka nästa rad och upprepa detta (178 maskor). Markera den 44e och den 135e, och börja öka genom att M1 på varje sida av de markerad emaskorna vartannat varv. Efter 3 ridges - 6 varv??), gör 5 små knapphål (omslag, K2tog) jämnt fördelade på ändarna. Gör 3 ridges - 6 varv?? och maska av ganska löst med aviga maskor, på rätsidan.

Det ser ganska konstigt ut, eller hur? Titta på teckningen på sidan 100; lägg A mot A och B mot B, sy en liten söm och eureka - en bebiströja!
---
Phu.
ellla skrev: Ridges är ju de åsar som bildas vid rätstickning så att gångra med 2 ger rätt varvantal!
Ah, då förstod jag åtminstone det. :-) Ska editera det översatta inlägget.
Användarens profilbild
Av ellla
#7240640
MuuM skrev:Material: 3oz shetlandsull, 24" rundsticka (sticka fram och tillbaka för att få rätstickning) i en storlek som ger dig masktäthet på 6 maskor per inch, ca 24 maskor per tio cm. (ska räkna på det där...). gör ett prov för att bestämma masktätheten och lägg sedan upp 160 maskor. Sätt markörer på den 36e och 125e maskan.

1. Sticka 34 räta maskor, lyft 1, sticka två tillsammans och drag den lyfta maskan över de stickade (ödhp), 86 räta maskor, 1ödhp, sticka 34
2. och alla jämna rader, räta maskor.
3. 33 räta maskor, 1ödhp, 84 räta maskor, 1ödhp, 33 räta maskor (134 maskor)
5. 32 räta maskor, 1ödhp, 82 räta maskor, 1ödhp, 32 räta maskor (148 maskor)
7. 31 räta maskor, 1ödhp, 80 räta maskor, 1ödhp, 31 räta maskor (144 maskor)
fråga till ellla skrev: stämmer maskantalet?
V1= 156 maskor
v3= 152 maskor
v5= 148 m
v7=144m

Sen fuskade faktiskt jag och gjorde ökningarna då det var 30 maskor innan intagningen, så att ökningen blev så jämn som möjligt.Det var bara efter 8 varv...

Ser du vad du gör? Du minskar två maskor vid varje markering, vilket ger två diagonala linjer och två hörn.

Efter 10 varv, öka 9 maskor (K3, M1) över ändsektionerna, tro det eller ej för mer fyllighet ovanför mudden.

Efter 22 minskningsvarv gör 3 jämna varv och öka sedan vid samma markeringar, genom M1 på varje sida av de markerade maskorna, vartannat varv.
då har man 90 maskor på stickorna

Det börjar se väldigt konstigt ut, men tro på mig och fortsätt. När du har 114 maskor, dvs efter 6 ökningsvarv, öka 10 maskor i ett varv, jämnt fördelat över mittensektionen för mera vidd i ryggen.

När du har 152 maskor på stickorna, avmaska 5 maskor i början av de nästa två varven för nacken. När du har 158 maskor, arbeta enbart på de mittersta 90 maskorna i 20 varv. Jag hoppas du hänger med.

Plocka nu upp 10 maskor från sidan av delen som just stickats, sticka 34 maskor från slutet av nålen. Sticka nästa varv och upprepa detta (178 maskor). Markera den 44e och den 135e, och börja öka genom att M1 på varje sida av de markerad emaskorna vartannat varv. Efter 6 varv, gör 5 små knapphål (omslag, K2tog) jämnt fördelade på ändarna. Gör ytterligare 6 varv och maska av ganska löst med aviga maskor, på rätsidan.

Det ser ganska konstigt ut, eller hur? Titta på teckningen på sidan 100; lägg A mot A och B mot B, sy en liten söm och eureka - en bebiströja!
---
Phu.
Användarens profilbild
Av MuuM
#7240644
ellla skrev: V1= 156 maskor
v3= 152 maskor
v5= 148 m
v7=144m

Sen fuskade faktiskt jag och gjorde ökningarna då det var 30 maskor innan intagningen, så att ökningen blev så jämn som möjligt.Det var bara efter 8 varv...
Det där förstod jag inte riktigt...

Men... Mänska, har du redan stickat en hel tröja??? :vågen: Bild?
Användarens profilbild
Av MuuM
#7240646
Asereht skrev:Väntar med spänning på att förstå det hela. ;)
Jag med. :roll: Får kanske göra som ellla och provsticka.
Användarens profilbild
Av ellla
#7240651
jo, det ska ju vara nio ökningar på varje sida, och man ska sticka tre sen ta upp en maska emellan. Om det då är 30 maskor så blir det tre maskor i slutat också! efter den sista ökningen. I mönstret så blir det bara två maskor kvar innan man ska göra överdragningshoptagningen. En ytterst liten skitsak, men sånt jag ofta "ser" efteråt då jag är klar (och funderar över).
Nej, jag är bara halvvägs eller så... Bild kommer direkt jag är färdig!
Användarens profilbild
Av MuuM
#7240665
ellla skrev:jo, det ska ju vara nio ökningar på varje sida, och man ska sticka tre sen ta upp en maska emellan. Om det då är 30 maskor så blir det tre maskor i slutat också! efter den sista ökningen. I mönstret så blir det bara två maskor kvar innan man ska göra överdragningshoptagningen. En ytterst liten skitsak, men sånt jag ofta "ser" efteråt då jag är klar (och funderar över).
Nej, jag är bara halvvägs eller så... Bild kommer direkt jag är färdig!
"bara" halvvägs. :roll: Här sitter jag och funderar över om jag ska börja eller inte. :-D Jag är impad! :vågen:
Användarens profilbild
Av ellla
#7240682
MuuM skrev:Material:
Efter 22 minskningsvarv gör 3 jämna varv och öka sedan vid samma markeringar, genom M1 på varje sida av de markerade maskorna, vartannat varv. Då har man 90 maskor på stickorna
Det låter vettigare att skriva " genom att ta upp en maska på varje sida om de markerade maskorna" M1 är ju fortfarande engelska...
Användarens profilbild
Av MuuM
#7240688
ellla skrev:
MuuM skrev:Material:
Efter 22 minskningsvarv gör 3 jämna varv och öka sedan vid samma markeringar, genom M1 på varje sida av de markerade maskorna, vartannat varv. Då har man 90 maskor på stickorna
Det låter vettigare att skriva " genom att ta upp en maska på varje sida om de markerade maskorna" M1 är ju fortfarande engelska...
*fixar*
Användarens profilbild
Av MuuM
#7240694
ellla skrev:
MuuM skrev:Material:
Efter 22 minskningsvarv gör 3 jämna varv och öka sedan vid samma markeringar, genom M1 på varje sida av de markerade maskorna, vartannat varv. Då har man 90 maskor på stickorna
Det låter vettigare att skriva " genom att ta upp en maska på varje sida om de markerade maskorna" M1 är ju fortfarande engelska...
jag bytte även ut en annan M1 i ett stycke högre upp. Skrev "1 omslag" - tycker du det funkar eller ska jag skriva "3 räta maskor, 1 ökning"?

Det låter som att det pågår ett […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?