Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaja
Stod på gården häromdagen när barnen var ute och grejade i snön. Det blev lite kallt efter ett slag, så jag bestämde mig för att hjälpa dem. När vi hade byggt tre snögubbar så var det dags för något nytt tyckte jag. Med 10 cm snö så var det för lite för att bygga en koja, så jag bestämde oss för en snöhäst. Denna häst blev sedan längre och längre och längre, för att så småningom rymma 5 barn och en mamma. För, av någon anledning så hamnade alla ungar hemma hos oss, eftersom det var kul när en förälder lekte med.

De andra föräldrarna gick förbi och tittade in och kom med kommentarer. "Oj, vad du är kreativ!" (med undertonen: jaha, ska man behöva göra sådant med barnen också nu...)

Samma sak när jag julpysslade med barnen. "Oj, vad redig du är!". Nä, jag tycker att det är förbaskat kul att julpyssla, så nu tvingar jag barnen till att pyssla. Jag vet inget annat sätt att umgås med barnen... Min mamma pysslade med mig när jag var liten. Min mamma och farmor sydde mina kläder, farmor stickade vantar och sockar. Min mormor har sytt kläder, renoverat möbler och målat hela livet, men var för sjuk det sista, så jag har inte fått uppleva henne sådan.

Alltså. Jag vet inget annat sätt att vara. Om jag inte får äta, så blir jag hungrig. Om jag inte får pyssla så blir jag... ja, jag vet inte vad det kallas, men jag måste få göra det! Jag kan inte gå och lägga mig när magen knorrar eller jag inte har gjort något LITET pyssel i alla fall...

Så snälla, kalla mig inte "redig" för att jag pysslar. Kreativ blir jag gärna kallad, men inte redig...
Jag är också en pysslarmamma. Jag tycker det är ett fantastiskt bra sätt att umgås med barnen när man kan göra något man själv tycker är kul. Jag tycker det är skittrist att leka med bilar eller sparka boll. Jag ritar, pärlar, gör lerskapelser mm istället.

Min dotter och jag pysslade massor tillsammans när hon var mindre. Jag saknar det och jag ser fram emot allt pyssel jag har på lager som grabbsen och jag kommer att kunna sysselsätta oss med.

Jag måste också pyssla dagligen, pyssel (speciellt då mitt handarbete) är min avkoppling. Min meditation och mitt nöje.

Så jag kallar ingen redig, jag vet inte ens vad det betyder (på riktigt alltså)! :roll: Men eftersom det låter som det är något lite nedlåtande så skulle jag aldrig komma på tanken. Kreativ däremot är ett ord som jag anser vara väldigt positivt och väldigt värdefullt. Jag vill bli sedd som kreativ och jag VET att du är väldigt kreativ och väldigt duktig! :tumup:
Jag får ständigt höra det samma - men jag mår ju bra av att sy på lördagmorgonen innan frukost - det kickstartar min dag - inte för att framstå som duktig. Och jag gillar att pyssla med barnen och har det som sätt att umgås med dem (häromdagen satt jag och höll Emleias tråd i en timme för att hon tycker att det är svårt att få den på rätt ställe på stickdockan ... inte för att jag var redig utan för att det gjorde henne glad ... själv hade jag hellre använt handen till min filt jag håller på att virka)
4ungar skrev:jag använder ordet redig som duktig o jag tycker du ska ta det som en komplimang istället :wink:
Jag förstår hur du menar. Fast jag förstår TS också. Att bli kallad duktig för att man gör nåt man tycker om, det kan kännas lite fel ibland. Naturligtvis beror det på situationen och hur det sägs, men jag har blivit kallad duktig av en fd arbetskamrat - för att jag kokade knäck! Sagt i ett tonfall och med en blick som gav en bildlig klapp på huvudet, som om jag vore fem och hade plockat upp mina leksaker, ungefär...
solängel skrev:
4ungar skrev:jag använder ordet redig som duktig o jag tycker du ska ta det som en komplimang istället :wink:
Jag förstår hur du menar. Fast jag förstår TS också. Att bli kallad duktig för att man gör nåt man tycker om, det kan kännas lite fel ibland. Naturligtvis beror det på situationen och hur det sägs, men jag har blivit kallad duktig av en fd arbetskamrat - för att jag kokade knäck! Sagt i ett tonfall och med en blick som gav en bildlig klapp på huvudet, som om jag vore fem och hade plockat upp mina leksaker, ungefär...
absolut allt har ju självklart med tonläge o attityd att göra :roll:
Kaja skrev:
Alltså. Jag vet inget annat sätt att vara. Om jag inte får äta, så blir jag hungrig. Om jag inte får pyssla så blir jag... ja, jag vet inte vad det kallas, men jag måste få göra det! Jag kan inte gå och lägga mig när magen knorrar eller jag inte har gjort något LITET pyssel i alla fall...

annars blir man pysselnödig :Hahaa: ...... är sådan när jag mår bra
Jo. Det har mest med tonfallet att göra. Det verkar som om det finns en väldans massa människor som är övertygade att jag syr kläder till mina barn ENDAST för att bevisa att jag är en bättre mamma till mina barn än vad de är till sina...

Att man kan tycka att sy något skulle vara roligare än att kolla på en dokusåpa verkar vara helt verklighetsfrämmande.

Fast, detdär att man skulle vara redig drabbar väl lite alla möjliga. Så fort någon nämner att de tränar på jobbet så får åtminstone ett par stycken en min av att "jo, man borde väl.... och vad du är redig som...", att någon skulle träna för att det är kul eller för att det är skönt, och inte enbart för att plåga sig.... näe....
Kaja skrev:Jo. Det har mest med tonfallet att göra. Det verkar som om det finns en väldans massa människor som är övertygade att jag syr kläder till mina barn ENDAST för att bevisa att jag är en bättre mamma till mina barn än vad de är till sina...
Jo, det känner jag igen :evil: . Då brukar jag säga att jag är skräddare och då blir dom ofta "snällare" eftersom det ju är mitt jobb helt plötsligt :roll: 8) .
Känner så väl igen det - har ofta haft fem sex ungar bakandes, ritandes eller pysslandes med något i vårt kök och då har vi fram tills för en vecka sedan bara haft ett eget barn. Har fått kommentarer om detta - att vad duktig jag är som passar och engagerar mig andras barn osv (med klapp på huvudet tonläge).. Men det handlar ju inte om det, det handlar ju om att jag älskar att pyssla med det mesta och ifall man då får en hel liten "flock" som också vill prova på är det ju underbart!

Själv mår jag varken fysiskt eller psykiskt bra ifall jag inte får pyssla med något kreativt, iallafall en liten stund på dagen det är inte för att jag är duktig/redig, det är ett uppenbart behov på samma nivå som att jag behöver äta ibland.

Strunta i kommentarerna och njut istället över din förmåga att bejaka din kreativitet! :heart:
Kaja skrev:Jo. Det har mest med tonfallet att göra. Det verkar som om det finns en väldans massa människor som är övertygade att jag syr kläder till mina barn ENDAST för att bevisa att jag är en bättre mamma till mina barn än vad de är till sina...
Precis så känns det .... huvudet på spiken ...
Men jag gör det för att jag gillar att sy och gillar att ge mina barn unika kläder ... med mycket färg :vågen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?