Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Fab
Jag vill också pilla med fingrarna, leka, skapa och göra!
Tycker om att virka, på hobby-amatör-basal nivå, men när? Har samlat på mig en oändlig massa garn på loppisar och mönster från tradera men det fick jag ju sluta med när maken började himla med ögonen.... :heart:
det blir ju liksom aldrig något gjort sedan lilla E kom!

Jag saknar det, hur ska jag få loss lite tid? Hinner ju inte ens sjalbarna så mycket som jag skulle vilja :)

Har mest mönster på diverse sjalar och halsdukar och tossor och grytlappar och annat, så om någon har lite tid -på tub - och ett enkelt mönster på ett barnplagg - super!
Användarens profilbild
Av melon
Jag prioriterar :roll: :lol: Och så tittar jag väldigt lite på TV. Ibland när jag är trött och ledsen går min man ut med barnen en stund och ber mig sy lite, då vet han att det finns en glad mamma i huset när de kommer tillbaka :heart: Jag stickar i bilen, på bussen, på raster och när barnen leker bra ihop. Och så försöker jag sköta de mesta hushållssysslor ihop med barnen, så det är färdigt när kvällen kommer och de ska sova, då får jag ytterligare någon timme extra. Och sist men inte minst, jag sover sällan mer än 6 timmar/natt.
Av Enid
Jag prioriterar också, sedan barnen kom har att prioritera sömnad och stickning varit att prioritera mig själv. De perioder jag inte gjort det mår jag fasligt dåligt för det är den enda tiden jag får till bara för mig. Jag hade kunnat skriva melons inlägg bortsett från att jag försöker att inte prioritera bort sömnen för då går jag sönder, minst åtta men gärna tio timmar (av min ständigt avbrutna) sömn behöver jag :roll: .

Jag bara måste sy och sticka helt enkelt, det är lika viktigt som att andas eller äta.
Av Britt
Jag har egentligen nyss återupptagit det där med handarbete. Senaste veckorna har det varit en liten påse med stickning med i bilen och framför TV:n (när jag inte står där och stryker). I bussen har jag hittills valt att läsa antingen en tidning eller en god bok.
Men i många år har jag en kväll i veckan satsat på mig själv och gått en kurs. Det har varierat mellan olika sömnadskurser och nu är det vävning som gäller sedan några år. 10 veckor per termin är onsdagskvällarna bara mina och jag gör något med mina händer som jag aldrig har tid med annars. Så, om du inte har tid - satsa på en kurs!
Användarens profilbild
Av Cayenne
jag hinner inte. (Prioriterar inte). Fram tills tredje barnet föddes, hade jag ett rum där symaskinen stod och jag hade mina grejer. Då hann jag sy. Inte alltid, men vissa perioder. Nu när inget sådant kan ligga framme längre, så funkar det inte längre. Men jag har ju ett företag och jobbar vissa kvällar plus att jag prioriterar att hinna träna minst en gång i veckan. När jag pendlade, stickade jag på tåget ibland. Bara man sätter igång, så brukar man ju automatiskt fastna i pysslandet :wink:
Användarens profilbild
Av florin
Som alla redan skrivit så handlar det om prioritet. Jag fungerar inte om jag inte får skapa, precis som liten vus skrev så är det lika viktigt som att äta eller andas. Så då hittar man tid.

Jag har ofta med mig Anton när jag syr, han pysslar med sitt men sitter brevid mig. Att ge honom tyg, sax, pennor och mönsterpapper får honom upptagen ett bra tag :D Sen fixar jag här hemma tillsammans med honom så att kvällen blir fri. Det är viktigt att ta tillvara på de små tillfällena, jag förbereder när jag får några minuter över. Ritar och klipper i förväg så att det bara är att sätta igång när tiden finns.

För mig är det avgörande att jag har en sambo som förstår att jag behöver detta. Han vill att jag ka sy så han och anton brukar åka iväg några timmar till nån kompis så att jag får några timmar vid symaskinen. Det är guld värt! Å tillbaks får han egen tid för att skapa smycken. Det underättar att han oxå är en skapande själ, tror att det gör att hans förståelse ökar.

Att få ha sina saker framme är en sak som underlättar massor, jag har inte haft så på flera månader men har sett till att ordna så att det är lätt att ta fram när tiden ges. I veckan får jag i alla fall mitt syrum klart så då blir det nog ännu mer tid till att sy
Av Ponyo
melon skrev:Jag prioriterar :roll: :lol: Och så tittar jag väldigt lite på TV. Ibland när jag är trött och ledsen går min man ut med barnen en stund och ber mig sy lite, då vet han att det finns en glad mamma i huset när de kommer tillbaka :heart: Jag stickar i bilen, på bussen, på raster och när barnen leker bra ihop. Och så försöker jag sköta de mesta hushållssysslor ihop med barnen, så det är färdigt när kvällen kommer och de ska sova, då får jag ytterligare någon timme extra. Och sist men inte minst, jag sover sällan mer än 6 timmar/natt.
:loving:
Vilken fin man du har!
Av Ponyo
Själv så stickar jag några timmar om dagen. Jag väljer oftast att sticka något som inte kräver att jag tittar på stickningen konstant. Då kan jag titta på TV samtidigt. Eller sitta med Ville när han leker.

Jag önskar att jag hann sy mer, men stickningen är så mycket viktigare. Och lättare att börja med och lägga ifrån mig.
Användarens profilbild
Av He.ma
Prioritera är väl nyckelordet...Har själv symaskinen+overlocken (+alla tillbehör) framme hela tiden + stickning, virkning mm. Då kan man sitta en liten stund då o då + att jag oxå passar på när barnen leker bra tillsammans eller när karln går ut med hela gänget så att jag får lugn o ro vid symaskinen. Jag klarar inte av en vardag utan handarbete :? nu har jag tur att lillan somnar till ljudet av overlocken :app:
Har också svårt att hinna med.... och jag hinner inte med tv heller... min fia somnar inte före 21:00-22:00 på kvällarna och efter det så orkar jag bara inte :? . Sova middag har hon nästan slutat med och väldigt sällan tycker hon om att jag fösöker sitta vid maskinen. I mitt fall är det väl helt enkelt att.... ja..... jag borde kanske vara en tuffare morsa som.... äh, jag vet inte, nån gång kommer jag hinna ;)
Av Lynn
Kosmos skrev:Jag har inte heller så mycket tid över :roll: (ja just nu orkar jag inte....) Men har en man som också låter mig få lite sytid ibland. Stickar och virkar gör jag framför tv:n :wink:
Jag har mönster på enkla kläder som du kan få låna om du vill :D

Kosmos - finns det möjligtvis något barnklädesmönster du kan låna till en annan behövande själ..? :rodna: jag är precis i början av att börja prioritera, känner igen mig så väl...
Användarens profilbild
Av Asereht
Dels prioriterar jag och dels gör jag det samtidigt som jag gör andra saker. Jag stickar och virkar tex alltid när jag tittar på tv. Jag lyssnar på ljudböcker och stickar/virkar samtidigt. Det är väldigt trevligt och avkopplande. Mina barn börjar ju blir lite större så jag passar på när de leker tex och på kvällarna när de sover. Numer så funkar det men det har ju inte alltid varit så. För mig är handarbetet nästan lite av ett beroende, jag behöver det för att koppla av. :D

Syr gör jag lite mer sällan pga av att det kräver mer omkringarbete. Då jag inte har något hobbyrum eller extra bord att hålla till på så måste man plocka undan allt när det ska ätas tex. Det var bättre förr då jag hade hobbyrum. *nostalgi* Men när andan faller på så slänger jag fram maskinen och syr för fullt ett tag. men då oftast om barnen är borta eller ute så jag får lite ro. Virkning och stickning är ju lättare att ta med sig och flytta runt än syendet. Jag stickar/virkar tex alltid när vi långåker bil. Jag gillar inte riktigt att bara sitta rakt upp och ned. Då kliar det i fingrarna. 8)
Av Fab
Tack för tipsen!

Jag har ju en liten korg i hyllan i vardagsrummet med lite garn, måste bara lära mig att prioritera att ta fram den då! Och mig själv kanske :wink:

Kanske lite lättare när den lilla blir större, hon är fortfarande lite oberäknelig på kvällarna och somnar hon efter åtta blir det inte mycket tid kvar om man ska hinna med en kopp te och prata lite med maken innan läggdags. Jag måste också få sova.....
Senast redigerad av Fab den mån mar 16, 2009 15:26, redigerad totalt 1 gånger.
Av Fab
Kosmos skrev: Jag har mönster på enkla kläder som du kan få låna om du vill :D
Ja tack!
Skulle vara så roligt att göra något till barnen! Virkade en luvtröja till F innan vi fick E och den är jag mäkta stolt över, men den känns lite opraktisk (nybörjarfel?) så den hänger bara i garderoben....
blir nog lättare att prioritera om man har något riktigt kul att göra, en oemotståndlig lockelse!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?