Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Hell Cat
Detta snacket gör mig så sugen på att t ex sy egna babykläder till Arivd. Men måste man gå kurs då kanske, vet inte om jag har lust med det :hmm:
Jag äger inte ens en symaskin måste jag erkänna :oops:
Användarens profilbild
Av knutis
Klart du inte behöver gå kurs. Det har inte jag gjort :wink: .
Men en symaskin kan ju vara bra att ha, kanske kan du låna en av någon så du kan känna på om det är något för dig.

Sen är det bara att sätta igång och prova dig fram. Det är jätteskoj att sy sina egna barnkläder. Det är verkligen att rekomendera :tumup:

Lycka till!!
Användarens profilbild
Av aina
Jag rekomenderar att börja hänga med nån som syr/stickar/virkar. Då får man grunderna och har nån att fråga när man kör fast.

Sen att man gör mycket enkla och snabba grejer till en början. Ett klassiskt nybörjar misstag är att göra för komplicerade saker och så blir dom inte klara och man tappar suget. Utan mycket enkla muddbyxor. Virka mössor eller tossor som går fort.

Köp gärna nån väldigt enkel bok att sy eller virka efter.

Snart är du fast!!!!! :eld:
Av Hell Cat
aina skrev:Jag rekomenderar att börja hänga med nån som syr/stickar/virkar. Då får man grunderna och har nån att fråga när man kör fast.

Sen att man gör mycket enkla och snabba grejer till en början. Ett klassiskt nybörjar misstag är att göra för komplicerade saker och så blir dom inte klara och man tappar suget. Utan mycket enkla muddbyxor. Virka mössor eller tossor som går fort.

Köp gärna nån väldigt enkel bok att sy eller virka efter.

Snart är du fast!!!!! :eld:
Det är ju precis såna jag vill sy! :vågen:
Ja, får kanske göra som ni säger, svärmor har en "gammal" symaskin som fungerar alldeles utmärkt, jag vet att jag får den om jag vill ha den. Tack för pepp!
Av Britt
Om det gäller stickning och virkning kan man satsa på enkla saker som sagts ovan. Grytlappar är bra. Enkla och användbara. Lycka till!
Av Sia
Sy gardiner, det är skitenkelt och man känner sig duktig, sen kan man avancera till svårare och svårare saker, be svärmor om hjälp, jag brukar åka hem till mamma och sy med henne över axeln om jag ska sy något som verkar svårt.
Av Marine78
JennyB73 skrev:Detta snacket gör mig så sugen på att t ex sy egna babykläder till Arivd. Men måste man gå kurs då kanske, vet inte om jag har lust med det :hmm:
Jag äger inte ens en symaskin måste jag erkänna :oops:
Nope, man måste inte gå kurs. Jag har bara sömnaden från högstadiet (och tidigare stadier) i bagaget *ler* men ju mer man syr desto mer lär man sig och undan för undan arbetar man bort felen *ler*. Jag har sytt lite sporadiskt med hjälp av min mamma under tonåren. I vuxen ålder ingenting trots att jag de senaste 5-6 åren i alla fall haft en jättefin maskin att sy på (men jag hittade välan inte prioritet till det då). Hösten-07 hamnade jag av en slump på några duktiga sybloggares sidor och först november-07 kom jag igång själv då jag kom på att jag faktiskt kunde förändra mina söners tråkiga "pojkgarderober" genom att sy själv. Och det är ju såååå kul! Nu har jag sytt över 650 barnklädesplagg :oops: till mina barn, kompisars barn, kollegors barn och lite försäljning men önskar att den biten kanske skall bli lite större.
Go for it girl! Alla kan, alla har olika fallenhet för det, men alla kan!
Användarens profilbild
Av telistant
Marine78 skrev:Nope, man måste inte gå kurs. Jag har bara sömnaden från högstadiet (och tidigare stadier) i bagaget *ler* men ju mer man syr desto mer lär man sig och undan för undan arbetar man bort felen *ler*. Jag har sytt lite sporadiskt med hjälp av min mamma under tonåren. I vuxen ålder ingenting trots att jag de senaste 5-6 åren i alla fall haft en jättefin maskin att sy på (men jag hittade välan inte prioritet till det då). Hösten-07 hamnade jag av en slump på några duktiga sybloggares sidor och först november-07 kom jag igång själv då jag kom på att jag faktiskt kunde förändra mina söners tråkiga "pojkgarderober" genom att sy själv. Och det är ju såååå kul! Nu har jag sytt över 650 barnklädesplagg :oops: till mina barn, kompisars barn, kollegors barn och lite försäljning men önskar att den biten kanske skall bli lite större.
Ursäkta trådkapning men gud vad mycket fint du har sytt! :love: (kollade bloggen) Duktig du är! Gillar speciellt det turkosa och gröna men det är ju mina favvofärger
Av Hell Cat
telistant skrev:
Marine78 skrev:Nope, man måste inte gå kurs. Jag har bara sömnaden från högstadiet (och tidigare stadier) i bagaget *ler* men ju mer man syr desto mer lär man sig och undan för undan arbetar man bort felen *ler*. Jag har sytt lite sporadiskt med hjälp av min mamma under tonåren. I vuxen ålder ingenting trots att jag de senaste 5-6 åren i alla fall haft en jättefin maskin att sy på (men jag hittade välan inte prioritet till det då). Hösten-07 hamnade jag av en slump på några duktiga sybloggares sidor och först november-07 kom jag igång själv då jag kom på att jag faktiskt kunde förändra mina söners tråkiga "pojkgarderober" genom att sy själv. Och det är ju såååå kul! Nu har jag sytt över 650 barnklädesplagg :oops: till mina barn, kompisars barn, kollegors barn och lite försäljning men önskar att den biten kanske skall bli lite större.
Ursäkta trådkapning men gud vad mycket fint du har sytt! :love: (kollade bloggen) Duktig du är! Gillar speciellt det turkosa och gröna men det är ju mina favvofärger
:iagree: Bild
:love: :love: :love:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?