Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har en emmaljunga suflett som är lite solblekt, så jag tänkte kolla om någon fixat det någon gång. Byta tyg vill/orkar jag inte... Men jag surfade runt lite och de två alternativ jag hittat som andra gjort (men på andra modeller av barnvagnar) är: panduros textilfärg som man "målar på" och vanlig spritpenna. Så nu undrar jag om någon bland alla händiga här inne på sjalbarn gjort något liknande och då på en emmeljunga eller en vagn med polyestersuflett...

Råd och tips någon?
Av legenden29
Vanlig märkpenna modell bredare funkar men det tar tid o man kan få göra vissa delar i omgångar så det inte blir flammigt. Man kan ju attlid sy på några snygga fjärilar/blommor eller nåt i värsta fall som trollar bort ev skavanker. Lycka till!
tack för snabbt svar!:) har bett svärmor köpa märkpenna / spritpenna idag när hon for till stan. ska testa senare på ett ställe som inte syns så väl då... har du testat själv? och på vilken vagn? men blir det heltäckande och inte randigt (tänkte när man målar på papper med tuch blir det ju ränder)?...
Av legenden29
Jag har målat på en gammal suflett o det blev bra, men jag fick ju köra flera gånger, då för att det skulle bli jämnt. Men sen slutade det med att jag klädde om den helt (sydde dock bara över det gamla tyget).
Senast redigerad av legenden29 den sön jun 21, 2009 18:09, redigerad totalt 1 gånger.
oj, men klä om en vagn känns som överkurs för mig.:) jag provade med märkpenna igår, men den blev inge svartare. den svarta som pennan gjorde blev likadan som det blekta... ska kolla om jag hittar någon annan penna, annars bir det nog till att prova textilfärg. går ju testa på något liknande tyg först för att se hur det blir och håller.:)
Av fenix
jag har använt textil färg på burk(sån man kan använda när man trycker på tröjor)
häller lite på ett fat blandar med vatten tills den blir lite tunnare.
tar sen en typ disk svamp doppar i och duttar/stryker på suffletten.
brukar bli rätt jämt.
kan behöva göras två gånger.
funkar även på äldre 70 tals vagnar i manchester.
det står att man ska stryka/värma men det behövs inte om man inte tänker tvätta i maskin.
lite regn tål det.
lycka till :vågen:
fenix skrev:jag har använt textil färg på burk(sån man kan använda när man trycker på tröjor)
brukar bli rätt jämt.
det står att man ska stryka/värma men det behövs inte om man inte tänker tvätta i maskin.
lite regn tål det.
ok, det lät ju bra.:) men funkar det verkligen på EL sufletter det är ju typ polyester och inte bumull... förstod nästan att det skulle tåla regn för färgen behöver ju bara fixeras om man ska tvätta 40 graders tvätt. och sufletten går ju inte direkt in i maskin..:)
Av fenix
knutschen_lee@hotmail.com skrev:
fenix skrev:jag har använt textil färg på burk(sån man kan använda när man trycker på tröjor)
brukar bli rätt jämt.
lite regn tål det.
ok, det lät ju bra.:) men funkar det verkligen på EL sufletter det är ju typ polyester och inte bumull... förstod nästan att det skulle tåla regn för färgen behöver ju bara fixeras om man ska tvätta 40 graders tvätt. och sufletten går ju inte direkt in i maskin..:)
jag har gjort det på polyester sufflett :tumup:
Juliusdotter skrev:När ni "duttat" på färg, eller ritat med pennan, hur har ni gjort för att undvika att det inte blöder/läcker igenom färg på innertyget i sufletten. Eller är det ingen risk att den tar färg?
jag har fortfarande inte kommit iväg och köpt textilfärgen. men jag har målat med spritpenna, och med den är det ingen risk att det läcker igenom... gjorde inte det för mig.:) får se hur resultatet blev sen, har inte tagit ut den i dagsljus och kollat än, men är det inte riktigt bra så provar jag med färg med.:)
Användarens profilbild
Av Victoria P.
Hej hopp! Puffar lite i tråden.. Har ni som färgat sufletten några bilder? Blev det bra, vilken metod använde ni?
Min Emmaljunga-suflett behöver bli mörkblå igen! Verkar som om panduros "måla-på" färg för textil är det bästa? Känns ju lite läskigt att börja kladda på vagnen utifall man bara gör det värre.. Är det svårt att få en jämn färg om man använder en svamp? Fäster färgen ordentligt sen, så att den inte flagar av eller så?
Vore tacksam om nån orkar ge sig in på frågan igen med lite feedback :solsken:
Användarens profilbild
Av SoFaD
vilken fiffig idé med textilfärg att måla på!!
har inga råd men tassar för att kanske prova på nån gång senare när det blir aktuellt!
Användarens profilbild
Av Ellinor
Vet att den här tråden är ett år gammal, men det kanske är någon som fortfarande undrar?

Jag har använt t-print transparent marinblå textilfärg från Inspira på min begagnade emmaljunga som så många andra emmaljungor hade solblekt sufflett. Fungerade hur bra som helst!

Här kan man se skillnaden, när jag bara målat ena delen av suffletten:
Bild

Här är hela vagnen målad:
Bild

Som ny! :lol:
Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?