Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av pocahontas
Jag håller på med mitt livs allra första syprojekt - syr egna tygbindor av bambujersey. Men så funderar jag på att ha ull som ytskikt, som på moon bows. Om man tänker sig att jag köper ulljersey och tvättar i 60 grader så att den filtar sig, klipper ut och syr på den ytterst, då borde de väl fungera att tvätta i 60 sen, eller tänker jag helt galet nu?
//Syamatören :D
Användarens profilbild
Av ellla
min erfarenhet av ull är att det alltid tovar sig extra när man tvättar det varmt igen.. tyvärr... Fast det går att slita ut det till rätt form medan det är blött, men jag skulle inte orka göra det varje gång...
Av Sia
Men är inte ull bortstötande? borde man inte andvända det som spärrskikt istället precis som man gör med tygblöjor (med en ullbyxa utanpå vikisen)?
Eller är det för att det suger så inihe-te som man kan ha det utanpå blöjor, ingen vätska hinner nå bodyn? och isåfall, ska man inte andvända det som fyllning istället?
Tänker jag ologiskt nu?
Av Sia
ellla skrev:hehe.. jag läste det som att det skulle vara i bottenskiktet jag! Alså istället för PUL eller liknande... Nu ser jag ju att det står YT-skiktet... hoppsan då.
(Blir inte det kli-igt??? )
Olika ull är olika kli, det finns ju jättemjuk mohair eller morino tex.
Användarens profilbild
Av melon
Vi har haft ull som spärrskikt i tygblöjor, och sonen har inte klagat. :wink: Även Bina har varit nöjd vad jag vet. Så det fungerar utmärkt både som ytskikt och spärrskikt. Vi har använt merinoullsgarn som vi stickat och virkat av btw.

Ang tovning av ull så bör det inte bli mindre när det väl är färdigfiltat. Ibland kan det ta ett par tvättar innan det är helt färdigt. Man kan rova att sträcka och dra lite i ullen, färdigfiltad ull är nästan inte alls stretchig.
Användarens profilbild
Av pocahontas
hehe, med ytskikt menade jag ju spärrskikt, helt ologiskt uttryckt. Det där med termer vet ni... Men då är ju frågan hur jag ska veta när det är färdigtovat helt enkelt... trist om det krymper mer när det väl är fastsytt så klart....
Användarens profilbild
Av melon
pocahontas skrev:hehe, med ytskikt menade jag ju spärrskikt, helt ologiskt uttryckt. Det där med termer vet ni... Men då är ju frågan hur jag ska veta när det är färdigtovat helt enkelt... trist om det krymper mer när det väl är fastsytt så klart....
Vad är det för tvättråd på ulljerseyn? Vet du om den är superwashbehandlad? Då kommer den nämligen inte filta sig. Om man kan tvätta den i 40 grader eller mer så är den förmodligen superwashbehandlad.
Användarens profilbild
Av pocahontas
nä, inte behandlad, den ska tvättas i 30 bara. Så filtar sig ska den väl garanterat göra, frågan verkar ju vara om den tänker filta sig vidare en massa tvättar eller nöja sig med en :)
Användarens profilbild
Av melon
pocahontas skrev:nä, inte behandlad, den ska tvättas i 30 bara. Så filtar sig ska den väl garanterat göra, frågan verkar ju vara om den tänker filta sig vidare en massa tvättar eller nöja sig med en :)
Dte är väl bara att slänga med den i ett par tre tvättar, när du tvättar ljus 40 tex? Eller slänga in den i torktumlaren ihop med annat (om du nu använder en sån).
Användarens profilbild
Av pocahontas
jag gör nog så ja, så ska den väl vara klar att sy på sen. spännande det här, jag har ju inte sytt sen dom hemska syslöjdslektionerna, det ska bli kul att se hur det blir!
Användarens profilbild
Av melon
pocahontas skrev:jag gör nog så ja, så ska den väl vara klar att sy på sen. spännande det här, jag har ju inte sytt sen dom hemska syslöjdslektionerna, det ska bli kul att se hur det blir!
Spännande ja! Lova att återkomma och berätta/visa resultatet sen. :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?