Såhär har jag gjort och tyckt:
- hur är en tygbinda uppbygd? Vilka lager av tyg bör finnas med i?
Ytskikt (mot huden), uppsugande
kärna,
spärrskikt
- vilka material ska/kan man använda?
Något mjukt som utskikt, gärna något som transporterar bort vätska; flanell, microfleece, bambu/hampafleece, bambu/hampa/bomullsjersey tex. Vad som helst som suger åt sig vätska som kärna; bambu/hampa/bomulls/microfiber-frotté/jersey/fleece. Som spärrskikt har jag sett PUL, ordentligt filtad ulljersey samt dubbla lager fleece användas men det borde gå med typ regnrockstyg också

.
Jag har använt bambufleece som utskikt, bambufrotté som kärna och PUL som spärrskikt och de är

.
- bästa fästanordningen? tryckknappar? tryckknappar att sy fast? kardborre? annat?
Det borde gå med kardborre men jag har aldrig sett det

. Trikåtryckknappar i metall som man slår fast har jag använt och det funkar väldigt bra. Man kan skicka iväg dom på knappning med KAM-knappar också om man tycker det känns bättre med plasttryckknappar än metall.
- material att undvika?
Jag har undvikit syntetmaterial så långt det går men gjort undantag för PUL. Men det är väldigt individuellt vad som fungerar för endel vill absolut ha fleece som stay-dry-ytskikt medan jag tycker det blir svettigt av det. Ta av det du har hemma eller kan hitta billigt och testsy några olika modeller både för att prova olika material och olika modeller/storlekar/mängd uppsugande material.
- färgade tyger, finns det risker med det?
Jag har märkt att man behöver tvätta tygerna eller den färdigsydda bindan/blöjan/amningsinlägget några gånger innan första användningen oavsett vilket tyg som används men jag har inte märkt några värre risker med färgade/tryckta tyger. Det finns alltid en del kemikalier kvar i tyget efter tillverkningen oavsett om det är ofärgat/oblekt eller inte. Bambu och hampa behöver tvättas fler gånger än bomull (5-6 gånger istället för 2-3 gånger).
- hur många behöver man (förstår att det är individuellt)?
Det beror på hur mycket uppsugning du syr in i dom och hur länge du är bekväm med att gå mellan byten och hur ofta du kan tvätta. Men åtminstone lika många som du gör av med engångs under en period. Om du kan tvätta varje dag så kanske färre men tänkt på att de tar tid på sig att torka också.
- olika mönster att sy efter?
Du kan ta en engångs och rita av

.
- annat att tänka på?
Slå inte i knapparna "upp och ner" som jag gjorde på första

. Och tvätta dom några gånger innan du använder. Nu var det inte av bindor men av mina hemmasydda amningsinlägg fick jag allergiska reaktioner innan alla oljor och kemikalier var urtvättade.
Not so much anymore..