Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har kommit på världens bästa 30-årspresent;
en c-overlockmaskin!!! :app: min mamma tyckte dock att det var en konstig grej att önska sig... :hmm:
Men nu blir jag så virrig och snurrig så det är inte sant!
Jag behöver er hjälp!
Jag slår vad om att det redan finns en jättebra tråd om detta -som jag inte hittar... - tipsa mig gärna om den,
eller så kanske det finns nån som kan hjälpa mig i denna tråden istället :D

Jag vill ha en kombinationsmaskin har jag i alla fall kommit fram till, eftersom jag både vill kunna kasta kanterna och få såna där snygga t-shirtsömmar.
Men eftersom jag ska önska mig den av min familj så kan jag inte begära en svindyr variant utan hoppas på att få en lite mindre kostande. Den behöver inte vara superavancerad heller, eftersom jag i dagsläget faktiskt nästan klarar mig på min gamla Husqvarna sig-zag så kommer en superenkel variant vara värsta lyxen :Hahaa:
Har sagt åt dem att det också är okej med en begagnad, men jag misstänker att jag hur eller hur behöver tipsa dem om ett märke och modell...

Så snälla, tipsa mig :tackar:
florin säger att den är bra :D

Jag har en janome 744D som jag är nöjd med. Min mamma har huskylock värstingen. Den är också bra, men för samma pengar kan man köpa pfaff 10-trådars från england... den skulle jag vilja ha.

Hur mycket pengar ska du lägga på maskinen?
Ja, huskylocken har jag läst en del om, men din ska jag kolla lite extra på.
Egentligen har jag väl en dröm om att hitta en supermaskin för 700 pix...men förståndet säger att då ska du ha en sjuhelsikes tur... :roll:
Presentpengar ihopräknade kanske blir 2-3000, max, eftersom jag misstänker att en del vill vara så finurliga att de fixar ett eget presentuppslag. Skulle det behövas så kan jag kanske lägga en liiiiten extra slant själv för att komma upp till rätt maskin.
Men jag antar att vi snackar begagnat då?
är det en overlock eller en coverlock du skall ha? overlocken kan inte sy dekorsömmar som man ser på tex barnkläder....tex runt armhålorna men tex en annan färg på sömmen.....en coverlock är dock dyr..... har också en Janome 744D från england. billigt men man kan inte få tag i en svensk manual.....
Här köpte jag min:
http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/J ... 4_info.htm
Tidigare har dom haft ett lägre pris på 644:an men nu finns det nog ingen anledning att skippa friarmen.

Jag har ingen koll på begagnatmarknaden. Vet att kombomaskiner inte är billiga alls nya.

Detta är nog önskemaskinen för tillfället:
http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/p ... 4_info.htm
Jag tror att jag helst vill ha en kombinationsmaskin.
Eller klarar man sig på en overlock?
Saknar ni de funktioner som finns på en coverlock?
Om man syr mycket i trikå och andra stretchiga material, är det inte då man vill ha en coverlock för att få de stretchiga sömmarna?
Eller finns det andra bra knep att ta till där?
Man kan ju köpa en separat covermaskin också om man vill, men det beror ju på vilka sömmar du vill ha...
http://kokalal.blogspot.com/2008/01/lit ... ngeln.html

Min uppfattning är att man får fler sömmar med en kombomaskin än två separata men att man kanske kan tycka det är trist att trä/bygga om dom. Men jag har inte provat bygga om heller... (Ska nog göra det nästa vecka...)
Kaja skrev:Pfaff coverstyle är nog det billigaste kombinerade du kommer undan med. Själv tyckte jag att den brôtade... Men, allt är relativt. Har blivit lite ljud-allergisk pga av en man som jobbar med konstruktion och är allergisk mot missljud.
Ja, rescensionerna jag läst om den nu innehåller mycket kommentarer om hörselkåpsvarning :wink:
Men med tanke på hur min gamla maskin här hemma låter så är det helt okej för mig.

Nå, nu återstår det att hitta en sån ytterligare lite billigare då...begagnad....blocket är tomt på sådana... :x
Summer skrev:Man kan ju köpa en separat covermaskin också om man vill, men det beror ju på vilka sömmar du vill ha...
http://kokalal.blogspot.com/2008/01/lit ... ngeln.html

Min uppfattning är att man får fler sömmar med en kombomaskin än två separata men att man kanske kan tycka det är trist att trä/bygga om dom. Men jag har inte provat bygga om heller... (Ska nog göra det nästa vecka...)
citat från länken du skickade;
" Och om man syr mycket i stretchiga tyger - en vanlig maskin, tvillingnål och en enkel, 4-trådig overlockmaskin "
Tvillingnålen är det som man då gör sömmen som liknar coverlocksömmen antar jag. Men är det inte då svårt ändå att få en bra stretchig söm om man syr tex i trikå?

Förlåt om jag bombarderar er med stretchfrågor, blir bara så förbaskat trött på att ständigt få småhål i mina sydda trikåplagg för att sömmen inte flexar tillräckligt... :evil:
Hrrrmmmm :mitvit:
oooops.... har tänkt på det ett par gånger, men förpassat det långt bak i huvudet....skyllt på ikeas tråd, för tjock nål och en massa annat....skriver upp det på inköpslistan nu!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?