Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Min symaskin bråkar med mig. Över tråden öglar sig på undersidan. Jag har mixtrat med trådspänning, bytt tråd och nål men jag får inte till det. Den syr fint en bit och sen kommer en liten tjorv. Vad är felet?
Jag hade den på service för kanske två år sedan för att den "nöp" i tyget på undersidan. Den har tyvärr inte fungerat klockrent sedan dess, men jag mitt nöt fick inte tummen ur och reklamerade servicen :duh:

Hur som helst, allra mest hoppas jag på att någon av er ska tala om vad som är fel och vad jag ska göra för att fixa detta :lol:
Men annars, ska jag serva igen eller är det dags för ny maskin? Hur länge ska man räkna med att en ny symaskin håller? Den är kanske 12 år eller nåt sånt. Nog ska den väl hålla längre än så? :hmm:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Tassar för brinnande livet. Jag har trott att det har varit trådspänningen men det blir inte bra hur mycket jag än joxar med den :roll:
Användarens profilbild
Av linafelicia
Byta nål, kolla trådspänningen och testa med annan tråd var vad jag också hade testat.
:hmm: Det enda jag kommer att tänka på som det kan vara annars är att det ibland kan fastna skräp eller små trådbitar mellan trådspänningsbrickorna. Ställ in maskinen på minsta trådspänning möjligt och se om det går att peta försiktigt mellan brickorna. Det kan också hjälpa att dra en lite kraftigare tråd mellan brickorna några gånger så att skräpet lossnar. Har man en kompressor med blåsmunstycke går det bra att blåsa rent också.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
linafelicia skrev:Byta nål, kolla trådspänningen och testa med annan tråd var vad jag också hade testat.
:hmm: Det enda jag kommer att tänka på som det kan vara annars är att det ibland kan fastna skräp eller små trådbitar mellan trådspänningsbrickorna. Ställ in maskinen på minsta trådspänning möjligt och se om det går att peta försiktigt mellan brickorna. Det kan också hjälpa att dra en lite kraftigare tråd mellan brickorna några gånger så att skräpet lossnar. Har man en kompressor med blåsmunstycke går det bra att blåsa rent också.

Bra tips, det ska jag testa. Det är mycket möjligt att det fastnat något skräp i den.
Användarens profilbild
Av teres
Ok, nu vet jag inte om det är det som är felet men de flesta maskiner (ialla fall senaste 20 åren) har ett "tension release system" inte en aning vad det skulle bli på svenska, som slår av trådspänningen på övertråden när du lyfter pressarfoten, om du inte får ner pressarfoten helt (kan ju hängt sig nästan nere) får du ingen trådspänning på övertråden och den kommer att dras ned under tyget i en massa öglor.

Sak samma om du trätt om tråden utan att pressarfoten varit uppfällt till max, då släpper inte trådspänningsbrickorna in tråden mellan sig vilket gör att du inte får ordentligt med spänning på övertråden så den åker ned och tjorvar sig. pressarfotslyftet gör att trådspänningsbrickorna separerar sig.

Eftersom tråden åker ned under tyget är det något galet med trådspänningen, sannolikt för lös övertråd av en eller annan anledning, du har inte fått in skräp mellan trådspänningsbrickorna? Är undertråden korrekt isatt?

bara spånat lite :hmm:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?