Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
Hej!
Hur ska man tänka kring tryckknappar?!? Är det värt att köpa en kampress?

Jag har ingen koll alls på tryckknappar, men inser att jag inte kan ha blixtlås överallt! och sånna där man syr fast känns lite jobbigt...

Vilka tryckknappar ska man använda? och hur får man fast dem??

Kanske ska säga att jag tänkte använda dem till bebiskläder...

Tack!
Av Emmiez
jag köpte en kampress från babythings Jag använder dessa knappar (12,4 mm i diameter) till blöjor och bindor, jag skall längre fram köpa ett mindre verktyg för mindre knappar (ca 9 mm) de små knapparna tror jag passar bättre till kläder, dom stora blir för stora till barnkläder tyvärr.
Jag har köpt en prymtång från bibbis men inga knappar så jag kan inte använda den tyvärr, men tanken är att jag skall köpa knappar från henne också så blir det dessa tryckknappar till kläder, det är metaltryckknappar.

Sen finns det ju knappar som man inte behöver knapppress med, det finns bland annat på babythings det också. men dom har jag inte provat.

Det är en djungel att försöka hitta rätt mellan alla olika knappar.
Användarens profilbild
Av glis
Jag har bibbis Withecrofttång eller vad den nu heter och tycker att det är en "lagom" lösning tills vidare... Jag hoppas på en kampressaktig lösning så småningom, men det är mer för att det är coolt än för att det är tvunget. Jag syr inte bindor och blöjor så jag tycker inte att jag behöver plastknappar, metall skall det vara!
Användarens profilbild
Av florin
glis skrev:Jag har bibbis Withecrofttång eller vad den nu heter och tycker att det är en "lagom" lösning tills vidare... Jag hoppas på en kampressaktig lösning så småningom, men det är mer för att det är coolt än för att det är tvunget. Jag syr inte bindor och blöjor så jag tycker inte att jag behöver plastknappar, metall skall det vara!
:iagree:
Användarens profilbild
Av Hannah83
Lånar tråden lite... Jag köpte metall knappar idag, frågade hur man gjorde och hon sade att det var med ett verktyg och så behövdes en hammare. Blir det inte bra då? Har aldrig gjort förut, lite ny på detta med tryck knappar. :roll:
Av Emmiez
ellla skrev:hmm... måste ställa en dum fråga: Varför ska man ha plasttryckknappar till blöjor? :oops: :oops:
Metallknappar sliter mer på pultyget, har man fleece på utsidan kan man ha metallknappar tror jag.
Av Emmiez
Hannah83 skrev:Lånar tråden lite... Jag köpte metall knappar idag, frågade hur man gjorde och hon sade att det var med ett verktyg och så behövdes en hammare. Blir det inte bra då? Har aldrig gjort förut, lite ny på detta med tryck knappar. :roll:
jag hade såna man bankar i med hammare förut, det fungerar, men det är lättare med en knappress (om man inte är van att banka i då är det tydligen lättare har ja läst)
Användarens profilbild
Av Hannah83
Emmiez skrev:
Hannah83 skrev:Lånar tråden lite... Jag köpte metall knappar idag, frågade hur man gjorde och hon sade att det var med ett verktyg och så behövdes en hammare. Blir det inte bra då? Har aldrig gjort förut, lite ny på detta med tryck knappar. :roll:
jag hade såna man bankar i med hammare förut, det fungerar, men det är lättare med en knappress (om man inte är van att banka i då är det tydligen lättare har ja läst)

:lol: Ok, jag får bli en van bankare då!!
Av Enid
Jag har alltid bankat i mina med sånt verktyg och hammare och tycket det blir jättebra! Jag har en blastskärbräda under för att skydda golvet och knappen ("ringen").

Jag föredrar att banka i eftersom jag är svag/har ont i händerna och klarar inte handpressar därför, jag klarar inte håltänger heller utan använder hålpipor och hammare om det går.
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Hej! :)
ellla skrev:hmm... måste ställa en dum fråga: Varför ska man ha plasttryckknappar till blöjor? :oops: :oops:
Personligen föredrar jag plastknappar för att jag inte skulle vilja ha metall mot mitt barns hud. Även om blöjorna är sydda så att knapparna inte ligger direkt mot huden kan de hamna så i alla fall. Metallknappar kan också missfärgas. Huvudorsakerna i mitt fall är i alla fall att plastknappar definitivt inte innehåller nickel och att de inte blir kalla som metall. Kams plast-knappar är dessutom "Oeko-Tex Standard 100" certifierade.
Emmiez skrev:jag köpte en kampress från babythings Jag använder dessa knappar (12,4 mm i diameter) till blöjor och bindor, jag skall längre fram köpa ett mindre verktyg för mindre knappar (ca 9 mm) de små knapparna tror jag passar bättre till kläder, dom stora blir för stora till barnkläder tyvärr.

Jag har köpt en prymtång från bibbis men inga knappar så jag kan inte använda den tyvärr, men tanken är att jag skall köpa knappar från henne också så blir det dessa tryckknappar till kläder, det är metaltryckknappar.

Sen finns det ju knappar som man inte behöver knapppress med, det finns bland annat på babythings det också. men dom har jag inte provat.

Det är en djungel att försöka hitta rätt mellan alla olika knappar.
Metallknapparna Emmiez pratar om som man inte behöver Kampress till fungerar också med Kampress (jag köper in dem från Kam). Man använder då andra verktyg till pressen än de som används till plastknapparna. Metalltryckknapparna finns i ringvariant (9 och 10 mm) och "vanliga" (10 & 12,5 mm).

Lycka till med väljandet och knappandet! :)
Användarens profilbild
Av ellla
Hmmm, jag kanske ska prova metallknappar ett tag först och se hur mycket knappande det blir. Blöjor tänkte jag ju ändå sätta kardborre på. Det känns som att en kampress är en ganska stor investering medan en tång eller ett verktyg att banka på inte är lika dyrt! Sen kan jag ju sätta sambon på att sätta i knappar. Då känner han sig delaktig och det är bra!
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Hej igen ellla! :)
ellla skrev:Hmmm, jag kanske ska prova metallknappar ett tag först och se hur mycket knappande det blir. Blöjor tänkte jag ju ändå sätta kardborre på.
Jag kör på tryckknappar pga att kardborre:
- kan skava barnets hud
- fastnar överallt i tvätten
- slits ut och behöver bytas

Det finns ju en fördel med kardborre också. Det är att den är helt steglöst justerbar. Jag hoppas bara att de tillverkar sådan där kardborre som sitter på engångsblöjor som tvättbar flergångskardborre. De kunde man ju stryka nackdelarna (förutom en del av skavet). :)
Jag ska se om jag kan få tag i något sådant. Är det någon av er som hört talas om något liknande?
Det känns som att en kampress är en ganska stor investering medan en tång eller ett verktyg att banka på inte är lika dyrt!
Jo, det är klart att en press är en större investering än en tång. Jag tittar på att ta in ett mellanalternativ mellan "bara verktyg" och press också. Får se om jag hittar något bra. Jag försöker ju ha något i alla prisgrupper. :)
Sen kan jag ju sätta sambon på att sätta i knappar. Då känner han sig delaktig och det är bra!
Hehe. :) Jepp, det är rätt, sätt honom i arbete. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?