Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av corona
Jag har tre maskiner hemma just nu...

# En Yamata. Köptför en tusenlapp på Eko. Plastig. Lite trasig. Fungerar men krånglar.
Har försökt med olika inställningar, oljat den o.s.v. Den syr, men gör det inte helt bra och har aldrig gjort det helt bra.

# En Elna. Från stenåldern ungefär. Ingen pedal utan man "kör den" med en stång vid ena knäet.
Har fått den att gå, men sist jag försökte var den stendöd. Jag vet inte hur man trär, spolar eller tar hand om den för jag har inga instruktioner.

# En Singer. Från bronsåldern ungefär, dvs ngt nyare än Elnan. Den kapar tråden hela tiden och jag har testat olika trådar och olika trådspänning. Jag har fått den att sy några stygn och den gör den mjukt och fint och med klass.
Dock saknar jag instruktioner och skulle förmodligen varken kunna spola upp tråd eller skruva isär och olja den...

Är sådana här maskiner värda ngt alls för en symaskinsbutik?

Skulle det vara värt att lämna in Singern för en uppfräshning och köpa till en instruktionsbok. Det känns ju så. En Singer är ju alltid en Singer liksom...
Kan man i så fall lämna de övriga två i inbyte för att kanske slippa undan en peng på reparationskostnaderna?

Vad tror ni?? :hmm:
Användarens profilbild
Av Bina
Har du testat att vända på nålen på Singern? Jag råkade ut för det där att den kapar tråden en gång när jag satt nålen åt fel håll.

Annars är jag helt novis på sånt hära.. :|
Användarens profilbild
Av 4ungar
det lättaste är nog att ta maskinerna o åka o fråga en symaskins butik i närheten, man får inte väldans mycket men en start till en ny kanske :wink: o det finns ganska billiga nya maskiner om man inte vill ha 312 olika sömmar på den typ :tumup:
Användarens profilbild
Av 4ungar
ett tillägg jag lämnade in en symaskin som de var tvungna o lag, typ 1500 kr skulle det kostat mig o laga den :roll: jag fick 500 kr för den om jag köpte en ny maskin, o det fanns nya för 3000 kr med alla vanliga sömmar inkl fusk overlock det tyckte jag var :tumup: o den nya har gått som en klocka sen dess :wink:
Användarens profilbild
Av teres
Jag skulle kollat upp vad det hade kostat att fräscha upp singern, gamla symaskiner som är välservade kan ha en raksöm som är super.

Dessutom ska du veta att vissa modeller av singer, är jättedyra på nätet, de kan säljas för ganska mycket på ebay och ibland på tradera. En del singermodeller är väldigt eftertraktade av främst lapptekniksömmare och samlara pga sin hyfsade vikt och underbara raksöm. Finns fanclubar och sajter bara för detta. Leta på Singer och featherweight ska du se? Kolla upp innan du lämnar den ifrån dig för ett par hundralappar att den inte är värd mycket mer!
Av corona
Hmm :hmm:
Får fundera vidare. Kommer nog vilja rusta upp Singern i alla fall, även om jag ngn gång skulle köpa mig en ny (begagnad)..

Tack för era svar!
Användarens profilbild
Av ericah
corona skrev:Jag har tre maskiner hemma just nu...

# En Singer. Från bronsåldern ungefär, dvs ngt nyare än Elnan. Den kapar tråden hela tiden och jag har testat olika trådar och olika trådspänning. Jag har fått den att sy några stygn och den gör den mjukt och fint och med klass.
Dock saknar jag instruktioner och skulle förmodligen varken kunna spola upp tråd eller skruva isär och olja den...
Är det övertråden den kapar. Jag hade samma problem (har dock ingen singer) och ringde en symaksinsreparatör. Han trodde det var fel spänning på undertråden och talade om hur jag skulle göra på min maskin. Minns inte exakt men jag skulle olja hylsan och sedan med tråd i göra en ryck (alltså hålla tråden i handen och ha hylsan hängande) och då skulle tråden dras ut ca xx cm. Det funkade och jag slapp lämna in den.
Användarens profilbild
Av iko
corona skrev:
sarah* skrev:vilken singer är det?
Singer 355
Jag tror det är samma som mamma har (köpt på 70-talet nån gång), numret ser bekant ut på nåt sätt ;-)
Hon brukar ha koll på sina saker, så om det är en sån så kan jag nog scanna manualen åt dig.
Användarens profilbild
Av teres
Har du fler siffror? Om du letar här kan du få upp tillverkningsår och beställa manual.
http://www.singerco.com/support/serial_numbers.html
http://www.singerco.com/support/model_number.html

Här finns det en bunte manualer http://www.singerco.com/support/model_number.html

enligt singers egna instruktioner om det är övertråden som går:
Try these corrections: (1) Rethread the machine; (2) Reduce the thread tension (lower number); (3) Select a larger size needle; (4) Remove and reinsert a new needle, flat side toward the back of the machine.
om det är undertråden som går:
This is usually caused by a problem with the bobbin case. Check the bobbin and bobbin case. Try removing and reinserting the bobbin and pull on the thread. The thread should pull easily.
Av corona
ericah skrev:
corona skrev:Jag har tre maskiner hemma just nu...

Är det övertråden den kapar. Jag hade samma problem (har dock ingen singer) och ringde en symaksinsreparatör. Han trodde det var fel spänning på undertråden och talade om hur jag skulle göra på min maskin. Minns inte exakt men jag skulle olja hylsan och sedan med tråd i göra en ryck (alltså hålla tråden i handen och ha hylsan hängande) och då skulle tråden dras ut ca xx cm. Det funkade och jag slapp lämna in den.

:hmm:

Jag får nog läsa det där igen imorgonbitti...är för trött nu...
Återkommer :lol:
Av corona
iko skrev:
corona skrev:
sarah* skrev:vilken singer är det?
Singer 355
Jag tror det är samma som mamma har (köpt på 70-talet nån gång), numret ser bekant ut på nåt sätt ;-)
Hon brukar ha koll på sina saker, så om det är en sån så kan jag nog scanna manualen åt dig.

Då blir du min hjälte...igen :shock: :loving:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?