Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ZaZi
Ja, du. Vad det är som gör att den ser ut precis så där, det vet jag inte. Men när min overlock strular så kör jag alltid samma standardrutin:
Ta bort alla trådar och rengör inuti. Jag dammsuger helt enkelt. och tar med penselborsten som ofta kommer med. Det samlas ofantliga mängder damm i en overlock. :?
Sedan kollar jag nålarna. Ser någon av dem minsta lilla krokig ut så byts den. Ibland byter jag båda bara för säkerhets skull.
Sedan trär jag om overlocken. Samma fabrikat på alla trådar.

Och oftast funkar det! :)

Hopas du får ordning på maskinen. Jag vet inget så frustrerande som att maskinen börjar strula precis när man satt sig för att sy. :evil:
jag använder samma typ rutin som zazi, det brukar funka. när det ser ut sådär skulle jag faktiskt börja med att trä om. om det är jobbigt kan du kanske låta nåltrådarna vara till att börja med, de ser ju okej ut.

lycka till, det är verkligen frustrerande när det inte funkar och man inte vet varför.
Av Emmiez
jag har också fått såna problem, vet inte varför :?
Användarens profilbild
Av florin
LisaMarie skrev:Det får bli en storrengöring och smörjning ikväll, men omträdningen sparar jag till aaaaallra sist. :p
Knasigt val av dig tycker jag :hide: ... Att trä om en overlock är inte så svårt som man tror... Å snabbt går det när man övat lite :wink: :D Å om du vill ha maskinen helt ren så bör ju ta bort trådarna inne i maskinen innan du börjar borsta och dammsuga....
Användarens profilbild
Av glis
:iagree:
Har man en symaskin så får man väl se till att kunna hantera den tycker jag som stenderade en halvtimme en kväll med att trä om och trä om och trä' om innan jag insåg att mitt problem kom sig av att ena nåltråden var för hårt spänd. Men jag lärde mig i alla falll trä om!

Nu har jag inte särskilt stor erfarenhet av OL än, men med vanlig maskin har jag lärt mig att det inte är ett skämt att man skall ha samma märke på över och undertråd, då kan man få överhoppade stygn och annat oförklarligt.

Lycka till, klart du kan trä om!
Användarens profilbild
Av teres
Det såg ungefär likadant ut på min overlock innan jul, då löste jag problemet tillfälligt genom att ändra på trådspänningen på gripartrådarna och minska stygnbredden. Nu har jag storstädat och smörjt enligt alla konstens regler, bytt nål och trätt om så funkar den som vanligt igen!

Ett tips, sätt dig ned och trä om maskinen minst tio gånger på raken, så att du kan trä om den utan att behöva tänka så mycket på det, ungefär som med symaskinen, du har igen det så fort maskinen krånglar! Att inte behöva känna sig orolig för att behöva trä om förenklar massor när man har overlock tycker jag! Lite OT; jag har varit med på en overlock lista där det fanns amerikanska damer som haft sin overlock i många år, utan att kunna trä om den, när det väl krånglade så satt de verkligen på pottkanten!
Användarens profilbild
Av LisaMarie
Nej, det var inte så värst besvärligt att trä om den, jag gjorde det igår kväll ihop med att jag rengjorde den och det var ju faktiskt ganska enkelt. Jag har ju gjort det förut också, fast det är nog i alla fall ett halvår sedan sist.
Problemet kvarstår tyvärr, så jag ska byta trådmärke nu och se om min maskin inte gillar Dor Tak-tråd. Det är så irriterande att jag inte får ordning på det, fungerar det inte att byta tråd så får jag nog lämna in den istället.

Förresten, minska stygnbredden, det har jag inte testat! *rusar genast tillbaka till maskinen*
Användarens profilbild
Av teres
Vad är det för märke på maskinen? Min maskin är väldigt kinkig på vilken tråd som är i, det är en Bernina 1100D, har hört om andra som haft Berninor som är kinkiga.....
Får den bara rätt tråd så går den för det mesta utan att gnälla (fast idag var den lite sur när jag försökte overlocka 8 lager jeanstyg samtidig...... fick förklippa lite för att det skulle gå!)
Användarens profilbild
Av AnnaBanana
teres skrev:Vad är det för märke på maskinen? Min maskin är väldigt kinkig på vilken tråd som är i, det är en Bernina 1100D, har hört om andra som haft Berninor som är kinkiga.....
Får den bara rätt tråd så går den för det mesta utan att gnälla (fast idag var den lite sur när jag försökte overlocka 8 lager jeanstyg samtidig...... fick förklippa lite för att det skulle gå!)
min bernina är mycket kinkig (men toppen annars).
Användarens profilbild
Av teres
En klänning av ett par slitna jeans, behåller den slitna fållen nedtill, så att den kommer nedtill på klänningen (finns ett ex av det på min blogg) så när sidorna skall sys ihop så blir det två fållar längstned mot varandra, inte lättuggat för en overlock!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?