Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Måster man ha tråden på koner eller går det med rullar?

Är Bibbis bra?

Kommer man sig för att byta mellan tygerna eller klarar man sig med svart, vitt och kanske en mittimellan? (Jag tänker mig en blågrå mesig eftersom jag syr ganska mycket i den färgskalan, men funderar på om jag behöver rött också?)
Av Emmiez
jag har inte haft annat än koner, men vet att andra använder vanliga trådrullar.
borde väl vara sak samma egentligen fördelen med konerna är ju att det är mer tråd = tar inte slut lika fort :D

Bibbis har jag hört av vissa är bra andra inte, beror visst på hur känlig maskinen var eller nåt :hmm: läste nånting sånt här på sjalbarn minns inte exakt.

jag har också funderat på det där med byta trådfärg, har tänkt köpa en mörk och en ljus, tror inte jag kommer byta mer än så.
Användarens profilbild
Av zandrama
Nu har inte jag nån Ol (än), men min tanke är väl att så länge man inte syr sömmar som syns (CL) så behövs inte annat än svart och vitt. 8)
Användarens profilbild
Av Jempa_L
Det går bra att använda vanliga trådrullar också, åtminstone på min maskin. Jag har plastbrickor i tillbehörslådan som man sätter ovanpå vanliga trådrullar. På så vis hålls tråden ut från toppen på trådrullen, så att den inte fastnar i den där skåran som ofta brukar finnas på dem.

Ett alternativ är att köpa 1000-metersrullarna. De har som en smal plasthylsa i mitten, och då löper tråden utan problem.

Angående färg så klarar man sig oftast på svart och vitt så länge man bara syr innersömmar. Om man tex gör en kantavslutning på en duk så brukar jag köra önskad färg (garn är kul!) i griparen och svart/vit tråd i nålen, den göms ändå i griparsömmen.

Klipp av tråden vid konen, sätt dit nya färgkonen, knyt ihop, lossa all trådspänning och dra trådarna igenom maskinen. Då går det snabbt och enkelt att byta färg. Man behöver bara trä igenom nålarna på nytt pga att knutarna tar stopp.
Av anpa
Jempa_L skrev:Det går bra att använda vanliga trådrullar också, åtminstone på min maskin. Jag har plastbrickor i tillbehörslådan som man sätter ovanpå vanliga trådrullar. På så vis hålls tråden ut från toppen på trådrullen, så att den inte fastnar i den där skåran som ofta brukar finnas på dem.

Ett alternativ är att köpa 1000-metersrullarna. De har som en smal plasthylsa i mitten, och då löper tråden utan problem.

Angående färg så klarar man sig oftast på svart och vitt så länge man bara syr innersömmar. Om man tex gör en kantavslutning på en duk så brukar jag köra önskad färg (garn är kul!) i griparen och svart/vit tråd i nålen, den göms ändå i griparsömmen.

Klipp av tråden vid konen, sätt dit nya färgkonen, knyt ihop, lossa all trådspänning och dra trådarna igenom maskinen. Då går det snabbt och enkelt att byta färg. Man behöver bara trä igenom nålarna på nytt pga att knutarna tar stopp.
Superbra tips!
Användarens profilbild
Av tweed
Mamma syr mest i lin och använder därför mycket av en tråd som är beigeaktig, denna färg har visat sig vara användbar på väldigt många färger, så jag röstar för svart, vitt och beige i normaluppsättningen. :D Vill man anpassa trådfärg efter tygfärg kan man också byta bara den/de trådrullar som gör själva raksömmen och som är den som syns om man drar isär tygstyckena lite, då behöver man inte ha full uppsättning trådrullar i varje färg.
Användarens profilbild
Av glis
Nu har jag beställt full uppsättning vit på koner, vanliga rullar blå-grå och rött i full uppsättning och en rulle av vardera brunt och turkost för nåltråden. Hoppas nu bara att min maskin är en av dem som gillar Bibbis tråd...
Tack alla för hjälpen!
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:Nu har jag beställt full uppsättning vit på koner, vanliga rullar blå-grå och rött i full uppsättning och en rulle av vardera brunt och turkost för nåltråden. Hoppas nu bara att min maskin är en av dem som gillar Bibbis tråd...
Tack alla för hjälpen!
Vad ska du med brun tråd till :wink: :lol:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:
glis skrev:Nu har jag beställt full uppsättning vit på koner, vanliga rullar blå-grå och rött i full uppsättning och en rulle av vardera brunt och turkost för nåltråden. Hoppas nu bara att min maskin är en av dem som gillar Bibbis tråd...
Tack alla för hjälpen!
:rodna: Jag syr ju bara i brunt... typ :Hahaa:
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnvik skrev:
Tack alla för hjälpen!
:rodna: Jag syr ju bara i brunt... typ :Hahaa:
Men glis är allergisk mot brunt, det var därför jag undrade 8)
Användarens profilbild
Av glis
Men jag måste ju se till att min son är klädd i moderiktiga kläder så han inte mobbas av de andra barnen, Hanna och de andra ligisterna :wink:

Föresten, en sista fråga på tråd-tråden: hur förvarar man de attans konerna? De är ju stora som hus, de får inte plats i mina trådlådor.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?