Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av doddit
Vi har får på gården som kommer att klippas 2(?) gånger om året och tydligen så slänger man bara ullen :shock: Så jag skulle vilja lära mig hur man gör saker av ullen. Är det någon som vet var man kan hitta kurser?(helst i närheten av Stockholm) Eller kan tipsa om bra böcker/hemsidor i ämnet?
Av Emmiez
jag har också tänkt på det, har en klasskompis som sa samma sak dom har får och bara slänger ullen, hade jag vetat hur man gör med den hade jag frågat om jag kunde fått/köpt billigt, men nu vet jag ju inte.

för mig passar det ju inte nära stockholm, men böcker vore kul o få tips på.
Användarens profilbild
Av AnnaBanana
Så roligt med får! Jag har gått denna kurs, Skapande arbete i ull (http://www.liu.se/utbildning/kurs/754G06), men det är i Linköping. Jag tror iofs att schemat är anpassat för pendlare (träff en gång/månad typ, jag bodde i Stockholm när jag gick den) men det kan ju vara lite jobbigt. Den är i alla fall jättebra tycker jag.

Annars är som sagt biblan toppen :tumup:
Användarens profilbild
Av glis
Mina föräldrar har Gotlandsfår här i Småland, de använder inte heller ullen. Jag skulle gärna göra något av den, men just nu får tiden gå till annat.
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Våra grannar har får som de både har för köttets och ullens skull. Jag har för mig att de har gått kurs på Åddebo ull i norduppland. I alla händelser har de en bra hemsida! http://www.addeboull.com/
Användarens profilbild
Av doddit
Tack för tipsen :)
Det är Gotlandsfår och de ska gå att använda både ull och kött på. De ska klippas snart innan de går in för vintern så det vore kul att ta lite redan nu. Undrar vad som är ett bra nybörjarprojekt? Filta verkar som man inte behöver så mycket redskap till iaf.
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Ett bra nybörjarprojekt är att bara leka lite med ull, såpa och varmt vatten! Alltid blir det något, och det är nog det bästa sättet att lära sig hur ullen reagerar.
Gunilla Paetau Sjöberg har skrivet en riktigt bra instruktionsbok http://www.bokia.se/tova-gunilla-paetau ... 127353879/. Det är enklast att börja med tex
ormar, ev. gjorda på plasttäckt ståltråd (blomtråd)
bollar, ev gjorda på kottar eller hönsnät eller garntyg

Plattor, typ sittunderlägg är lite svårare, i alla fall om man vill ha det jämnt.
Tredimensionella saker är också lite svårare.

Fast ingenting är omöjligt när man tovar, Även om det inte blir just precis som man tänkt sig så blir det alltid något. Det är kul att tova! :D
Användarens profilbild
Av Panakeia
om nån av er som pratar om att det finns ull i er närhet som slängs har lust att kolla om jag kan få köpa endel så blir jag jättelycklig!!!
Användarens profilbild
Av doddit
Panakeia skrev:om nån av er som pratar om att det finns ull i er närhet som slängs har lust att kolla om jag kan få köpa endel så blir jag jättelycklig!!!
Ska kolla! Återkommer när det närmar sig klippning.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?