Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Lundie
Hej!
Vi ska åka till Thailand med vår då 8-månaders baby. Han är en ganska stabil pojke på 10 kg och jag skulle vilja veta mer om att bära i sjal m.m. När han var mindre hade jag honom mycket i baby-björnen men nu är han för stor.
Vad skulle ni rekomendera? Jag har aldrig provat sjal men det verkar underbart. Till saken hör att jag är rätt liten (163 cm, 50 kg) och pappan rätt stor (193 cm, 95 kg). Finns det något vi kan andvända båda två?
Mycket tacksam för svar.
MVH Hannah.
Användarens profilbild
Av tlillan
Åh, kul att åka till thailand. Vi var där förra året då vår minst var ca 6månader. Vi bar i beco, baby Bali Breeze, o ergo. Kanon bra allihopa att ha med till thailand.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har i och för sig aldrig varit i Thailand, men maken och jag har burit mycket. Jag har en man som är tjugofem centimeter längre än jag. Vi har burit bäst i sele, helst med huvudstöd. Skaffa en ergo, patapum eller liknande om ni inte redan har det. Eller sy en unik sele själv! (En liten varning dock för att sel-syende är beroendeframkallande, man hinner inte bli färdig med en förrän man redan planerar för nästa.)
Användarens profilbild
Av Potatisblomma
Vi har ett manduca-sele som passar oss båda. Långa remmar och rätt många inställningsmöjligheter... Fast det är rätt bökigt att ställa om från mig som bärare, till maken - så ni kanske ska skaffa varsitt sele :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Vida
Vi åkte med vår 10 kilos klimp (då 15 månader) till Thailand på backpacking. Vi hade en stor ryggsäck, en ryggsäck för magbärning/ryggbärning och så fyra bärdon:
* En sele a la patapum (i ljusa färger), men med knytning i midjan istället för spänne. Denna användes varje dag och funkade bra att bära på ryggen, på magen, amma i, vada i vattnet med och att åka bil med (ja, vad skulle man göra!?!).
* En vattensjal som användes några gånger, ffa på stranden.
* En calinbleu gauze (tunn sommarsjal, kallas även gås) som användes några kvällar för ryggbärning.
* En metiai med breda utbredningsbara axelband, som användes när man skulle bära längre sträckor.
Vi lät sy upp en kopia på MeiTaien, men nu i efterhand borde vi ha tagit med oss en uppsättning spännen och låtit sy upp även en sele i något härligt tunnt men ändå avlastande tyg.

Om du inte är så sjalvan så rekomenderar jag en bra sele, tex patapum toddler eller beco. En ergo eller manduca kan oxå fungera fint, men upplevas lite varm kanske... Om du tror att ni ska bära längre sträckor så rekomenderar jag istället en MeiTai i stil med edenbabys meitai, men är osäker på hur varmt och smutskänsligt det materialet är - fråga diddeldi! Om du vill ta med dig en sjal så rekomenderar jag en gås eller liknande. jag skulle inte ta med mig vår supertunna hoppe, men gärna en skrynkelgås. Och en ringsjal eller liknande i vattentyg är väldigt smidigt när man vill svalka sig och barnet i havet, eller titta på krabbor...
Användarens profilbild
Av Lundie
Tack för fina svar.
Är det någon som varit i Thailand och vet om det finns möjlighet att köpa eller sy upp selar/sjalar där? Min sambo är lite anti sjal/sele men jag har tänkt att överbevisa honom. Om man bara fick välja en enda sele/sjal att ta med på resan, vilken skulle ni välja då? Tänk på att jag är sjalnovis och att den inte får ta så mycket plats.
Väldigt tacksam för svar då jag misstänker att vår Teutoniavagn som ska med inte kommer att vara så praktisk...
MVH Hannah.
Användarens profilbild
Av Vida
Lundie skrev:Tack för fina svar.
Är det någon som varit i Thailand och vet om det finns möjlighet att köpa eller sy upp selar/sjalar där? Min sambo är lite anti sjal/sele men jag har tänkt att överbevisa honom. Om man bara fick välja en enda sele/sjal att ta med på resan, vilken skulle ni välja då? Tänk på att jag är sjalnovis och att den inte får ta så mycket plats.
Väldigt tacksam för svar då jag misstänker att vår Teutoniavagn som ska med inte kommer att vara så praktisk...
MVH Hannah.
Vart ska ni?

I thailand är det bara enstaka gamla tanter som vet vad en meitai är (meitai betyder förövrigt "thaisiden" på thailändska...) Så om du vil sy upp ngt så måste du ha en förlaga med dig, eller en bra beskrivning.
Jag skulle ta med mig en ljus, tunn, meitai med breda axelband, alternativt en sval sele som jag vet passar till både mig och min man (vi har en sådan, men den har min man sytt... dvs inget tips på vilken som funkar bäst för er...).

Köp ett litet solparaply om ni hittar ett - det är smidigt!

Ta inte med vagnen! Den kommer bara ta plats och vara meckig att köra på stranden - om den ens kommer fram hel! Möjligtvis en smidig lätt enkel paraplyvagn att ha som sovställe när ni sitter på restaurang på kvällen, men för oss gick det utmärkt att lägga henne på golvet eller helt enkelt gå till hotellrummet...
Bild
Användarens profilbild
Av Lundie
Vi ska till Koh Koh Khao, en ö som inte är superkänd för turister. Finns bara 4 hotell och några restauranger.
Hur ska jag övertala sambon då? Jag tycker att en Mei Tai verkar kanon. Hade så gärna velat prova en men vet ej något ställe i närheten som har. Jag bor i Lidköping. Någon som vet?
//Hannah.
Användarens profilbild
Av Indah
NeaVida skrev:
Lundie skrev:Tack för fina svar.
MVH Hannah.
Vart ska ni?

I thailand är det bara enstaka gamla tanter som vet vad en meitai är (meitai betyder förövrigt "thaisiden" på thailändska...) Så om du vil sy upp ngt så måste du ha en förlaga med dig, eller en bra beskrivning.
Jag skulle ta med mig en ljus, tunn, meitai med breda axelband, alternativt en sval sele som jag vet passar till både mig och min man (vi har en sådan, men den har min man sytt... dvs inget tips på vilken som funkar bäst för er...).

Köp ett litet solparaply om ni hittar ett - det är smidigt!

Ta inte med vagnen! Den kommer bara ta plats och vara meckig att köra på stranden - om den ens kommer fram hel! Möjligtvis en smidig lätt enkel paraplyvagn att ha som sovställe när ni sitter på restaurang på kvällen, men för oss gick det utmärkt att lägga henne på golvet eller helt enkelt gå till hotellrummet...
Bild
Är det den här selen din man har sytt? Jag verkligen älskar färgen :love:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?