Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Kristin87
Hej alla mer begåvade sjalmänniskor!
Vi har fått 5,5 meter tyg att sy en trikåsjal av så nu är frågan hur jag ska sy...
Jag har en overlockmaskin så jag antar att någon form av kantsöm på den kan bli bra. Tyvärr kan den inte sy täcksöm så vad ska jag använda istället? Rullfåll? Hur är köpesjalar fållade?
Och så förmodar jag att avsmalnande ändar kan vara praktiskt men hur mycket ska de smalna av och hur lång ska sjalen vara fullbred?
Är 5,5 meter lite långt? Vi är båda ca 170 cm och normalviktiga och jag tror att vi framförallt kommer att bära i omslutet kryss (?) med lilla t på magen mot oss eller ifrån oss. Hur lång sjal är lagom?

Hoppas någon kan hjälpa oss...
Användarens profilbild
Av tweed
Jag hade rullfåll på min hemsydda, tror faktiskt att det är det bästa, då får man ju inga tjocka fållar som stör. Om man vill kan man ju ta tråden i en kontrastfärg och få en färgeffekt av sömmen också. När det gäller längden så vet jag inte riktigt, jag gjorde min lite kortare, men jag är bara 160 lång.
jag använda bara en vanlig 3-trådig overlocksöm eftersom jag ville att kanterna skulle vara så elastiska som möjligt. jag tyckte rullfållen blev lite stum och tänkte att det skulle bli hård kanter som skar in men det var kanske lite överdrivet, vad vet jag :D
Tack för svar! Efter mycket funderande kom jag också fram till att en 3-trådig overlock kunde vara bra. Ska testsy på en liten bit och se hur det blir bara...
Är det ingen som har någon idé på hur mycket ändarna ska smalna av?
Användarens profilbild
Av Vida
Kristin87 skrev:Tack för svar! Efter mycket funderande kom jag också fram till att en 3-trådig overlock kunde vara bra. Ska testsy på en liten bit och se hur det blir bara...
Är det ingen som har någon idé på hur mycket ändarna ska smalna av?
Låter bra, för det är inget roligt när kanten skär in.
Angående ändarna så har jag en Granitsjal (som för övrigt är 4.2 meter bara och fungerar fint till oss 1.74 och 1.80). MEN den har vääääldigt avsmalnande ändar (på slutet är den bara en centimeter dessutom) och då blir det väldigt svårt att justera ytterkanterna. Jag vet inte hur sjalvana ni är, men när man knyter så ska man ju knyta ganska tajt från början. Men om man efter att man fått ner barnet märker att barnet hänger lite snett eller liknande så kan man dra i tyget just på den kanten som tyget är för löst. Då drar man hela vägen från t.ex. utsidan på barnets högra lår, längs med hela långsidan till änden på tyget, för att sedan låsa tyget genom att lägga en ny knut. Om man har för avsmalnande ändar så kan man inte tajta till tyget ordentligt. Med en del vana, och en varierad knytning så kan det ordna sig ändå (t.ex genom ett omslutet kryss och en lång sjal), men det kan hur som upplevas som "meckigt".

Så vad vill jag ha sagt? Jo, smalna inte av tyget för mycket. Knyt tajt från början. Och minns att det är enklare att förfina knytningen om man har en vävd sjal...
Användarens profilbild
Av Vida
Mitt svar låter lite drygt ser jag nu, förlåt.
Och dessutom har jag inte svarat ordentligt.
Om jag vore du skulle jag göra sjalen ca 50-60 centimeter. Jag skulle göra sneda ändar istället för avsmalnande, för att få ett snyggt fall efter knuten, men ändå kunna justera åtminstone en kanten ordentligt. Sneddningen skulle jag påbörja ca 50 centimeter från ändarna.

Om jag var ute efter en extrasjal som skulle ta så liten plats som möjligt så skulle jag köpa en granitsjal eller göra en liknande (dvs supertunn trikå) :) Den kan dessutom funka även som halsduk... Jag knyter den i en egen variant, men jag har inte lyckats fota det ännu... jag ska fixa det snarast och återkommer då...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?