Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
Jag blir så inspirerad när jag ser alla fina alster som visas här, och så läser jag sybloggar och drömmer om att köpa en overlock....

Men blir det egentligen billigare att sy egna barnkläder? Eller det bara roligt att kunna göra sina egna grejer? Och kan man motivera ett inköp av en overlockmaskin om man knappt använder sin vanliga? Jag kanske skulle sy mer om jag hade en bra maskin liksom... Jag tänker på vissa saker jag vill sy, men så tror jag inte att det skulle bli bra om jag inte har en overlock, så jag gör inget alls. Eller är det bara det att jag är lat? Och dras med i konsumtionshysterin och vill köpa grejer? Kan man kanske hitta någon som inte använder sin overlock så mycket och hyra den i ett år typ (under tiden jag är föräldraledig)? Eller är det önskedrömmar...?

Ni som syr mycket - kan ni inte berätta för mig hur ni tänker och resonerar?
Användarens profilbild
Av florin
Åh, det där är svårt... I små storlekar så är det mycket billigare att sy själv även om man köper dyra tyger OM man bara räknar materialkostnad men räknar man in tiden det tar så är det tveksamt. När barnen blir äldre så blir det inte billigare ens i materialkostnad...
Däremot så är det roligare med unika kläder tycker jag. Jag syr egna kläder till A enbart för att det är roligt, inte för att det på något sätt skulle vara lönsamt.

Att hyra en overlock kan ju vara en bra idé för att se om det är nått man vill satsa pengar på. Det är en vanesak att sy på overlock så liiite träning kan behövas i början... Om du bott närmare mig hade jag kunnat låna ut min Janome, jag har ju nyss bytt upp mig så jag har två just nu :D
Av RG78
Har precis fått min overlock och visst blir resultatet riktigt bra, men samtidigt kan man ändå få hyfsat resultat om man använder overlock stygnen på symaskin kombinerat med overlock pressarfoten. Kan vara ett alternativ om man inte vill lägga ut ett par tusen på en OL. Nackdelen med att enbart ha en symaskin är förstås att resultatet inte blir riktigt lika proffsigt samt att det tar längre tid att sy overlock sömn på symaskinen än det gör på en riktig maskin.

Själv syr jag bara för att det är skoj och enbart till min egen son...och jag gillar framför allt att jag kan anpassa kläderna så som jag själv vill ha dessa. Jag gillar tex att det ska vara enkelt med blöjbyte...avskyr när man måste ta av hela byxorna för ett blöjbyte utan det ska vara enkelt, bara att knäppa upp. Visst finns det en hel del kläder att köpa som är så men jag tycker ändå att det är lite begränsat utbud på just de plaggen jag gillar utseendemässigt...alltså syr jag :)
Användarens profilbild
Av Kaja
Ett tag så sydde jag mycket "lekkläder" till barnen. Eftersom vi vuxna oftast sliter byxorna i grenen/rumpan och kring fötterna så är det ofta en bit på mitten som är väldigt fin. Mjuka är de också eftersom man har tvättat dem mycket.

Här är det ett par gamla chinos som har fått sätta livet till... Då lönar det sig verkligen att sy.

Bild

Men. Det är väl så att när jag syr till barnen så köper jag oftast ganska bra kvalitet på tyget. Många gånger så skulle jag kunna ha gått till H&M och köpt en tröja för samma pengar som materialkostnaden och då tillkommer tiden.

Extra fördel är att man kan få precis den passform som man vill till barnen. Killkläder är oftast väldigt väldig pösiga och tjejkläder är extremt tighta. Nu kan man få unisex!
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Jag skaffade overlock och syr mycket mer efter det. Undviker fortfarande vanliga maskinen......Du får gärna komma och testa här om du vill. Ett par muddbyxor slänger man snabbt ihop tex. Som de andra säger så går det att sy billigt men om du räknar in maskinkostnaden så...... Räkna helt enkelt inte med att kassan blir större av ett ol-köp ;)
Användarens profilbild
Av melon
Jag skulle nog tjäna på att gå och köpa kläder till barnen :wink: Jag syr för att de ska kunna ha kläder som jag tycker är fina och praktiska, utan att dela in dem i fack. Å sen för att det är roligt såklart!
Användarens profilbild
Av He.ma
Hmm nog får man oftast tag i billiga barnkläder osv men att sy i sig är ju JÄTTE roligt! och vissa saker finns inte att köpa i butiker en "normalinkomst-tagare" kan handla i :? Min 9-åriga dotter ville ex ha en medeltidsinsp. klänning till ett 80-års kalas (hon förklarade modellen sen letade vi tillsammans efter mönster) den klänningen gick på ca 25:- i material...hittade exakt rätt tyg på loppis för 10:-/m :D så ibland gör man riktiga fynd. Utan min OL skulle jag nog inte sy lika mkt i trikå o velour. (Just nu är min OL trasig, inne på verkstad har garanti så jag fick låna en annan fr butik :D )
Användarens profilbild
Av funshine
Jag lägger mindre pengar på egensydda kläder till nelius än vad gekås kostar. Men då köper jag nöstan alltid stuvbitar eller reatyger och så får jag en hel del från svärmors jobb som ändå ska slängas. Och arbetskostnaden skiter jag i ser det som en hobby istället.
Användarens profilbild
Av jazoo
Tack för alla svaren! Självklart är det ju att betrakta som en hobby också, och en sådan måste ju få kosta lite också. Dessutom tycker jag att det är jätteroligt att ge bort saker som jag har gjort själv.

Just nu har jag en gammal Huskvarna med raksöm & sicksack typ, jag har ärvt den av mormor och den har garanterat ingen "fusk-overlock"... :lol: Jag har oxå lånat en 15 år gammal symaskin, lite nyare iaf, men den har jag knappt tittat på ännu, skall kanske göra det. Jag bara känner att det nog skulle vara roligare med en riktigt bra symaskin...

Florin vad snäll du är, jag hade gärna lånat din ol om jag hade bott närmare!

Sockertopp - jag kommer jättegärna hem till dig och testar lite! :vågen:

funshine - vad jobbar din svärmor med *nyfiken*
Användarens profilbild
Av funshine
hon är tapetsör dvs hon syr möbelklädslar. Mycket av tygerna är ju ganska tjocka men då och då dyker det upp lite bommulstyger som duger till byxor eller liknande.
Användarens profilbild
Av glis
Håller med föregående, särskillt vad gäller ge-bortkläder. Och så vill jag försvara 15 år gamla maskiner! Min fyllde 15 i höstas och är fortfarande kanon. Nu har jag kompleterat med en OL, men det ersätter verkligen inte 15-åringen!
Av Umma
Jag har bara sytt i ett halvår ungefär, mest till mina två yngsta barn. Jag gör det BARA för att det är så otroligt roligt, det ger mig sådan glädje :hoppa: att få ihop något som barnen trivs i och tycker är fint. Ekonomiskt tror jag inte jag sparat pengar på att sy faktiskt.
Användarens profilbild
Av solanna
Jag har valt att inte sy vanliga kläder själv eftersom jag inte tycker att det är värt det. Jag syr däremot en del utklädningskläder och historiska dräkter mm. Anledningen är väl främst att jag sällan tycker att det blir lika snyggt att sy trikåkläder för hand och att det känns osäkert med knappar och annat som inte alltid sitter ordentligt.

Jag har ingen egen OL-maskin, men svärmor har och hon syr en hel del till barnen på den. Mest pyjamasar och mjuka byxor mm.
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag skrev om det i min pysselblogg här.

Tyvärr har jag inte tid att skriva mer än så just nu. :?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?