Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av leonie
Nu har jag varit och köpt mig en rund duk på Erikshjälpen i Lund, den är röd med orange bandkantning och har även en bård av små snöflingor, julstjärnor och rosor! :love: Tanken är att det ska bli en väldigt julig kjol av denna duk...

Men hur gör jag nu? Har tänkt att sy fast en sådan där mudd till linning... vad heter det... trikåmudd? Hur bred bör den vara, ca 10 cm? Hur klipper jag hålet i duken, rakt av eller lite rundat? Och hur vet jag vilken radie det ska vara?
:help:
I somras sydde jag en kjol av en rund bordsduk.
Bild
Jag klippte upp ett runt hål i mitten som följde mönstret fint. Sedan klippte jag även upp ett litet sprund för att underlätta påklädning, för jag sydde därefter på en linning i ett vävt tyg.
Men om man som du tänker använda sig av muddväv till linning räcker det med att göra hålet något större än sitt stussmått.
Av leonie
Tack så jättemycket för svar! Och Björklöv, din kjol är ju jättefin, jag tror att jag sett den förr i en annan tråd och det är nog därifrån jag fått inspiration!
Jag vet inte om jag fattar mönsterbeskrivningen riktigt, får fundera lite på den... och om jag ska använda muddväv eller linning i vanligt bomullstyg, det får jag också fundera på... Hoppas jag hinner fundera klart innan julafton bara... :roll:

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?