Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av thanisa
Såg dessa och funderar på att virka något liknande. Är det någon som har sett ett mönster som man skulle kunna läsa för att få en uppfattning på hur man ska göra? Inser att man ju måste anpassa det till sina egna koppar dock.

Bild
Bild Bild
Av vickan1976
De är nog virkade som en platta i botten. Brukar virkas ungefär så här:
-lägg upp 3 lm, slut dem till en ring med en sm.
-virka 6 fm runt ringen, avsluta med en sm.
-virka 2 fm i varje fm = 12 fm, avsluta med en sm.
-virka 1 fm i första m, 2 fm i nästa m, osv. varvet ut, avsluta med en sm.
-virka 1 fm i första m, 1 fm i andra m, 2 fm i tredje m, osv. varvet ut, avsluta med en sm.
-virka 1 fm i de först 3 m, virka 2 fm i fjärde m, osv. varvet ut, avsluta med en sm.

Fortsätt på samma sätt tills plattan täcker botten på koppen. Du kan virka stolpar istället för fm om du vill.

Kanten:
Nu virkar du bara en fm i varje m så blir det en kant uppåt. Efter ca 3 varv hoppar du över några fm (där ska handtaget få plats). Så istället för att virka runt så virkar du fram och tillbaka något varv.
För att virka knäpptampen så lägger du upp lm i virkningen och virkar fram och tillbaka.

Hoppas du vågar prova själv och att du förstår hur jag menar. Jag blev också sugen på att prova!
Användarens profilbild
Av jazoo
Läckert!!!

Men... varför vill man ha såna? :hmm: Eller är jag korkad nu? :?

Vill man verkligen ha en bottenplatta? Jag skulle nog bara göra som rör, liksom, annars står de kanske lite ostadigt? Men så har jag ju inte riktigt förstått funktionen heller...
Av vickan1976
Jag blev så sugen så jag har gjort en nu. Visst står den ostadigare. Blir säkert bättre utan bottenplatta. Jag tror att man mest har dem som dekoration. Kanske håller de kaffet varmt lite längre, men det är nog marginellt.
Gjorde min i yllegarn, blir nog stadigare i tunnare bomullsgarn.
Användarens profilbild
Av Fryle
vickan1976 skrev:Jag blev så sugen så jag har gjort en nu.
Jag ser ingen bild...?
Användarens profilbild
Av Fryle
vickan1976 skrev:Nej, jag har inte lagt in någon bild här eftersom jag är så fruktansvärt oteknisk. Har fått höra flera gånger hur jag ska göra, men lär mig aldrig. Jag har lagt in den på min blogg.
Jättefin!

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?