Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har etiketter med vårt (unika) efternamn som jag sätter på sånt jag syr och stickar till familjen. Nu funderar jag på att göra lappar med något annat (gärna lika unikt) att sätta på sånt jag ger bort. Jag har googlat lite och upptäckt att mitt ena förslag är namnet på ett slott (i Danmark tror jag det var) och mitt andra förslag använder någon i sin mailadress. Då är dessa inte så lyckade, va?

Om jag nu hittar något så kan jag väl få registrera detta som mitt eget hos Patent- och Registreringsverket. På deras hemsida har jag försökt leta och bli klok på detta utan att lyckas. Visst var det någon här som hade gjort detta?
Av lilla trasdockan
älsklingsfrö va det väl som hade gjort det? minns inte om hon heter samma här
Användarens profilbild
Av Stream
Alecsandra skrev:älsklingsfrö va det väl som hade gjort det? minns inte om hon heter samma här
Ja, Marine78 heter hon här.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Om jag minns rätt kan man inte ta patent på ett ord, utan då blir det något annat som jag inte kommer ihåg. Mönsterskydda eller något liknande? Eller möjligen registrera varumärke... eller nåt.
Användarens profilbild
Av iko
Fryle skrev:Jag har etiketter med vårt (unika) efternamn som jag sätter på sånt jag syr och stickar till familjen. Nu funderar jag på att göra lappar med något annat (gärna lika unikt) att sätta på sånt jag ger bort. Jag har googlat lite och upptäckt att mitt ena förslag är namnet på ett slott (i Danmark tror jag det var) och mitt andra förslag använder någon i sin mailadress. Då är dessa inte så lyckade, va?
Det beror väl på hur unikt du känner att det måste vara, om ingen annan har registrerat det som varumärke för kläder, textil eller liknande så borde vara OK (och om du inte säljer så är risken att det ställer till problem än mindre).
Om jag nu hittar något så kan jag väl få registrera detta som mitt eget hos Patent- och Registreringsverket. På deras hemsida har jag försökt leta och bli klok på detta utan att lyckas. Visst var det någon här som hade gjort detta?
Det du är ut efter är att registrera ett varumärke. http://www.prv.se/Varumarke/
Patent är (eller var i alla fall) till för uppfinningar och mönsterskydd är till för att skydda en viss specifik design.
Användarens profilbild
Av Fryle
iko skrev:
Fryle skrev:Jag har etiketter med vårt (unika) efternamn som jag sätter på sånt jag syr och stickar till familjen. Nu funderar jag på att göra lappar med något annat (gärna lika unikt) att sätta på sånt jag ger bort. Jag har googlat lite och upptäckt att mitt ena förslag är namnet på ett slott (i Danmark tror jag det var) och mitt andra förslag använder någon i sin mailadress. Då är dessa inte så lyckade, va?
Det beror väl på hur unikt du känner att det måste vara, om ingen annan har registrerat det som varumärke för kläder, textil eller liknande så borde vara OK (och om du inte säljer så är risken att det ställer till problem än mindre).
Det du är ut efter är att registrera ett varumärke. http://www.prv.se/Varumarke/
Patent är (eller var i alla fall) till för uppfinningar och mönsterskydd är till för att skydda en viss specifik design.
Tack för svar.
Jo det är ju varumärke jag menar och inte patent. Jag tycker alltid att det här med ansökningar är krångligt, men som jag förstår det handlar det om en avgift på 1300 kronor. Är detta en engåndsavgift för en begränsad period eller för tid och evighet (det står ju även om förnyelse på prvs sida)?
Användarens profilbild
Av iko
Fryle skrev: Tack för svar.
Jo det är ju varumärke jag menar och inte patent. Jag tycker alltid att det här med ansökningar är krångligt, men som jag förstår det handlar det om en avgift på 1300 kronor. Är detta en engåndsavgift för en begränsad period eller för tid och evighet (det står ju även om förnyelse på prvs sida)?
Om jag läste rätt så gäller det i 10 år, vill man att det ska fortsätta gälla efter det så måste man förnya (och betala igen).
Användarens profilbild
Av Fryle
iko skrev:
Om jag läste rätt så gäller det i 10 år, vill man att det ska fortsätta gälla efter det så måste man förnya (och betala igen).
Tack för att du kan tolka det jag inte begriper. Ska fundera på saken...
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fryle skrev:
iko skrev:
Tack för att du kan tolka det jag inte begriper. Ska fundera på saken...
Dessutom undrar jag om det inte är så att den där avgiften är en avgift för behandling av ansökan. Så även om man får avslag så kostar det 1300 pix.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?