Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
Jag håller på och stickar ett par ullbyxor (Doroteas mönster) men det är svårare än jag trodde.
I benen skall man ta upp maskor men det går inget vidare det blir stora hål mellan maskorna.

Hur skall man göra för att det inte skall bli hål? Kan man rädda det på något vis utan att behöva repa upp allt igen?
Användarens profilbild
Av cutypie
Har tyvärr precis samma problem och tänkte också fråga här,
så jag sällar mig till dig och väntar på svar om jag får. :oops:
Jag ska sticka byxor åt A's docka.
Användarens profilbild
Av Innana
Ta inte upp maskan i den yttersta kanten, ta någon tråd innanför. Yttermaskorna är ofta lite stumma och reglerar sig inte som maskorna inne i tyget.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Om du tar upp maskor mellan redan befintliga maskor så brukar jag alltid snurra tråden jag tar upp 1/2 varv. Om det går att begripa :hmm:
jag brukar göra lite "dubbel arbete" och sy igen hålen med björntråd.
men nu fick jag ju massa hjälp genom denna tråd :)
Av Umma
Bra fråga!! Jag får också hål, brukar låtsas som ingenting :floet2:

Ska prova EmilsMammans tips...har för mig att jag läst att man kan sticka den maskan i bakre maskbågen på nästa varv, vilket borde vara samma sak som att vrida maskan men det har jag inte testat.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
EmilsMamma skrev:Om du tar upp maskor mellan redan befintliga maskor så brukar jag alltid snurra tråden jag tar upp 1/2 varv. Om det går att begripa :hmm:
Jepp, så gör jag med. Det brukar göra att hålen försvinner. Det finns säkert någon instruktiv video om hur man gör det ute på nätet, men jag orkar/hinner inte googla nu.
Användarens profilbild
Av solängel
Kaffemoster skrev:
EmilsMamma skrev:Om du tar upp maskor mellan redan befintliga maskor så brukar jag alltid snurra tråden jag tar upp 1/2 varv. Om det går att begripa :hmm:
Jepp, så gör jag med. Det brukar göra att hålen försvinner. Det finns säkert någon instruktiv video om hur man gör det ute på nätet, men jag orkar/hinner inte googla nu.
Precis, eller så stickar man den upptagna maskan vriden på varvet efter, alltså stick in stickan i den bakre maskbågen. Jag tycker det går smidigare.
Användarens profilbild
Av jazoo
Ah! Tack! Jag tror att jag syr ihop hålen just denna gången, jag orkar inte repa upp igen, men nu vet jag hur jag skall göra till nästa gång! :vågen:
Av Ponyo
Man kan också sticka en extra maska i den bakre delen av maskan.
Sticka en maska, men låt maskan sticka kvar på (vänstra) stickan, stick på in (högra) stickan på baksidan av den maska som du redan stickat på. Förstår ni? Jag ska se om jag inte kan leta reda på en jättebra illustration när jag kommer hem.
Användarens profilbild
Av jazoo
Bubbi skrev:Man kan också sticka en extra maska i den bakre delen av maskan.
Sticka en maska, men låt maskan sticka kvar på (vänstra) stickan, stick på in (högra) stickan på baksidan av den maska som du redan stickat på. Förstår ni? Jag ska se om jag inte kan leta reda på en jättebra illustration när jag kommer hem.
Ja tack, en illustration vore nog inte så dumt. :hmm:
Användarens profilbild
Av jazoo
Bubbi skrev:Denna är bra :D
http://www.lionbrand.com/cgi-bin/faq-se ... &faqKey=75
Tack! :thumbsup:

I det har fallet var det dock så att maskorna satt så glest att det behövde tas upp maskor mellan dem för att det skulle bli bra (stickning på flera ledder liksom som skulle stickas ihop om du förstår vad jag menar).

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?