Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Har skaffat linnegarn som passar till stickor 2,5-3 och ska nu sticka mig en eller ett par disktrasor.
Hur många maskor behövs för att få en 30x30 cm disktrasa? Hade tänkt sticka resårstickning 2r, 2a.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Helene-Gia skrev:Har skaffat linnegarn som passar till stickor 2,5-3 och ska nu sticka mig en eller ett par disktrasor.
Hur många maskor behövs för att få en 30x30 cm disktrasa? Hade tänkt sticka resårstickning 2r, 2a.
Jag skulle nog i ditt ställe sticka en provlapp. Lägg upp 20 m och sticka som du tänkt en tre, fyra cm så får du en uppfattning om hur brett det blir så kan du räkna ut därifrån.

(Jag har stickat rätt många disktrasor av olika varianter, och det bästa mönster jag träffat på är det här: http://www.maggiesrags.com/freedishcloth.htm jag tycker att rätstickade blir lite för tunna för att suga upp bra. Fast jag gör iofs mina trasor mindre än du, snarare 20x20 cm)
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Lite OT, fast bara lite. Vad ska man ha för garn, linne enbart eller går det bra med bomull/lin-mix?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
lillstrumpa skrev:Lite OT, fast bara lite. Vad ska man ha för garn, linne enbart eller går det bra med bomull/lin-mix?
cottolin (som är bomull och lin, alltså) tycker jag funkar bra.

Jag vet också andra som stickat i rent bomullsgarn (i USA verkar det finnas bomullsgarn som är speciellt tänkt till disktrasor...) och de verkar nöjda. Men det beror nog rätt mycket på garnets struktur.
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Jag väntade inte på svar, utan surfade runt och stickar nu 1r, 1a. Har lagt upp 79 maskor för 25 cm med stickor nr 3.
Jag stickar i helt linnegarn, hittade på http://www.yllet.com
Det ÄR tunnt garn, men nu efter 6 cm har jag fått upp farten :lol:

Apropå mönster.....
Hittade en massa länkar med engelska mönster, av vilka jag inte förstod ett jota :? Är inte så mycket för att sticka fantasifulla trasor, så det blir en helt fyrkantig men åtminstone vacker blå färg :love:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Helene-Gia skrev:Jag väntade inte på svar, utan surfade runt och stickar nu 1r, 1a. Har lagt upp 79 maskor för 25 cm med stickor nr 3.

Apropå mönster.....
Hittade en massa länkar med engelska mönster, av vilka jag inte förstod ett jota :? Är inte så mycket för att sticka fantasifulla trasor, så det blir en helt fyrkantig men åtminstone vacker blå färg :love:
Det mönster som jag länkade till gör att det blir lite tjockare än vanlig rätstickning. I korthet går det ut på att man stickar ett varv. Nästa varv stickar man en rät maska, lyfter en maska, stickar en rät lyfter en, etc. Sen stickar man ett varv räta maskor. Nästa varv stickar man först två räta maskor innan man lyfter en, stickar en, lyfter en.... och avslutar med två räta (förutsatt att man har ett udda antal maskor.) Ifall du får blodad tand och vill sticka flera och vill prova något annat. :D.
Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster skrev:
Helene-Gia skrev:Jag väntade inte på svar, utan surfade runt och stickar nu 1r, 1a. Har lagt upp 79 maskor för 25 cm med stickor nr 3.

Apropå mönster.....
Det mönster som jag länkade till gör att det blir lite tjockare än vanlig rätstickning. I korthet går det ut på att man stickar ett varv. Nästa varv stickar man en rät maska, lyfter en maska, stickar en rät lyfter en, etc. Sen stickar man ett varv räta maskor. Nästa varv stickar man först två räta maskor innan man lyfter en, stickar en, lyfter en.... och avslutar med två räta (förutsatt att man har ett udda antal maskor.) Ifall du får blodad tand och vill sticka flera och vill prova något annat. :D.
Det låter skoj. :notes:

Ljusvekegarn stickade man disktrasor av i Sverige förr, har jag fått lära mig på sticklistan. :-)

/MuuM
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Muuminmamman skrev:Det låter skoj. :notes:
Det är det inte! ;-) i alla fall inte när man känner att man fyllt sitt disktrasebehov (med andra sorters trasor) och sen hittar det här mönstret och tycker att de är så mycket bättre att man vill ha en hel uppsättning såna......
Muuminmamman skrev: Ljusvekegarn stickade man disktrasor av i Sverige förr, har jag fått lära mig på sticklistan. :-)

/MuuM
Där ser man! Tja, ljusvekegarn låter ju som att de borde ha en del uppsugningsförmåga ja!
Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster skrev:
Muuminmamman skrev:Det låter skoj. :notes:
Det är det inte! ;-) i alla fall inte när man känner att man fyllt sitt disktrasebehov (med andra sorters trasor) och sen hittar det här mönstret och tycker att de är så mycket bättre att man vill ha en hel uppsättning såna......
:Hahaa: Stick- :twisted: slog till...

/MuuM
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Kaffemoster skrev: Det mönster som jag länkade till gör att det blir lite tjockare än vanlig rätstickning. I korthet går det ut på att man stickar ett varv. Nästa varv stickar man en rät maska, lyfter en maska, stickar en rät lyfter en, etc. Sen stickar man ett varv räta maskor. Nästa varv stickar man först två räta maskor innan man lyfter en, stickar en, lyfter en.... och avslutar med två räta (förutsatt att man har ett udda antal maskor.) Ifall du får blodad tand och vill sticka flera och vill prova något annat. :D.
Klart jag får blodad tand :loving: och jag har skaffat garn som ska räcka till fyra disktrasor. Tack för att du förklarade mönstret, låter ju inte så krångligt på svenska :D
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag gillar rent linnegarn bättre än bomullsmix. I övrigt har jag inte mycket att tillföra, jag virkar hellre disktrasorna, då blir de tjocka och luftiga. Perfekta! :tumup:
Men jag ska nog testa kaffemosters mönster nån dag.
Av jennie-marie
En liten fråga bara... Jag köpte en lindisktrasa för några månader sedan. Men jag tycker inte den är så bra. Uppsugningsförmågan går inte att jämföra med tex Wettex eller liknande trasor. Är det så med lindisktrasor eller är det olika mellan olika märken/garner? Jag skulle så gärna vilja ha en som var bra men när de inte riktigt funkar så använder jag vanliga från affären i stället.Man vill ju att diskbänken ska bli torr ;)
Användarens profilbild
Av nevin
Muuminmamman skrev:
Kaffemoster skrev:

Apropå mönster.....
Det låter skoj. :notes:

Ljusvekegarn stickade man disktrasor av i Sverige förr, har jag fått lära mig på sticklistan. :-)

/MuuM
Hmm, då är jag inte helt ute och cyklar när jag använder ljusvekegarn till inlägg i tygblöjorna :tumup:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
jennie-marie skrev:En liten fråga bara... Jag köpte en lindisktrasa för några månader sedan. Men jag tycker inte den är så bra. Uppsugningsförmågan går inte att jämföra med tex Wettex eller liknande trasor. Är det så med lindisktrasor eller är det olika mellan olika märken/garner? Jag skulle så gärna vilja ha en som var bra men när de inte riktigt funkar så använder jag vanliga från affären i stället.Man vill ju att diskbänken ska bli torr ;)
Jag tror att den måste "köras in" ett tag för att bli så där riktigt bra.
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Kaffemoster skrev:
jennie-marie skrev:En liten fråga bara... Jag köpte en lindisktrasa för några månader sedan. Men jag tycker inte den är så bra. Uppsugningsförmågan går inte att jämföra med tex Wettex eller liknande trasor. Är det så med lindisktrasor eller är det olika mellan olika märken/garner? Jag skulle så gärna vilja ha en som var bra men när de inte riktigt funkar så använder jag vanliga från affären i stället.Man vill ju att diskbänken ska bli torr ;)
Jag tror att den måste "köras in" ett tag för att bli så där riktigt bra.
Jag har oxå hört det där att de måste användas och tvättas ett antal gånger för att bli riktigt bra :D Det övertygar iallafall mig om linnes överlägsenhet, dessutom kan en wettex ju gå sönder på en gång och då står man där.

Nu är första disktrasan klar! :love:

Min man var dock skeptisk först, men jag har redan bytt till den nystickade och dessutom skiner diskbänken så jag tror inte han förblir missnöjd :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?