Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har en Bernina 800DL som alltid funkat perfekt men nu plötsligt går vänster nåltråd av precis hela tiden. Jag har bytt nål, trätt om, bytt nål, städat ur damm, bytt nål och trätt om några gånger igen. Jag fattar inte vad det kan vara. Jag har just bytt tråd till koner med vanlig sytråd köpta hos Bibbis textil, kan det spela roll? Jag provade att ha min vanliga overlock-tråd i nålarna (har bara två koner kvar) och det blev lite bättre tror jag men den gick av ibland i alla fall.

Jag är väldigt tacksam om någon har några tips om vad det kan vara.
Av Umma
Jag är verkligen ingen expert men...Du har redan gjort allt jag brukar göra när det krånglar... :hmm: . Ser sömmen bra ut annars? I så fall skulle jag tippa på att det är tråden men om sömmen är öglig, eller ser knepig ut är det sannolikt maskinen/trädningen. Trådspänningen?
Användarens profilbild
Av teres
Vad är det för trådkvalie? Om tråden är mycket ojämn kan trådspänningen krångla och tråden gå av! Om du långsamt för fram makinen för hand, kan du se i viket läge tråden går av (du har luckan öppen)

Finns det någon risk att någon av griparna blivit skeva och därför sliter av tråden?
Kolla trådspänningsbrickorna extra noga så att inget smuts fastnat och ställer till det.

Har du testat allt på en gång, alltså avlägsna alla trådar, byt nålar, sätt ned trådspänningen till noll och trä i kvalitetstråd i rätt ordning (i min maskin är det 3421 som gäller) och föra alla trådarna bakom pressarfoten innan du börjar sy?
sömmen ser fin ut när den funkar. jag är lite inne på det du säger om trådkvalitet, teres. jag tycker att den nya tråden är lite ojämn faktiskt. det där med griparna är jag orolig för men jag kan inte förstå hur det skulle gått till, men jag ska försöka kolla. i morgon ska jag köpa ny riktig tråd och sen gå igenom det hela igen.

tack båda två för jättebra tips!
Användarens profilbild
Av teres
Trådkvaliteten är viktigare än vad många tror! Overlock tråd kan skifta en hel del i tjocklek och göra att trådspänningen får spel.

Numera så får tråden kosta lite mer när jag syr, om inte annat så har jag hört och läst att dålig tråd sliter mer på maskinerna, så jag får trösta mig med att mina älskade symaskiner håller längre!
teres skrev:Trådkvaliteten är viktigare än vad många tror! Overlock tråd kan skifta en hel del i tjocklek och göra att trådspänningen får spel.

Numera så får tråden kosta lite mer när jag syr, om inte annat så har jag hört och läst att dålig tråd sliter mer på maskinerna, så jag får trösta mig med att mina älskade symaskiner håller längre!
ah, det låter bra för den tråd jag brukar ha är ganska mycket dyrare än den jag testar nu.
Jag är också inne på teres linje med trådkvaliten. Visst är den tråd om Bibbi säljer dor-tak?
Själv har jag aldrig handlat något i trådväg från henne just pga det. Jag har bara dåliga erfarenheter av dor-taktråd. Tror aldrig att jag yttrat så många mindre väl valda ord nånsin när jag suttit vid en symaskin/overlock som den gång jag hade handlat nån rulle dor-tak-tråd på annat håll, och även sen vid senare tillfälle när jag var tvungen att använda samma tråd när det var panik att laga ett par saker och den var enda jag hade hemma då en söndag fm som passade i färg.
Så jag är nästan säker på att det beror i varje fall i huvudsak på tråden. Testa även att gör rent maskinen ordentligt så att det inte sitter damm eller minitrådrester nån stans och stör trådspänning
Delfinen_78 skrev:Jag är också inne på teres linje med trådkvaliten. Visst är den tråd om Bibbi säljer dor-tak? Själv har jag aldrig handlat något i trådväg från henne just pga det. Jag har bara dåliga erfarenheter av dor-taktråd. Tror aldrig att jag yttrat så många mindre väl valda ord nånsin när jag suttit vid en symaskin/overlock som den gång jag hade handlat nån rulle dor-tak-tråd på annat håll, och även sen vid senare tillfälle när jag var tvungen att använda samma tråd när det var panik att laga ett par saker och den var enda jag hade hemma då en söndag fm som passade i färg.
Så jag är nästan säker på att det beror i varje fall i huvudsak på tråden. Testa även att gör rent maskinen ordentligt så att det inte sitter damm eller minitrådrester nån stans och stör trådspänning
jepp, det stämmer. då hoppas jag på tråden, det vore ju skönt. jag har inte fått tillfälle att köpa ny än så jag kunnat testa. har du nått web-tips där de har bra tråd? jag brukar köpa på Symaskinshörnet annars, eller har du någon bättre affär i stan? tack för tipsen, jag känner mig hoppfull nu.
ja har samma problem nu, vänster nåltråd går av hela tiden, skall testa tipsen i tråden..
Delfinen_78 skrev:Jag är också inne på teres linje med trådkvaliten. Visst är den tråd om Bibbi säljer dor-tak?
Själv har jag aldrig handlat något i trådväg från henne just pga det. Jag har bara dåliga erfarenheter av dor-taktråd. Tror aldrig att jag yttrat så många mindre väl valda ord nånsin när jag suttit vid en symaskin/overlock som den gång jag hade handlat nån rulle dor-tak-tråd på annat håll, och även sen vid senare tillfälle när jag var tvungen att använda samma tråd när det var panik att laga ett par saker och den var enda jag hade hemma då en söndag fm som passade i färg.
Tror det till viss del beror på hur känsliga maskinerna är också. Jag använder uteslutande tråd från Bibbi (d v s Dor Tak) men har inga som helst besvär (jo, enstaka trådfärg har krånglat, bl a en melerat gul). Då har jag två PFAFF maskiner jag syr på.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag hade samma problem med min gamla overlock ett tag, men symaskinsgubben som fixade den sade att det var tråden, så jag tror det kan vara det faktiskt. Sen hade jag också fått lite "hjälp" med att dra av trådspänningsrattarna och sätta på dem lite hipp som happ, så när jag ställde trådspänningen på känsla i stället för enligt tabell fixade det sig.

En annan sak är om någon av "piggarna" på stygnplåten har krökts, lossnat eller gått av, då kan man få samma fenomen.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?