Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
Har ni några bra tips på hur man skall veta hur lång tråd man skall ha när man skall lägga upp maskor?

nu har jag lagt upp 110 maskor och tråden är slut, skulle ha 153 så nu får jag repa upp och börja om..

tips sökes!
Användarens profilbild
Av zmurfan
Det vill jag med veta. Får repa upp flera gånger innan jag fått upp rätt antal maskor.
Av Nettan
Har hört (tror det var min mamma som sade det) att man skall ta 3 ggr längden på det man skall sticka. Har inte provat om det stämmer.
Användarens profilbild
Av Innana
Det stämmer, men ta tråden lika lång som tre gånger stickan du ska använda, så räcker det. Fyra om du stickar löst.
Av Emmiez
det var ju bra att man kan tänka 3 gånger så långt..
ska prova det nästa gång :)
Användarens profilbild
Av AnnaBanana
du kan också testa stickad uppläggning, då har man ingen tråd som kan ta slut (bara nystanet). man gör då en löpögla på vänster sticka och börjar helt enkelt sticka men släpper inte maskan från vänster sticka utan för tillbaka den nya maskan från höger sticka genom att lyfta den underifrån med vänster sticka så att det finns två maskor på vänster, och sen fortsätter man så (man behöver inte släppa maskan med höger sticka eftersom man ju ändå ska sticka in den i den nyaste maskan för att fortsätta uppläggningen). jag vet inte om det alls går att förstå :oops: .kanten blir lite annorlunda men det blir löst och bra.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag gör alltid så att jag tar löjligt lång ände så att jag får säkert en meter kvar av uppläggningstråden när jag är färdig :D. För det är ju så tråkigt att behöva börja om för att man var för snål.

Trög som jag är fattade jag dessutom inte det där med stickan (och dessutom stickar jag ofta på rundsticka....)
Av Emmiez
AnnaBanana skrev:du kan också testa stickad uppläggning, då har man ingen tråd som kan ta slut (bara nystanet). man gör då en löpögla på vänster sticka och börjar helt enkelt sticka men släpper inte maskan från vänster sticka utan för tillbaka den nya maskan från höger sticka genom att lyfta den underifrån med vänster sticka så att det finns två maskor på vänster, och sen fortsätter man så (man behöver inte släppa maskan med höger sticka eftersom man ju ändå ska sticka in den i den nyaste maskan för att fortsätta uppläggningen). jag vet inte om det alls går att förstå :oops: .kanten blir lite annorlunda men det blir löst och bra.
jag förstår inte riktigt, skall provaatt göra det o se om jag förstår mer då. det låter ju bra att slippa hålla ordning på trådlängd
Användarens profilbild
Av AnnaBanana
Emmiez skrev:
AnnaBanana skrev:du kan också testa stickad uppläggning, då har man ingen tråd som kan ta slut (bara nystanet). man gör då en löpögla på vänster sticka och börjar helt enkelt sticka men släpper inte maskan från vänster sticka utan för tillbaka den nya maskan från höger sticka genom att lyfta den underifrån med vänster sticka så att det finns två maskor på vänster, och sen fortsätter man så (man behöver inte släppa maskan med höger sticka eftersom man ju ändå ska sticka in den i den nyaste maskan för att fortsätta uppläggningen). jag vet inte om det alls går att förstå :oops: .kanten blir lite annorlunda men det blir löst och bra.
jag förstår inte riktigt, skall provaatt göra det o se om jag förstår mer då. det låter ju bra att slippa hålla ordning på trådlängd
det är lite svårt att förklara, men enkelt när man kommer på det. fråga gärna om det inte funkar.
Användarens profilbild
Av zandrama
melon skrev:Jag tar skitlång tråd och klipper av den bit som blir över. Brukar bara bli typ en halvmeter över 8)
:iagree:
Av Emmiez
melon skrev:Jag tar skitlång tråd och klipper av den bit som blir över. Brukar bara bli typ en halvmeter över 8)
ja men då tar ju garnet slut så fort :roll:
men visst är det bra så man slipper repa upp :D
Användarens profilbild
Av melon
Emmiez skrev:
ja men då tar ju garnet slut så fort :roll:
men visst är det bra så man slipper repa upp :D
Men inte såå lång :lol:
Användarens profilbild
Av MuuM
En smart metod jag lärde mig var att om du tar ett varv av garnet runt din hand/fingrar så motsvarar det ca tio maskor. Så lindar du så många varv kring handen som du behöver maskor och nåt eller två varv till. Sen lägger du upp. Inte dumt alls. :-)

/MuuM

If you’ve been diving deep into Helldivers 2[…]

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?