Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av LisaMarie
Jag har tyvärr ingen bandkantare till min maskin så jag kantbandar enligt Theas instruktion, (som för övrigt är toppen!) http://kokalal.blogspot.com/2008/09/sy- ... -trik.html

Men, hur sjutton gör man för att kantbanda en kant som är hel runtom?

Jag tar ett exempel från igår kväll. Jag ska sy en raglan, för första gången utan knappar i ena sömmen bak. Jag måste sy ihop alla delarna för att kunna sticka ner sömmarna, men då blir ju halskanten hel runtom och jag har ingenstans där jag kan göra en skarv. Hur gör man då? :hmm:
Av Marine78
Man syr ihop hela kantbandet till en ring sätter skarven där man vill ha den och sedan så viker och drar man kantbandet runt hela halsringningen och nålar tätt, tätt.

Den här instruktionen har jag sedan tidigare och den skrev jag innan jag fick tips om knepet ovan:
Jag börjar med att klippa till ett band som oftast är 75-80% utav längden på det som skall kantas. Beroende på hur bred kant jag vill ha så klipper jag till ett 4-5 cm brett band. Jag lägger bandet räta mot räta och gör en vikning ca 1 cm (eller drygt en cm) ner, för bandet över kanten in mot avigan så att ca en dryg cm täcks även på insidan av bodyn. Hela tiden så nlar jag tätt tätt med nålarna i sömnadsriktningen så de är lätta att plocka bort vartefter man syr sedan (när du har lagt plagget under pressarfoten så skallknappnålshuvudena peka mot dig). Med adra ord så är kantbandet dubbelt på rätan och enkelt på avigan. Maskinen laddas med tvillingnålen och sedan syr jag 1-2 mm inpå kantbandet sett från den vänstra nålen. Har jag då sett till att nåla bra så hamnar sömmen på avigan (zigzagen) brecis i kanten på kantbandet, eller en liten bit in. Kommer det en liten bit in får man gå efter lite försiktigt med saxen om an tycker att det stör.
Jag viker alltså INTE bandet dubbelt på båda sidor - visst får man en råkant på insidan då, men det tycker inte jag stör - men smaken är ju om baken.
Användarens profilbild
Av millla
Ohh, så bra. Detta har jag funderat länge på hur man gör...
Användarens profilbild
Av LisaMarie
Marine78 skrev:Man syr ihop hela kantbandet till en ring sätter skarven där man vill ha den och sedan så viker och drar man kantbandet runt hela halsringningen och nålar tätt, tätt.
Men, såklart! :duh: Att jag inte kunde lista ut det igår kväll när jag satt med det och var så trött att ögonen gick i kors, det kan jag förstå, men ändå! En så enkel lösning... :oops:

Tack snälla för hjälpen! :D Du är toppen!
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Thea (kokalal) har också en instruktion för hur man kan göra med bandkantare för att få en hel ringning. Skall se om jag hittar den. Borde vara applicerbar även utan kantare - dock inte nödvändig på samma sätt. http://kokalal.blogspot.com/2008/10/en- ... erium.html

If you’ve been diving deep into Helldivers 2[…]

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?