Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

men först måste jag ju bara visa en bild på hur mitt bagageutrymme såg ut i bilen när jag kom hem från Jofotex:

Bild

Utav en mindre bit av det inköpta landskapstyget för egen del så blev det denna tröjtriss till grabbarna bus:

Bild
De åkte på snabbare än kvickt i morse. Grabbarna valde själva!
Åh, jag blir lite avundsjuk på ditt bagage där hörru :shock: Vilka spännande kassar!

Fina tröjor. Önskar jag hade en overlock (för visst är de overlockade?).
:app: Oh - tjusigt!

Förstår också grabbarnas klädval helt och fullt! :tumup:

Här är min meter vävt landskapstyg snart slut redan! :shock:
...men då har det också blivit en tygtavla, tre örnogott!:-D (ett var till barnen + en födelsedagspresent)

Funderar på vad det ska få bli av det som finns kvar... :hmm: lutar åt framsida till en påse/väska och några småbörsar, och av småbitarna tänkte jag klippa rutor till det där lapptäcket jag tänk sy (nån gång i framtiden :roll: )
Sagas mamma skrev::shock: Oj, vad du shoppar tyg!! :D

Och som vanligt syr du superfina plagg! :love:
Tur att jag den här omgången kan försvara mig med att jag hjälpte en massa andra. Det är bara den mittersta kassen på bilden som är min (visserligen den största). Syr för fullt i tygerna dock. Har mycket jobb framför mig ;-)

Tack så mycket *niger*
Verkligen fina. Jag ser att du satt knäpp-sprund i kragen på den minsta tröjan. Jag har börjat göra likadant (fast jag inte har något raglanmönster än så jag gör det på axeln) Har du några tips för att få det bra? Jag får bandkanten att ställa sig på högkant i själva svängen... :roll: Några tips? (Du är ju min kantbandsguru, därav frågorna...)

Inte behöver man en overlock för att sy sjysta tröjor? Jag är nöjd med mina i alla fall och jag har ingen overlock.
glis skrev:Verkligen fina. Jag ser att du satt knäpp-sprund i kragen på den minsta tröjan. Jag har börjat göra likadant (fast jag inte har något raglanmönster än så jag gör det på axeln) Har du några tips för att få det bra? Jag får bandkanten att ställa sig på högkant i själva svängen... :roll: Några tips? (Du är ju min kantbandsguru, därav frågorna...)

Inte behöver man en overlock för att sy sjysta tröjor? Jag är nöjd med mina i alla fall och jag har ingen overlock.
Jag förstår vad du menar. Precis i svängen syr jag en söm från baksidan. M a o jag nyper tag på baksidan av tröjan där kantbandet är så att det lägger sig ner och får en snygg form och sedan syr jag av det från baksidan. Hmmm, så svårt att förklara, men så enkelt att göra. Om ingen kan förklara bättre kan jag försöka komma med en bild, men orkar inte ikväll och kan tidigast fixa det på söndag.
Marine78 skrev:Jag förstår vad du menar. Precis i svängen syr jag en söm från baksidan. M a o jag nyper tag på baksidan av tröjan där kantbandet är så att det lägger sig ner och får en snygg form och sedan syr jag av det från baksidan. Hmmm, så svårt att förklara, men så enkelt att göra. Om ingen kan förklara bättre kan jag försöka komma med en bild, men orkar inte ikväll och kan tidigast fixa det på söndag.
NU tror jag att jag förstår! Gör du alltså ett veck på kantbandet? Eller hela tröjan kanske?
Jag har experimenterat lite emd att försöka låta bli att sträcka muddremsan precis runt svängen, det hjälper lite i alla fall...

Nu skall jag sy uggleboddysarna färdigt- Min kis var och ryckte i det röda uggletyget och gick omkring med det så jag tror att han gillar det. Han skall få den ena bodyn, den andra är till hans blivande klasskamrat (säg ingenting till Virvhult, hon är mamman)
Principen är ju densamma oavsett vart man vill ha sprunden och den enkla "hemligheten" är att sy en liten söm invändigt i sprundet som liksom gör vinkeln lite mindre. Det är svårt att förklara utan bilder.
Först och främst så kantar jag ju hela halsringningen inklusive sprunddelen. Därefter bankar jag dit tryckknappen. Sedan nyper jag tag i tyget vid sprunden invändigt på tröjan så jag får en snygg vinkel. Därefter syr jag av sprundet enligt bilden nedan:

Bild

Ber om ursäkt för den kassa bildkvaliteten. Man kan ana sig till sömmen som går från nederkanten av kantbandet snett vinklat till ovankanten, så sömmen hamnar ca 0,5 cm in på tyget i ovankant (från högerkanten sett).
Från framsidan ser du sprundet ut så här:

Bild

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?