Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lillblomma
Hej!
Är nybörjare men ska försöka mig på att sticka en mössa till minsta dottern. Men jag behöver lite hjälp att tolka mönstret. Hittar ju alla förkortningar på nätet men det där med att minska verkar svårt. Eller, jag har svårt att tolka hur det ska göras... Jag vet hur man GÖR...
Ok, man ska ha 44 maskor och först sticka lite resår, sen 4 cm rätstickning. Det fixar jag.
Sen ska man börja minska så mössan blir toppig. Så här står det:

"Börja med intagningarna enl följande: 2 m tills, 12 m, 2 m tills, 12 m, 2 m tills sticka rest m. Upprepa dessa intagningar vartannat varv - nästa gång blir det 11 m istället för 12 och sen 10 osv. till det är 6 m kvar på stickan."

Blir det så här då, ta ihop 1 och 2 till en, sticka vanligt 3-14, ta ihop 15 och 16, sticka vanligt 17-28, ta ihop 29 och 30, sticka vanligt 31-42, ta ihop 43-44. Då borde jag ha 40 maskor kvar.
Och göra det två varv. Näe... Bara sticka vanligt nästa varv och sen byta till "ta ihop 2, sticka tio"?
Spelar det nån roll då om intagningarna hamnar "över" varandra sas? (Gör dom det automatiskt kanske, kan inte räkna...)
Kan inte börja förrän jag har köpt stickor, mamma hade inte rätt grovlek att låna ut så jag för köpa egna. Men det ska bli spännande att börja.
Jag tror att jag har fattat rätt nu när jag har tänkt och skrivit, men nån får gärna bekräfta...
Om jag nu lyckats beskriva begripligt hur jag menar...

//A
Av leonie
Nope, du har inte fattat rätt! :D

Som jag förstår det så ska du göra tre hoptagningar på varv 1 (inte fyra). Efter sista hoptagningen ska du bara sticka varvet ut.
Varv 2: aviga maskor
Varv 3: Precis som varv 1, fast med 11 maskor mellan hoptagningarna i stället för 12.
Varv 4: aviga maskor
Varv 5: Precis som varv 1 och 3, fast med 10 maskor mellan hoptagningarna...

... osv tills 6 maskor återstår! Hoptagningarna bör på detta sätt komma över varandra, vilket är viktigt, annars ser det inte snyggt ut.
Shit!

Vilken tur att jag inte kommit igång då, affären där jag skulle köpa stickor hade stängt kl 16.
Men ok, jag hajjar att man vill ha hoptagningarna övanför varandra...
Men det verkar ju som att jag ska börja varje varv med en ihoptagning. Varannat varv (fast det varvet är också bara räta maskor för alltihop ska vara rätstickat...). Just det...
Men, om jag börjar med en hoptagning då blir det ju fler än 12 maskor i sista omgången, men det är kanske meningen. Men det blir ju inte symetriskt, men det märks kanske inte när man sytt ihop den...

TUSEN tack för hjälpen, i morgon ska jag hänga på låset och köpa stickor!

//A

Är det ingen som kan ge mig några ord p[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?