Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Virkfråga. Ställde den i en annan virktråd, men skapar en egen med egen rubrik för snabbare/lättare svar. :wink:

Min fråga gäller alltså var jag ska sticka ner virknålen, hur många trådar som ska med. När jag sticker ner virknålen i en maska för att göra exempelvis en stolpe, ska jag då sticka ner i enbart en tråd (bågen närmast mig i maskan) eller i båda bågarna, trådarna, på maskan? Förståeligt?

Enligt denna virkskola virkas fastmaskor ibland i båda maskbågarna och ibland i ena. Aldrig så med stolpar och andra virksätt?
Båda bågarna:
Bild
En båge:
Bild

Denna virkskola verkar dock mena att virknålen ska ner i maskans båda trådar, eller hur? Detta gäller stolpar.
Bild
Bild

Hur gör man alltså?
Skulle påstå att det är upp till dig själv och vilket resultat du vill få. Det kommer att se olika ut beroende på hur du gör. Testa och se vilken variant du föredrar ;)
Sockertopp skrev:Skulle påstå att det är upp till dig själv och vilket resultat du vill få. Det kommer att se olika ut beroende på hur du gör. Testa och se vilken variant du föredrar ;)
Mhm, intressant! :wink: Vad föredrar du själv? Beror det på om garnet är tjockt eller tunt?
Om du sticker ner i båda blir resultatet tjockare och mindre elastiskt. Om du virkar i den bakre blir det tunnare och elastiskt på längden, om du sticker ner i främre (närmst dig) ska det enligt litteraturen bli elastiskt på bredden, jag har inte provat detta själv och ser det sällan i beskrivningar, tycker jag. Resultatet ser också olika ut. Som sagt, prova dig fram och se vad du gillar.

"Förr i tiden" virakade jag alltid i båda, men nu (framförallt sedan jag gått kurs i flerfärgsvirkning) är det oftare den bakre (längst från mig), då blir det tunnare och smidigare.
Fryle skrev:Om du sticker ner i båda blir resultatet tjockare och mindre elastiskt. Om du virkar i den bakre blir det tunnare och elastiskt på längden, om du sticker ner i främre (närmst dig) ska det enligt litteraturen bli elastiskt på bredden, jag har inte provat detta själv och ser det sällan i beskrivningar, tycker jag. Resultatet ser också olika ut. Som sagt, prova dig fram och se vad du gillar.

"Förr i tiden" virakade jag alltid i båda, men nu (framförallt sedan jag gått kurs i flerfärgsvirkning) är det oftare den bakre (längst från mig), då blir det tunnare och smidigare.
Bakre bågen har jag aldrig funderat på. Alternativen för mig var främre eller båda. Intressant! :D

Är det ingen som kan ge mig några ord p[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?