Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag är nybörjare på det här med broderi. Var kan jag handla grejer till bra pris? Jag behöver en sån där ramgrej som man spänner tyget på när man broderar. Vilken storlek är lämplig? Ska man ha flera olika storlekar, eller har man en som man flyttar över broderiet om det är större än ramen? Jag behöver också något slags kalkerpapper för att föra över mönster till tyget.
:help:
Användarens profilbild
Av erisara
Det finns olika sätt att spänna upp broderier. Nu syr jag mest korsstygn (och lite annat med) men jag håller antingen direkt i handen (dvs spänner inte upp det alls) eller använder en sybåge som jag flyttar efterhand.

Vad det gäller inköp, de flesta garnbutiker har även brodermaterial. Annars så finns diverse nätbutiker men vilken som är bäst beror lite på vad man ska ha. Senaste gångerna jag köpt (om det inte bara varit något litet som den lokala garnhandeln hade) så har jag beställt från UK.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Det är kanske en sybåge jag tänker på. Vad är en lämplig storlek på en sån? Jag är i dagsläget mest inne på yllebroderi, jag vill göra hättor, kuddar och sådana saker.
Av herilane
Sybåge är rätt bra att ha framförallt för mjuka tyger och "frihandsbroderi" dvs allt utom korsstygn. Med korsstygn på stadigt tyg är det lätt att få stygnen lika tajta. Men på mjukt tyg är det annars svårare att få det jämnt.