Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av petraokalle
Såhär i kallare vädertider vore det så skönt med en poncho över skrutt när han bärs på ryggen. Är det nån som provat och som har ett bra mönster? Vilka stickor och garn använder man eller syr man kanske en?
Av Umma
http://www.littleturtleknits.com/store/ ... 256a9c8904

Det här är vad jag har hittat, mönstret kostar ju lite pengar men då går en del också till Mamaponcho eftersom det i princip är samma poncho. Bra tycker jag :) . Jag funderar men har inte slagit till än, eventuellt skulle man ju kunna modifiera ett vanligt ponchomönster från Garnstudios mönsterarkiv tex. Väldigt intresserad av att höra om någon stickat en bärponcho!!!
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Umma skrev:http://www.littleturtleknits.com/store/ ... 256a9c8904

Det här är vad jag har hittat, mönstret kostar ju lite pengar men då går en del också till Mamaponcho eftersom det i princip är samma poncho. Bra tycker jag :) . Jag funderar men har inte slagit till än, eventuellt skulle man ju kunna modifiera ett vanligt ponchomönster från Garnstudios mönsterarkiv tex. Väldigt intresserad av att höra om någon stickat en bärponcho!!!
Fast den där är inte alls lika snygg som Mamaponchon... Jag tror inte det borde vara så svårt att modifiera ett ponchomönster, man måste bara ha tid att sätta sig ner och koncentrera sig på att räkna lite... Och det har man ju tyvärr alltför sällan. Jag funderar på om man inte borde ha en poncho med knäppning fram så att man kan öppna den om man går in och det är varmt. Fast då uppstår frågan om vilket som är fram om man vill kunna använda den till att bära både på mage och rygg... :?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag skulle också vilja sticka en poncho. Det vore skönt att kunna svepa om oss när Agnes somnar på ryggen när vi är ute i lekparken. Man kan behöva lite extra värme då känner jag.

Jag skulle vilja ha den spetsig bak, som en sjal och lite kortare fram, med knäppning. Jag bär bara på ryggen. Jag tänkte bara göra ett större huvudhål, alltså att vi har samma. Den blir kanske lite som en sorts cape :hmm: Jag har svårt att förklara känner jag. Den är skitsnygg i mitt huvud iaf :lol:
Användarens profilbild
Av petraokalle
Åh är det inte rackarns att så mycket är så snyggt i huvudet :D ? Jag tycker att Äiska-ponchon är supersnygg, men 1250 kr är lite i häftigaste laget... Den är lite lång också, som jag tycker är så snyggt! Men det är kanske svårt att hitta ylletyger som duger? Fast jag stickar (nästan) lika gärna som syr. Stickprojekt är dock lite svårare oftast tycker jag, det slutar ofta med ett gäng garnnystan i ett hörn tillsammans med ett par trumpna stickor... :roll: Tyger är lättare att få nåt gjort med...
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Knyttet & K skrev:Jag skulle också vilja sticka en poncho. Det vore skönt att kunna svepa om oss när Agnes somnar på ryggen när vi är ute i lekparken. Man kan behöva lite extra värme då känner jag.

Jag skulle vilja ha den spetsig bak, som en sjal och lite kortare fram, med knäppning. Jag bär bara på ryggen. Jag tänkte bara göra ett större huvudhål, alltså att vi har samma. Den blir kanske lite som en sorts cape :hmm: Jag har svårt att förklara känner jag. Den är skitsnygg i mitt huvud iaf :lol:
Jag tror jag fattar precis och det låter skitsnyggt! Jag funderade på nåt liknande ända tills jag började grunna på om man skulle ha den vändbar för användning på rygg och mage. Nu bär jag bara på ryggen, men det kan ju hända att man får ett barn till nån gång...

Petraokalle: Jag är tvärtom, det är stickprojekt som blir av, jag kan bli helt besatt av att sticka! Syprojekt däremot, kan bli liggande i små sorgliga högar och vänta på att jag ska sprätta bort en söm som blev fel i ett halvår...

Vad tror ni om garn? Visst vill man ha nåt ganska tjockt?
Användarens profilbild
Av solängel
Jag har börjat på en nu, i 4-trådigt yllegarn, som jag tänkt tova i maskin för att få lite tätare. Inspirationen hittade jag på mamma-jonsson bloggen, norskan som gör grymt läckra ponchos. Man kan köpa från henne också, men 1500 nkr har jag inte råd med... :roll: bättre då med garn för 300:- :tumup:

Nån beskrivning har jag inte, utan jag kör på... har ritat upp ett mönster som jag skulle vilja ha den ungefär, så vi får se vad som händer.
Av Umma
solängel skrev:Jag har börjat på en nu, i 4-trådigt yllegarn, som jag tänkt tova i maskin för att få lite tätare. Inspirationen hittade jag på mamma-jonsson bloggen, norskan som gör grymt läckra ponchos. Man kan köpa från henne också, men 1500 nkr har jag inte råd med... :roll: bättre då med garn för 300:- :tumup:

Nån beskrivning har jag inte, utan jag kör på... har ritat upp ett mönster som jag skulle vilja ha den ungefär, så vi får se vad som händer.

Låter verkligen spännande. Det var billigt garn, vad är det för garn, köpt var? :)
Användarens profilbild
Av petraokalle
Umma skrev:
solängel skrev:Nån beskrivning har jag inte, utan jag kör på...
Sådär vill jag också kunna göra, köra på :whut: Skämt åsido är jag nog mer en hängslen-och-livrem-tjej vad gäller att sy. Ni som provat att sticka/sy en poncho kan inte ni visa bilder på era alster och kanske några mått för oss som famlar i stickningsmörkret? :?
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
solängel skrev:Jag har börjat på en nu, i 4-trådigt yllegarn, som jag tänkt tova i maskin för att få lite tätare. Inspirationen hittade jag på mamma-jonsson bloggen, norskan som gör grymt läckra ponchos. Man kan köpa från henne också, men 1500 nkr har jag inte råd med... :roll: bättre då med garn för 300:- :tumup:

Å vad spännande! ser fram emot bilder och rapporter så småningom!
Användarens profilbild
Av solängel
Umma skrev:

Låter verkligen spännande. Det var billigt garn, vad är det för garn, köpt var? :)
Garnet är vanligt 4-trådigt ullgarn på härva. Kostade 55:-/härvan på Perssons garn i Umeå. Kilafors har liknande, 45:-/härvan via postorder såg jag idag i katalogen från Creative People. Men ull (ylle-?) garn på härva brukar finnas på de flesta butiker och vara rätt billigt. Jag köpte 5 härvor, men jag får se om det räcker, jag har mina tvivel. Sedan är ju förstås garnet jag vill kanta med betydligt dyrare, men det går ju å andra sidan mindre. Sedan tänkte jag tova först och sy på kapuschong och kanta efteråt. S¨att man inte misslyckas med dyrt garn... :roll:

Förresten har jag skrivhjälp, om det ser lustigt ut idag... :wink:
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Hur mycket är varje härva, 100g? Jag satt precis och räknade på hur mycket som skulle kunna gå åt och landade på ungefär 600g. Fast det beror ju så mycket på: storlek och garnets tjocklek och masktäthet och bla bla bla... Jag tror jag satsar på stickat i ullgarn, men utan tovning. Tovat är visserligen väldigt snyggt men jag tänker att det blir lite stumt och att man vill att en poncho ska vara följsam? Men jag har aldrig haft på mig ett tovat plagg så jag kan inte svära på att jag har rätt om det. (och så är jag lite skraj för att tova för tänk om det blir fel och man förstör det man har stickat :siishah: . Men så har jag ingen rutin på att tova heller.)

Vad kul det vore om vi blev några stycken som stickade, så att vi kunde jämföra våra olika alster sen! :D
Av Umma
Indiemorsan skrev:Hur mycket är varje härva, 100g? Jag satt precis och räknade på hur mycket som skulle kunna gå åt och landade på ungefär 600g. Fast det beror ju så mycket på: storlek och garnets tjocklek och masktäthet och bla bla bla... Jag tror jag satsar på stickat i ullgarn, men utan tovning. Tovat är visserligen väldigt snyggt men jag tänker att det blir lite stumt och att man vill att en poncho ska vara följsam? Men jag har aldrig haft på mig ett tovat plagg så jag kan inte svära på att jag har rätt om det. (och så är jag lite skraj för att tova för tänk om det blir fel och man förstör det man har stickat :siishah: . Men så har jag ingen rutin på att tova heller.)

Vad kul det vore om vi blev några stycken som stickade, så att vi kunde jämföra våra olika alster sen! :D

Jag har beställt garn idag, landade på 385 kr fast jag verkligen letat efter billiga alternativ. Jag köpte 700 g. Det blev ullgarn, ganska grovt för min del, det här http://www.syosticka.se/product_info.ph ... ts_id=1563 . Jag skall inte heller tova, det vågar jag inte! Sen skall man ju bara ha tid också och sticka. Den tiden är banne mej dyrbarare än garnet. :) Vore jättekul att se era ponchos sen!

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?