Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Umma
Jag har sett massa fina virkade vågfiltar här på sjalbarn, jag är usel på virkning men jag har stickat en liten vågliknande filt! Mönstret ligger på Garnstudio (http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 23&lang=se) och är egentligen för deras Alpacagarn som är väldigt trist tycker jag, stumt och tunt. Jag stickade i ett annat alpackagarn (från Schachenmayr) som är fylligare men har kortare löplängd och är också dyrare så filten blev bara 45x60 cm men är perfekt i vagnen.
Bild
Av Lynn
Vacker! Synd att jag inte använder vagnen så mycket :)

Jag är amatör på stickning - så vilken svårighetsgrad var det på filten? skulle gärna göra en sådan till Madeleines blivande myshörna!
Av Signatur
Den är superlätt att göra. Jag håller på att göra en i bomullsgarn. Det tar evig tid eftersom garnet är så tunt.
Av Umma
[quote="Lynn"]
Jag är amatör på stickning - så vilken svårighetsgrad var det på filten?

Mönstret kallas Påfågelmönster tror jag och är väldigt användbart tex till sjalar, halsdukar. Det är faktiskt ganska lätt, det var längesedan jag stickade men jag redde ut det till sist. Mönstret bygger på 4 varv, 3 av 4 varv är bara räta och aviga så om du har stickat förr fixar du det. Fjärde varvet, som skapar själva mönstret, består av minskningar då man stickar ihop 2 maskor och ökningar och då gör man ett enkelt omslag runt stickan. Jag gjorde fel första gången men kollade i "Stickhandboken" och då fixade det sig. Så snäppet svårare än ett rent nybörjarprojekt skulle jag säga. Jag funderar på att göra en till men då skall jag absolut ta ett billigare och drygare garn.
Lägger in en närbild också så kan du se mönstret lite lättare...
Bild
Av Lynn