Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Umma
Jag har sett massa fina virkade vågfiltar här på sjalbarn, jag är usel på virkning men jag har stickat en liten vågliknande filt! Mönstret ligger på Garnstudio (http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 23&lang=se) och är egentligen för deras Alpacagarn som är väldigt trist tycker jag, stumt och tunt. Jag stickade i ett annat alpackagarn (från Schachenmayr) som är fylligare men har kortare löplängd och är också dyrare så filten blev bara 45x60 cm men är perfekt i vagnen.
Bild
Av Lynn
Vacker! Synd att jag inte använder vagnen så mycket :)

Jag är amatör på stickning - så vilken svårighetsgrad var det på filten? skulle gärna göra en sådan till Madeleines blivande myshörna!
Av Signatur
Den är superlätt att göra. Jag håller på att göra en i bomullsgarn. Det tar evig tid eftersom garnet är så tunt.
Av Umma
[quote="Lynn"]
Jag är amatör på stickning - så vilken svårighetsgrad var det på filten?

Mönstret kallas Påfågelmönster tror jag och är väldigt användbart tex till sjalar, halsdukar. Det är faktiskt ganska lätt, det var längesedan jag stickade men jag redde ut det till sist. Mönstret bygger på 4 varv, 3 av 4 varv är bara räta och aviga så om du har stickat förr fixar du det. Fjärde varvet, som skapar själva mönstret, består av minskningar då man stickar ihop 2 maskor och ökningar och då gör man ett enkelt omslag runt stickan. Jag gjorde fel första gången men kollade i "Stickhandboken" och då fixade det sig. Så snäppet svårare än ett rent nybörjarprojekt skulle jag säga. Jag funderar på att göra en till men då skall jag absolut ta ett billigare och drygare garn.
Lägger in en närbild också så kan du se mönstret lite lättare...
Bild
Av Lynn
Aha! Det ska jag nog klara! Är inte så bra på ökningar - får de inte att se särskilt bra ut tyvärr, men om mönstret var så pass enkelt ska till och fröken amningshjärna klara biffen :wink:

Tack för närbilden - den gjorde att saker och ting klarnade!
Av Umma
Lynn-Jag tror absolut att du fixar det!!!!! Lycka till!

Tack :D för kommentarerna förresten!!! Vilka fina pysselbloggar ni har och den där superbra beskrivningen av hur man kantar med mudd den skall jag läsa igen!
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Å, den såg jättemysig ut. Jag har tänkt ett bra tag att jag ska sticka en skön filt att ha i vagnen. Vad var det för tjocklek på det garnet du använde?
Av Umma
Indiemorsan skrev:Å, den såg jättemysig ut. Jag har tänkt ett bra tag att jag ska sticka en skön filt att ha i vagnen. Vad var det för tjocklek på det garnet du använde?
Jag använde stickor 3,5 men jag stickar förhållandevist löst. Rekommenderad stickstrl för det garnet (Alpaka Fashion) är 3-4. Nästa filt tänker jag definitivt sticka i ett tjockare garn! Och billigare. Och större filt.
Användarens profilbild
Av LisaMarie
Umma skrev:Tack :D för kommentarerna förresten!!! Vilka fina pysselbloggar ni har och den där superbra beskrivningen av hur man kantar med mudd den skall jag läsa igen!
Visst var den bra! (Den jag länkat till i min pysselblogg alltså, inte min egen.)
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Umma skrev:
Indiemorsan skrev:Å, den såg jättemysig ut. Jag har tänkt ett bra tag att jag ska sticka en skön filt att ha i vagnen. Vad var det för tjocklek på det garnet du använde?
Jag använde stickor 3,5 men jag stickar förhållandevist löst. Rekommenderad stickstrl för det garnet (Alpaka Fashion) är 3-4. Nästa filt tänker jag definitivt sticka i ett tjockare garn! Och billigare. Och större filt.
Hm, ja alpacka är ju dyrt... Men det är ju väldigt varmt och mjukt och gosigt och det vill man ju att en barnfilt ska vara :D Jag får se vad jag kan hitta. Måste bara sticka färdigt bussarongen till Skruttmuffin först. :mrgreen:

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?