Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har utgått från måtten på angelpack och försökt forma den så likt som möjligt. (Har alltså ingen sele att rita av, bara måtten och bilder att gå efter) Jag har några funderingar kring detta:

Jag vill ha lite skålad sittyta, hur gör jag då? Tänker främst på hur jag ska sy ihop bitarna, klippa den rundad fattar jag att jag ska göra :wink:

Hur gör ni med de delar som ska vara vadderade? Sy ihop och sen vränga tyget över vadderingen eller? Funkar det när man har ett svängt midjebälte?

Hur många lager tyg i ryggdelen? Jag har hittills klippt ut två lager i Lenda, räcker det eller bör man ha nåt mellanlägg av nåt slag?

Annat jag behöver tänka på när jag syr sele?
Senast redigerad av tweed den tis sep 09, 2008 20:09, redigerad totalt 3 gång.
Många frågor... Har sytt en väldigt lik sele, så lite kanske jag kan svara på.

Jag gjorde i alla fall som så att jag sydde överdelen klart, med axelband (valde att sy fast remmarna som är utanför det vadderade efteråt, vet inte om det var bra eller dåligt.)
Sydde hela sitt-delen ut och in, med hål för axelbanden. Sydde sen fast axelbanden utifrån, med extra säkerhetssömmar.
Vadderingen i axelbanden gjorde jag genom att sy ihop delarna utom i den tvära kortsidan, trä i vadderingen och sen sy en söm på mitten så att liggunderlaget ligger stilla i tyget.

Midjebältet sydde jag ihop hela vägen utom precis den sträcka där jag skulle sätta fast överdelen. Sen sydde jag fast överdelen i ENA tyget (det på insidan om jag inte missminner mig) Satte i vadderingen i midjebältet
Nålade ihop allt och sydde utifrån med dubbla rader stygn.
Jag sydde inte fast liggunderlaget någonstans i midjebältet, och det skulle jag nog gjort, för det vrider sig rätt bra även om det går att vrida tillbaka.

Jag använde 2 lager tyg av ett som jag tror är ganska likt Lenda, och det funkar alldeles utmärkt.

En stark symaskin är bra (min var precis att den klarade av det), för det blir många lager, och remmarna är rätt tjocka... Hade önskat att jag tänkt på vår gamla Singer som visserligen bara syr raksöm, men är stark som en oxe när jag sydde selen.

En sak till: Använd stark tråd, det blir rätt hög belastning på vissa sömmar.

Hoppas det blir bra! :D
Användarens profilbild
Av Pilotta
Åh ska bli kul att se din sele :D
Snälla ta lite bilder medan du håller på (det glömmer alltid jag) :?

Jag är oxå nyfiken på hur man får till en skålad sits.
Vad ska du ha i axelbanden? Ett tips för att få dit fyllningen efter att banden är ihopsydda är att använda en tom hushållspappersrulle och trycka stoppningen igenom.
Jag brukar lämna lite öppet i sidan på midjebältet (där remmarna ska fästas) och sen stoppa in fyllningen (liggunderlag) där.
Jag ska oxå sy en sele (till) och tänker lägga ut en steg för steg beskrivning med bilder sen.

Lycka till :D
Av fröken inga
Jag blir också sugen på att se bilder...
Användarens profilbild
Av tweed
Idag har jag köpt ett spännande tygstycke som jag ev ska ha till panel. Ska försöka hinna lägga upp bider imorgon, idag har jag inte varit hemma på hela dagen så det har inte hänt något nytt.
Användarens profilbild
Av tweed
Nu har jag fått till lite bilder:
Ryggtyget: 2st av detta
Bild

Paneltyget:
Bild

Det är en bordslöpare från Hemtex och mönsterrapporten passar precis på höjden på ryggtyget. Hoppas bara att det inte blir för tjockt.

Axelremmar:
Bild
Tanken är att de ska bli ca 8cm breda, någon som har några invändningar där?

Liggunderlag från biltema, hade inget gammalt hemma så det fick bli ett nytt för 59:-
Bild

Nu ska jag försöka ge mig på att få till midjebältet, camsch, menar du att du hade dubbelt tyg i alla delar? eller bara i panelen?
Användarens profilbild
Av karro54
VIlket underbart paneltyg!! :loving:

Jag tänkte sy en mai tai när min symaskin är klar hos reparatören...
Användarens profilbild
Av emelianna
åh, den blir nog jättefin! Så kul det ska bli att få se bilder på den färdiga selen :) Men ska du ha tre lager tyg i ryggen?
Användarens profilbild
Av tweed
emelianna skrev:åh, den blir nog jättefin! Så kul det ska bli att få se bilder på den färdiga selen :) Men ska du ha tre lager tyg i ryggen?
Vet inte, jag hade klippt tillde två lagren lenda innan jag hittade paneltyget. Det kanske finns någon med erfarenhet som har en åsikt om tjockleken på panelen? Det lär inte bli så mycket sytt det närmaste, H har feber och har varit gnällig hela dagen, så inget annat har blivit gjort.
Av puh
Åh vilket fint paneltyg! Tassar lite och följer projektet med spänning! :D
Användarens profilbild
Av Pilotta
Jag hade nog gjort axelbanden lite bredare beroende vad du ska stoppa dem med (ju tjockare stoppning, desto bredare).

Tror inte att det blir för tjockt med 3 lager tyg i panelen men det kanske inte behövs? Kan ju vara bra att spara en del till nästa sele :wink:

Hoppas H kryar på sig :(
Användarens profilbild
Av tweed
Har gjort lite mer nu. Klippte till liggunderlag igår och paneltyget och tyget till midjebandet idag. Har också sytt ihop ryggdelen på de ställen där det inte ska dit några remmar.
Nu har jag kört fast på vad jag ska vaddera axelbanden med. Liggunderlaget funkar inte att sy igenom med min maskin. Funderar på att leta reda på något gammalt täcke att slakta. Hur många lager vadd??
Användarens profilbild
Av emelianna
kvarnvik skrev:Nu har jag kört fast på vad jag ska vaddera axelbanden med.
När jag sydde min MT vadderade jag med fleece!
Användarens profilbild
Av ZaZi
kvarnvik skrev:Nu har jag kört fast på vad jag ska vaddera axelbanden med.

När jag sydde min vadderade jag med skumdyna, alltså sådant man kan köpa och sy tex. stolsdyna av. Jag hade kvar lite efter att jag sytt dynor till köksstolarna. Köpte på Åhléns. Det gick bra att sy igenom.

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?