Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Asereht
Är det någon vänlig själ här som behärskar tekniken magic loop?

Jag har idag printat ut förklaringar för att försöka lära mig. Jag har kommit så långt så jag lagt upp och ska börja sticka. Men jag är inte säker på att jag greppar det här riktigt. Så om det finns någon här som kan detta vore jag tacksam för att få använda denne som hjälp vid behov. :)
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
.. och förresten. Jag tycker att det funkar att sticka även om man inte har en kabel som är tillräckligt lång för att sticka ut på två ställen som i videon, det funkar även att kabeln sticker ut i en loop utan maskor på ett ställe.
Användarens profilbild
Av Asereht
Sjysst tjejer! :D

Än så länge går det faktiskt över förväntan. Jag har kollat in videon och det hjälpte lite. Det tog stopp precis i början innan jag fattade att jag var tvungen att sticka en sida i taget sas eftersom jag har två sockor på tråden. Men när poletten trillat ned så lyckades jag komma runt. Så nu fortsätter jag sakta men säkert så får vi se.

Fast jag är nog lite motvals ändå för jag gillar mina strumpstickor. *s*
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Asereht skrev:Sjysst tjejer! :D

Än så länge går det faktiskt över förväntan. Jag har kollat in videon och det hjälpte lite. Det tog stopp precis i början innan jag fattade att jag var tvungen att sticka en sida i taget sas eftersom jag har två sockor på tråden. Men när poletten trillat ned så lyckades jag komma runt. Så nu fortsätter jag sakta men säkert så får vi se.

Fast jag är nog lite motvals ändå för jag gillar mina strumpstickor. *s*
Ja, jag gillar också strumpstickor. Fast det var rätt smidigt att kunna sticka en hel tröja på samma rundsticka - inkl ärmarna som jag gjorde häromnyssens. Så ibland kan det vara bra att ta till magic loop.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag försökte reda ut det här med magic loop för ett tag sedan, men fick ingen klarhet i det. Kan någon bara ge en kortfattad förklaring? (Jag kan tyvärr inte se filmer på grund av långsam uppkoppling.)
Användarens profilbild
Av zandrama
Intressant. Men jag blev inte klok på sättet hon höll garnet. :lol:
Fast det har nog ingen betydelse för själva stickningen förstås.
Användarens profilbild
Av Elin G
zandrama skrev:Intressant. Men jag blev inte klok på sättet hon höll garnet. :lol:
Fast det har nog ingen betydelse för själva stickningen förstås.
Det är så man håller när man tvåändsstickar också. Bara en vanesak, men när man tvåändsstickar gör det att det är enklare att tvinna garnet.
Användarens profilbild
Av Kaja
Det är det engelska sättet att sticka. Då håller man tråden i höger hand. Det kontinentala (som vi brukar använda) så håller man tråden i vänster hand. Tydligen så ska det kontinentala vara snabbare och när man kollar på filmen så förstår man ju varför...

//Kaja

PS: Tack för filmen. Nu ska jag också försöka mig på att sticka sockar. Ska bara sticka klart en trekantssjal, en kofta till dottern, en halsduk till mannen och två halvstickade tröjor till mig. Hm. Kanske skulle avsluta något projekt??
Användarens profilbild
Av Humle
Jag vill också gärna se en beskrivning av magic loop då jag kan liktsom Fryle inte se film min dator är för gammal.
Kaja skrev: Ska bara sticka klart en trekantssjal, en kofta till dottern, en halsduk till mannen och två halvstickade tröjor till mig. Hm. Kanske skulle avsluta något projekt??
Jag känner igen det där. Själv skulle jag behöva gå i göra klart terapi tror jag :wink: .
Användarens profilbild
Av linafelicia
Kaffemoster skrev:Jag tycker att den här videon är rätt bra. Jag fattade inte när jag skulle läsa mig till det, men efter den här snutten fick jag till det.
http://www.youtube.com/watch?v=BtBSmxGomPk
Toppenvideo, den här tekniken hade jag aldrig hört talas om.
Men jag undrar en sak:
Varför stickar hon de första tre maskorna med båda garnändarna? Är det istället för att fästa garnet sen när arbetet är klart eller? :hmm:
Användarens profilbild
Av Asereht
Fryle skrev:Jag försökte reda ut det här med magic loop för ett tag sedan, men fick ingen klarhet i det. Kan någon bara ge en kortfattad förklaring? (Jag kan tyvärr inte se filmer på grund av långsam uppkoppling.)
Jag har just lagt upp de tre länkar som jag hade mest nytta av närjag lärde mig. Det gick riktigt bra faktiskt och var inte alls så svårt som jag trott att det skulle vara. :) Länk till bloggen finns i min signatur.
Användarens profilbild
Av Asereht
linafelicia skrev:
Kaffemoster skrev:Jag tycker att den här videon är rätt bra. Jag fattade inte när jag skulle läsa mig till det, men efter den här snutten fick jag till det.
http://www.youtube.com/watch?v=BtBSmxGomPk
Toppenvideo, den här tekniken hade jag aldrig hört talas om.
Men jag undrar en sak:
Varför stickar hon de första tre maskorna med båda garnändarna? Är det istället för att fästa garnet sen när arbetet är klart eller? :hmm:
Att sticka in garnet i arbetet är ett sätt att fästa, men om det är därför hon gör det kan jag itne svara på. *s* Jag satt dom första minutrarna och fastnade totalt i att hon kastade på garnet helgalet enligt min uppfattning. Så jag var tvungen att titta två ggr innan jag fick svar på mina "frågor". :lol:
Användarens profilbild
Av Asereht
Humle skrev:Jag vill också gärna se en beskrivning av magic loop då jag kan liktsom Fryle inte se film min dator är för gammal.
Som jag skrev till Fryle så har jag lagt in de tre mest användbara länkarna (enligt mig) i min blogg. :)

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?